Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
2. Jag skulle vilja se den uträkningen att det blir billigare...
Försörjningen av svenska barn under dessa 18-20 år ligger främst på föräldrar som dessutom betalar skatt på sin lön och därmed bidrar till de offentliga utgifterna för familjen.
5-6 år är lågt räknat för dagens invandring. Om man bortser från ren arbetskraftinvandring har jag för mig att ca hälften fortfarande är arbetslösa efter 7 år. Invandrade försörjs i högre grad av samhället innan de är självförsörjande.
3. Okej, jag förstår. Jag tror dock att man blivit mycket bättre på att lyssna på företagens behov och önskemål samt samrbete kring utbildning, vet inte om så mycket mer finns att göra där annat än ev praktik-/lärlingssystem inom vissa branscher där sådant sytstem funits och funkat bra förr.
4. Bra. :)
5. Jag pratar naturligtvis om Sverige. Demografiska problem och hur man försöker lösa dem i andra länder är inte nödvändigtvis relevant för oss här.
2. Problemet är att det blir mycket svårt att ta fram siffror, för det skulle det krävas två identiska länder, som använder sig av din och min övertygelse om vad som är rätt.
Försörjningen ligger långt ifrån bara på föräldrarna, det är hela vårt samhälle som är med att betala.
I det läge vi befinner oss idag, så är det eg meningslöst att disskutera kosnaderna, det kan vi göra när vi fått lite bättre ordning på demogarfin, då utvärdera, undersöka m.m vad vi gjort fel/rätt, och hur vi i framtiden ska slippa problemen med en demografisk snedvridning.
Jag är säker på att många inte förstått hur illa det ser ut i stora delar av Sverige, att demografin helt har havererat och att det p.g.a av den, det inte längre går att upprätthålla den nivå på välfärd som skattutjämningen ska säkerställa.
Och att det är ett långt mer akut läge, än vad som kommer fram i media eller från våra politikers håll, vi är helt enkelt för fixerade vid storstadsregionerna och låter dom få nästan allt av tolkningsföreträde och bestämma vad som behöver göras.
Det skulle kunna se annorlunda ut, men vilket parti skulle våga sticka ut hakan och säga, att vi tar ut på tok för mycket av vinsten som sen överförs till storstadsregionerna, t.ex det som kommer från skog, malm och elkraft i de fattiga kommunerna.
Inget om du frågar mig, då skulle dom få stämpel av att vara ett renodlat glesbyggdsparti, och det kommer man inte in i riksdagshuset på.
Men vi kan ju tänka oss vad som skulle kunna hända om det här får fortgå, vem ska då lev dessa produkter till dessa storstadsregioner, utan tillgänglig arbetskraft så blir det heller inga produter levererade.
Turismen är ännu en nästan helt outvecklad industri, sett till vilken enorm yta den ännu inte finns på.
Så där finns stora möjligheter att ta till vara, men även då krävs att vi/staten håller med grundläggande service, så att inte alla vinster som produceras behövs för att hålla den delen på fötter, säkra den till att vara fullt fungerande året om.
5. Aha, jag trodde vi diskuterade vad som hänt i Polen
Här i Sverige har det såklart inget med abort att göra, den lagstifningen vi har, tror jag de flesta ser som bra, även om ett föbud mot abort givetvis skulle höja antalet födda.
Vi lider av samma problematik som övriga I-länder som har låga födelsetal, folk vill helt enkelt inte ha barn, utan prioriterar utbildning, karriär och vill leva det "ljuva livet" utan att vara begränsade av barn istället.
Och det håller jag våra politker ansvariga för, arbetslinje, "att bi nåt" och liknande propagande om vad som är rätt, har fått ett oerhört genomslag, så nu står vi där med ett svårlöst problem vi till stor del själva varit med att skapa.
Det finns faktiskt ett namn på det här, men just nu kommer jag inte på det.