Inlägg från: Loviedovie |Visa alla inlägg
  • Loviedovie

Majbebisar 2016

Chreool skrev 2015-10-10 11:14:02 följande:

Jag måste fråga er tjejer.. Är ni andfådda såhär pass tidigt? Jag är i vecka 9, snart i 10 och jag är fruktansvärt andfådd. Typ av att flytta från soffan till sängen å jag flåsar som bara den.. Är ganska jobbigt och ocharmigt faktiskt.. Sen måste jag fråga, viktökning? Har ni ökat mycket? Jag känner mig som en flodhäst..

Ja, jag blir också mer andfådd än vanligt! Helt färdig av att gå upp för några trappor, riktigt så illa var det inte innan jag blev gravid. Detta har kommit senaste två veckorna ungefär. Är i vecka 10 nu.

Vikten har ökat knappt ett kilo tror jag, var några dagar sedan jag vägde mig nu..
  • Loviedovie
    Chreool skrev 2015-10-10 14:12:52 följande:

Okej, har läst att de är vanligt att bli andfådd men trodde inte det skulle komma redan :) sjukt jobbigt är det ju!!

Hm, kanske jag som "ätit för två" hehe.. Fast det har jag faktiskt inte heller gjort. Ändå svullnat som bara den, riktigt jobbigt då jag varit tvungen att köpa nya kläder samt ytterkläder ! ????

Det är nog väldigt olika det där med hur och när man går upp i vikt. Jag mådde illa i en vecka och kunde knappt äta någonting, men nu måste jag småäta mer eller mindre hela tiden för att hålla illamåendet borta, så det är bara en tidsfråga innan mina kilon börjar komma ;) är det runt magen och tarmarna du är svullen eller har det lagt sig överallt?
  • Loviedovie
    almasmamma skrev 2015-10-10 17:22:50 följande:

Hej alla blivande maj mammor

Var så längesen jag skrev nu, har precis kommit hem från greklandssemester och 

på planet hem kändes det som att jag kissade på mej men det var blod.

Blev såklart galet rädd och tänkte att nu är det slut. Kom hem tre på natten och åtta nästa morgon satt jag i telefon till alla uppsalas gynekologer, jag hade en sån himla tur att jag fick komma på ett vul redan dagen efter i fredags. Vågade inte titta på skärmen först innan gynekologen skrattade och sa att hjärtat slog så fint och bäbisen sprattlade då kom glädjetårar. 

Frågade sedan om hur stor risken var nu att något skulle hända med fostret och han sa att det med 90-95% säkerhet kommer gå bra. Det var flöde i navelsträngen och hjärtat slog fint så han tyckte jag kunde vara helt lugn nu i v 9+3

Kommer man någonsin att kunna slappna av? Har haft värk och varit orolig sen jag fick pluset och blödningar gör inte saken bättre. 

Skönt iallafall att gynekologen var såååå bra och förklarade och tog sig tid.

Hur mår ni andra? Är ni också oroliga?

Kanske kan du oroa dig lite mindre nu när du sett hjärtat slå och pratat med gynekologen? Jag var EXTREMT orolig tidigare, blev till och med sjukskriven för att jag var ett nervvrak mer eller mindre. Men, efter vul i vecka 8 med tickande hjärta och en läkare som sa att hon skulle bli förvånad om något händer eftersom allt såg fint ut, så har jag faktiskt lugnat mig betydligt. Anledningarna är nr 1: i nuläget ser allt bra ut, det finns faktiskt inget som tyder på att det skulle ändras! Nr 2: jag kan inte påverka det som ev kan hända, oavsett hur mycket jag vill. Det enda det gör är att stressa fostret som (så vitt jag förstår det) kan påverkas av stresshormonerna hos mamman. Skulle något gå fel så kommer jag bli oerhört ledsen, oavsett om jag går och oroar mig konstant eller om jag istället försöker glädjas åt graviditeten, så jag har bestämt mig för att göra så gott jag kan när det gäller att försöka slappna av och inte ta ut några farhågor i förskott. Absolut, det är lättare sagt än gjort, men efter att ha sett det där hjärtat tycker iallafall jag att det blev lite lättare! Hur känner du?
  • Loviedovie
    Chreool skrev 2015-10-11 10:09:51 följande:

Skönt att du iaf hittat något som håller illamåendet borta ;)

Nja det är egentligen överallt. En hel del på övre magen.. En del i ansiktet, låren, ja allt :/ men är även väldigt uppsvälld i magen. Alltså luft.. Tror de är rätt vanligt kanske? Vissa dar kan jag inte använda vissa byxor ????

Ja det är vanligt. Tarmarna är inte riktigt som de brukade vara haha..
  • Loviedovie
    almasmamma skrev 2015-10-10 20:56:34 följande:

Jo jag känner mej lugnare, eller försöker vara det iallafall:) Gyn sa även att jag med stor sannolikhet skulle blöda igen eftersom det hänt några gånger redan men att jag inte skulle bli orolig över det då och att det inte behöver kollas upp mer. Ska försöka komma ihåg det om det händer. Som sagt så är det bättre att glädjas åt graviditeten än att bara gå runt och oroa sig. Vi ska även göra KUB om några veckor och sedan RUL när det är dags för det och antar att för många ultraljud inte heller är bra eftersom fostervattnet värms av ultraljudsvågorna. Så nu är det positivt tänkande som gäller

Toppen! Vi satsar på positivt tänkande tills motsatsen bevisas tycker jag! ;)
  • Loviedovie

Malmöområdet! Någon i närheten?

