Seemlan skrev 2015-10-05 16:06:07 följande:
Hej på er! Läser att ni är några som slipper illamående - lyckliga ni! Mitt illamående har trappats upp sen i fredags och idag har varit hemskt. Fortfarande har jag inte kräkts men känner att det är SÅ nära hela tiden. Munnen vattnas och jag får nästan panik (har dessutom kräkfobi så bävar ordentligt för första kräkningen). Uuuhhh!
Värst är förstås när man jobbar, vi försöker sälja grav tills iallafall de första 11-12 veckorna har gått men om jag fortsätter må såhär (är i v7) så måste jag snart berätta för iallafall min chef.
Vet ni förresten hur det funkar om man behöver vara hemma ett par dagar om man mår konstant illa? Får man vara hemma för sånt? Eller tycker de man ska kräkas på jobbet?
Ska ringa bm imorgon för inskrivning så får väl passa på att fråga massor då
Jag har också drabbats hårt av illamående men lergigan comp (receptbelagda piller mot illamående) hjälper för mig en del. Dessvärre kräks jag på morgonen nu för tiden trots pillerna. Men jag kan jobba ändå.
Vad gäller att stanna hemma så absolut är det en godtagbar ursäkt. 7 dagar får du vara hemma utan läkarintyg, sen får du ringa doktorn och få intyg och sen får du vara hemma 7 dagar till. Efter de 14dagarna får du bli sjukskriven. Det är tillochmed rätt vanligt att bli sjukskriven till v.13-14 sade min barnmorska. :)
Min barnmorska sade även att studier som nyligen gjorts visar att gravida kvinnor mår som mest illa i hemmet. Så ibland kan det trots illamåendet kännas bättre att jobba. Vet inte om det är sant men jag kan nog känna igen det lite, jag var hemma från jobbet ett par dagar förra veckan och då var det som absolut värst. Samt ens eget kylskåp luktar ju så fruktansvärt illa och maten smakar inte så bra vid vårt matbord :P