Majbebisar 2016
Jag kommer åka typ 12 mil för mitt UL, vill så väldigt gärna se bebisen och att allt är bra!!
Jag kommer åka typ 12 mil för mitt UL, vill så väldigt gärna se bebisen och att allt är bra!!
Hej gruppen! Är det någon mer här som väntar 2?! Hade vart skönt att kunna ventilera allt med någon!
Än är ju livmodern så liten att den inte syns/känns men den trycker ju upp tarmarna lite och dessa rör sig långsammare och kanske ha en gått upp nåt kilo också.. På mig är magen klart större och det syns redan att jag är gravid (9+1) men det är ju inte bebis som syns utan tarmarna och för att jag mår illa och inte kan dra in magen.
Ökad chans till tvillingar ärvs bara på kvinnans sida och bara om det är tvåäggstvillingar. Då släpper kvinnan (ibland) två ägg vid varje ägglossning och det ger ökad chans att båda befruktas.
Enäggstvillingar är inte ärftligt då det "bara" är ett befruktat ägg som delar på sig. En mutation helt enkelt.
Jag köpte garvidbyxor nu i helgen. Gillar bara de utan mudd där det är låg midja som hamnar under magen... Fanns ett par svarta på HM så jag slog till eftersom vi har två kalas nästa helg och jag vara har byxor som är på tok för tajta och ofta höga i midjan annars. Fick låna ett par stretchiga med låg midja av syrran också i helgen så nu har jag nåt att ha på mig i alla fall... Kan verkligen inte knäppa mina vanliga jeans!
Vet att det varit likadant tidigare graviditeter och att jag kunnat ha vanliga byxor igen en tid när första svullnaden och illamående la sig.
Jag är 9+2
Jag har börjat testa glutenfritt nu lite smått för att se om svullnaden kanske kan ge mig sig lite. Tänkte ta laktosfritt också men glömde kommunicera det med mannen som handlade så det får bli nästa vecka... Är inte känslig annars men har många vänner som äter LCHF och tycker de blev mindre gasiga så fort de tog bort gluten så jag tänkte testa några veckor. Har ändå massa glutenfritt hemma eftersom vi testade det på dottern för någon månad sen men gick tillbaka till vanlig mat när det inte gjorde någon skillnad...
Också Halland men Halmstad så vi är ju nära varandra geografiskt då Makeithappen
Samma här. Halland , Halmstad:)
Pratade med en infektionsläkare om vaccin faktiskt och hon sa att hon vaccinerat sig som gravid men inte annars. Främst har det varit svininfluensan som gått hårt åt gravida eftersom de flesta inte har naturligt skydd mot denna "nya influensan".
Jag har fortfarande inte bestämt mig... Har aldrig vaccinerat mig innan och hade nån form av influensa tidigare i år och då har en oftast ett 5-10 åringar skydd. Men jag VET ju inte att det va influensa, kan ju varit nåt annat virus...
Blir inte klok på hur jag ska räkna ut BF. Någon som kan ge input?
Man räknar helt annorlunda här i Frankrike; 9 månader från befruktningsdatum istället för 40 veckor från sista mensens första dag som man gör i Sverige.
När jag använder uträknarna på olika svenska sidor får jag typ 3 olika svar. Egentligen är det ju inte jätteviktigt men jag tycker ju att det är så spännande och vill ha mitt korrekta "svenska BF".
Bakgrundsfakta:
Senaste mensens första dag: 27/7
Genomsnittlig cykellängd: 26 dagar
Befruktningsdatum flyttat 2 gånger. Först från 10 augusti till 8 augusti och nu senast igår till 6 augusti.
Bebis mätte igår (19/10) från hjässa till rumpa 6,5 cm.
Med nya befruktningsdatumet 6 augusti verkar det inte längre som att det blir en majbebis eftersom jag får datum mellan 27 och 30 april på olika svenska sidor. Enligt min franska gyn är det dock 6 maj men som sagt räknar man annorlunda här.
Någon som är haj på sånt här och kan säga vilken svensk sida som ger mest korrekta datumet (som en barnmorska skulle gjort)?
Privat UL igår och våra beräkningar stämde exakt så idag är det 10+5. Två armar, två ben och ett hjärta som slår. Såg den skutta till där inne i magen också...
Känns jättebra att ha sett den. Idag och imorgon berättar vi för familjerna!