• Loviedovie
    EmPe skrev 2015-10-15 22:09:42 följande:

Malmö här;)

Vad roligt!
  • Loviedovie

Tjejer! En fråga: man kan ju ha växtvärk över livmodern och även värk i underlivet. Men har någon haft det, alltså värk i själva underlivet? Igår och idag har jag haft som en molande värk upp i själva slidan. Även om jag antar att det är vad som menas överallt med "värk i underlivet" så blir man lite orolig.

• Loviedovie
    Cherryay skrev 2015-10-18 16:10:16 följande:

Jag har, för mig hör det samman med foglossningen, gör riktigt ont till o från :/

Hmm men då har du väl ont på fler sätt också eller är det bara i underlivet? Gör det mer ont när du står och går eller så?

För mig har det varit likadant hela tiden idag nästan, kanske lite, lite värre när jag sitter än när jag står/ligger ner. Men det är som en jämn, molande värk upp i underlivet.
  • Loviedovie
    Acamilla skrev 2015-10-18 18:59:40 följande:

Jag hade så med, i torsdag och i fredags. I fredagskväll var det så påtagligt att jag till och med ringde 1177 för att höra om det var vanligt. Fick svaret att "du är ju i en kritisk period så du bör inte lyfta tungt, ha sex och vila mycket. Så efter en dag med de råden med mig så var symtomen som vanligt igen :)

Med värken i underlivet tänkte jag att det måste ha med den ökade blodvittring att göra :/ men det kanske är som de andra säger här att de har med ligamenten att göra.. Känslan försvann i alla fall för mig :)

Cherryay skrev 2015-10-18 20:21:19 följande:

Nej det gör ont på fler sätt, framförallt senare i grav. just nu är det mest fokuserat runt underlivet men ju mer magen växer och fogarna mjukas upp desto värre kommer det bli. Det gör ont hela tiden, sitta, stå, gå eller ligga, men alla är olika. Säger inte att det är foglossning du har, kan vara något helt annat.

almasmamma skrev 2015-10-19 20:40:42 följande:

Jag hade också så för någon vecka sedan, läste även i någon gravidapp att det var vanligt för just den veckan. Tror det var v 9 el 10

Tack för svaren! Svårt att veta vad det är, pratade med en barnmorska som iallafall inte tyckte det var något att bry sig om så länge man inte har jätteont eller blöder. Så det är väl bara att hoppas på att det inte är något som är fel.
  • Loviedovie

Tjejer! Ska ni vaccinera er mot influensa? Har läst att man tillhör en riskgrupp och bör vaccinera sig om man är i senare delen av graviditeten, eftersom fostret kan ta skada om man blir riktigt sjuk. Men om man är som vi då?? Någon som har pratat med sin bm om detta? Jag har fortfarande inte haft inskrivning så jag har inte kunnat fråga. Får väl ringa vc annars och fråga antar jag.

• Loviedovie
    saaara skrev 2015-11-04 16:14:44 följande:

När jag var på inskrivningen så rekommenderade min bm att jag skulle ta vaccinationen. För hon sa också att om man blir sjuk så blir man riktigt sjuk med stort s (hennes ord).

Men jag är så skeptisk mot all slags vaccination (för mig själv då) och har undvikit all vaccination under mitt liv.

Men jag skulle läsa på mer om det (finns information på 1177.se) och känna efter själv, men vet fortfarande inte hur jag ska göra?

Jag fick tillslut tag i en sköterska som verkade väldigt kunnig. Mvc hade noll koll, lite märkligt tycker jag.. Hur som helst, hon rekommenderade att jag efter vecka 16, samt efter ett normalt ultraljud, vaccinerar mig. Dels kan man som gravld bli väldigt sjuk av influensan med allvarliga komplikationer och dels kan fostret ta skada om man blir väldigt dålig. Så det är vad jag kommer göra! Influensasäsongen sträcker ju sig ända tills efter sportlov osv, så för mig känns det som det enda rätta. Men alla väljer förstås det som känns bäst för dem :)
  • Loviedovie
    Acamilla skrev 2015-11-04 18:58:06 följande:

Jag tänker inte vaccinera mig. Tycker inte om tanken på att få nå "skit" i kroppen, dessutom blir jag "aldrig" sjuk (som icke gravid) så jag skippar det :p

Ja det är upp till var och en, alla gör ju det som känns rätt för dem :)
  • Loviedovie
    Acamilla skrev 2015-11-04 21:12:46 följande:

Absolut, för att förtydliga mig så tycker jag inte att de som väljer att ta den gör nå fel :p :)

Nejdå, så uppfattade jag det inte :)
  • Loviedovie
    saaara skrev 2015-11-05 10:45:16 följande:

Hur är era magar?

Har det börjat synas på er än? :)

På kvällen bara men det är väl tarmar osv, fortfarande platt som en pannkaka på morgonen :( men har en kompis där det inte syntes ngt förrän i vecka 18 så jag antar att det varierar en del från person till person. Men nu längtar man ju efter en liten kula!
  • Loviedovie
    saaara skrev 2015-11-05 10:37:45 följande:

Ja, okej.

Ja, jag har mitt RUL den 11 december och den 18 december ska jag tillbaka till min bm för planering av kommande tiden. (då är jag i v.19)

Då ska jag kolla med henne igen och se vad hon säger.

Verkar vara väldigt blandat här om vilka som tar och inte.

Men som andra har skrivit så är det upp till var och en naturligtvis och det finns inget rätt eller fel. Som sagt, så har jag aldrig någonsin tagit något vaccin tidigare och vet flera i min närhet som har tagit och blivit jätte sjuka på grund av sprutan.

Men men, vi får se efter RUL :)

Ja, det blir säkert bra! Precis, alla väljer det som känns rätt för dem, och vad som är rätt är självklart olika från person till person :)
Svar på tråden Majbebisar 2016