Inlägg från: Ananass |Visa alla inlägg
  • Ananass

Majbebisar 2016

Igår nådde vi gränsen då det var dags att berätta för min pappa (som även är min chef) och det var också enda anledningen att vi berättade för honom, sedan förra veckan har jag varit extremt illamående och kräkt regelbundet så det var helt enkelt för svårt aty dölja. Han blev glad iallafall vilket är väldigt skönt :) idag var vi även på hälsosamtal hos barnmorskan och bokade tid för inskrivning i november. Hon skrev även ut lite starkare medicin mot illamående så nu håller jag alla tummar att jag kan jobba imorgon :) en liten sådär halvt ointressant måndags uppdatering hehe :)

• Ananass
    1112NL skrev 2015-09-28 19:59:16 följande:

Stackare. Fick du Lergigan nu utskrivet?

Ja lergigan comp hette de. De innehåller visst lite koffein också så man inte blir så himla trött som man visst blir av vanlig lergigan. Tyckte det lät lite konstigt att de skriver ut piller med koffein när man ska kämpa så för att begränsa sitt koffein-intag. Men antar att det är så lite, hoppas de hjälper iallafall :)
  • Ananass

Sedan jag började med lergigan comp i måndes har jag inte kräkt en enda gång! Har fortfarande mått illa och varit yr en del, men jag har kunnat jobba hela veckan! Fick dock för mig imorse att det kanske inte är tack vare tabletterna utan det kanske bara var dags för kräkningarna att vara över. Dumma tanke! Jag lät bli tabletten i morse och det tog inte många minuter innan jag låg över toalettstolen.. Skönt att veta att pillerna hjälper iallafall :)

• Ananass
    Seemlan skrev 2015-10-05 16:06:07 följande:

Hej på er! Läser att ni är några som slipper illamående - lyckliga ni! Mitt illamående har trappats upp sen i fredags och idag har varit hemskt. Fortfarande har jag inte kräkts men känner att det är SÅ nära hela tiden. Munnen vattnas och jag får nästan panik (har dessutom kräkfobi så bävar ordentligt för första kräkningen). Uuuhhh!

Värst är förstås när man jobbar, vi försöker sälja grav tills iallafall de första 11-12 veckorna har gått men om jag fortsätter må såhär (är i v7) så måste jag snart berätta för iallafall min chef.

Vet ni förresten hur det funkar om man behöver vara hemma ett par dagar om man mår konstant illa? Får man vara hemma för sånt? Eller tycker de man ska kräkas på jobbet?

Ska ringa bm imorgon för inskrivning så får väl passa på att fråga massor då

Jag har också drabbats hårt av illamående men lergigan comp (receptbelagda piller mot illamående) hjälper för mig en del. Dessvärre kräks jag på morgonen nu för tiden trots pillerna. Men jag kan jobba ändå.

Vad gäller att stanna hemma så absolut är det en godtagbar ursäkt. 7 dagar får du vara hemma utan läkarintyg, sen får du ringa doktorn och få intyg och sen får du vara hemma 7 dagar till. Efter de 14dagarna får du bli sjukskriven. Det är tillochmed rätt vanligt att bli sjukskriven till v.13-14 sade min barnmorska. :)

Min barnmorska sade även att studier som nyligen gjorts visar att gravida kvinnor mår som mest illa i hemmet. Så ibland kan det trots illamåendet kännas bättre att jobba. Vet inte om det är sant men jag kan nog känna igen det lite, jag var hemma från jobbet ett par dagar förra veckan och då var det som absolut värst. Samt ens eget kylskåp luktar ju så fruktansvärt illa och maten smakar inte så bra vid vårt matbord :P
  • Ananass

Idag går jag in i v.9(8+0) och just nu vet jag inte vad jag ska göra ungefär. Jag var så lycklig över att pillerna som jag fick utskrivet på hälsosamtalet funkade, men nu funkar dem inte ett dugg längre. Jag mår så fruktansvärt dåligt och kan inte äta. Får inte sova på natten för jag vaknar flera gånger och behöver kräkas. Orkar inte lämna sängen och känner extremt dåligt samvete för min sambo som får göra precis allting här hemma. Och jag håller ju honom vaken hela nätterna också när jag sitter och spyr hela tiden, sen måste han orka iväg till jobb på morgonen för att sen komma hem och fixa allt. Usch jag känner mig värdelös :( försöker tänka att det är värt det i slutändan men för tillfället är jag fan osäker på det också, usch vad man känner sig låg :( vill bara må bra och äta och kunna jobba igen!!!!

• Ananass
    Citrusfrukt skrev 2015-10-08 18:21:12 följande:

Jag lider med dig! Vaknar också flera gånger per natt för att jag mår så jävla dåligt :(

Hoppas verkligen att det går över snart, men är bara i v6+3 så jag räknar med att det kommer hålla i sig i minst 6 veckor till.

Idag skulle jag ha varit i skolan men mådde så jävla dåligt så jag har sprungit mellan soffa och toalett hela dagen. Avundas dem som inte mår illa...

Det är fruktansvärt! Trodde jag låg inför döden tidigare idag! Så fjantig man är haha :) jag började må illa och kräka i v5, i v6 var jag på hälsosamtal och fick lergigan comp utskrivet vilket funkade skitbra i en hel vecka och jag spydde inte en enda gång. Nu är det värre än någonsin. Längtar så tills det är över :P samtidigt tog det 20månader för mig att bli gravid och jag var på den där gränsen då jag gav upp hoppet och trodde att jag aldrig skulle få barn. När jag väl plussade tänkte jag att jag skulle ta emot alla besvär med öppna armar för jag var så lycklig, nu känner man sig så otacksam och löjlig! :)
  • Ananass
    Beebii skrev 2015-10-08 22:47:13 följande:

Där var min graviditet avslutad???? ringde bm om inskrivning igår, ringde gynakuten idag pga fortsatt blödning och de sa bara att jag skulle avvakta. Sen kom det...i tre omgångar. ..såg tydligt lilla fostersäcken liten som ett hallon som beskrivningar sagt. Tyckte tom att jag såg lilla bebisen inuti med avtagande hjärtslag.... älskade frö ville bara stoppa tillbaka den lille igen...fy vad onödigt allt känns... lycka till ni andra!

Tråkigt, beklagar :(
  • Ananass

Här där jag bor så erbjuds VUL endast till kvinnor som är över 35, är man yngre vilket jag är (jag är 23) så får man göra privat. RUL sker i v.18 vilket för mig typ kommer vara en vecka innan jul så det är inte omöjligt att jag får vänta ännu längre. Barnmorskan sa att "om det finns tid" så kan de erbjuda att man får lyssna på bebisens hjärtljud hos dem i tidigast v15. Så i v15 får man alltså första livstecknet från barnet, är det så för alla? Eller gör många VUL privat? Hur är det för er? Jag känner att v15 är så långt bort! Tänk om barnet inte har några hjärtslag och så måste man gå till v15 för att få veta det, kan det hända? Att barnet ligger dött så länge utan att komma ut? Måste vara fruktansvärt att få veta sånt i v15. Känner mig lite orolig men samtidigt mår jag ju väldigt illa så barnet borde ju växa där inne tycker man. Men jag har inga andra symptom. Lite ömma och mörka bröstvårtor men det var längesen jag kände "växtvärk" och sånt..

• Ananass
    Tvillingmom skrev 2015-10-11 20:43:19 följande:

Hej gruppen! Är det någon mer här som väntar 2?! Hade vart skönt att kunna ventilera allt med någon!

Även här ingen aning! Vet du om det är stor ökad risk/chans att få tvillingar om man har tvillingar i släkten? Om jag inte har fel för mig så har jag läst att det endast är kvinnans sida som spelar in vid tvillingar. Jag har en del tvillingar på min sida. Men jag tvivlar på det ändå! Antar att vi får veta vid RUL i v.18 :P
  • Ananass
    LindaPernilla skrev 2015-10-14 14:03:50 följande:

Jag har sedan 3 veckor tillbaka sprungit mellan 2-6 gånger på toa för att kissa på nätterna! Allvarigt!? Snacka om sömnrubbningar. Är helt slutkörd om dagarna då jag inte får sova!

Jag dricker ingenting 2 timmar innan jag lägger mig på kvällarna & jag kissar innan jag lägger mig.

Jag somnar överallt. Så fort jag slår ner rumpan på jobbet (vilket iofs inte sker så ofta inom vården) så somnar jag sittande. Jag törs knappt köra bil.

Har gått så långt att jag inte vill ansvara för medicin till patienterna för jag är rädd att göra fel pga tröttheten. Så nu kommer jag sjukskriva mig en vecka och ta vara på all vila jag kan.

Nej usch vad jobbigt! Och jag som klagar på att jag behöver gå upp ca 2 gånger varje natt för att kissa. Men då vaknar jag halv 7 på morgonen med sprängfylld blåsa ändå. Konstigt att det blir så när man inte dricker något! Haha :P
Svar på tråden Majbebisar 2016