Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Världsmedborgare skrev 2016-07-25 22:25:32 följande:
    Du kan ju läsa vad Unicef säger om vilka som dödas i krig idag.., en klart mer trovärdig källa än de flesta andra.
    Du kan inte se skillnad på att civila dödas och att civila är medvetna måltavlor?

Det sistnämnda är nämligen det du påstår skulle vara fallet även när "vi" krigar mot våra fiender.

Islamister ser civila som fienden (som du skrev och som jag reagerade på). I krig med etnisk rensning är civila medvetna mål.

Men det gäller inte "våra" krig mot exempelvis terror-organisationer och därför tycker jag det är olyckligt att beskriva kvinnor och barn som "fienden" men du kan givetvis göra som du vill.

.

Jag vet inte vad Unicef säger men jag gissar att om du länkar någonting kommer de att köra med den gamla (felaktiga) "90% av offren är civila". Det kommer från en gammal undersökning på 90-talet där man även räknade in flyktingar och lite annat som "offer".

Sant på sätt och vis men inte döds-offer eller ens skadade.

.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-07-26 20:06:39 följande:
    Dom civila blir 100% medvetna måltavlor på alla ställen där det bombas, speciellt när det görs i städer/tätbyggd, vilket är väldigt vanligt.
    Nä, de civila är INTE medvetna måltavlor.

Civila var måltavlor när man bombade Hamburg och Dresden. Teorin var att bryta "folkets" stridsvilja. Det gick ... sådär.

Tvärtom så går krigföring idag ut på att aktivt separera terroristerna (ex Al-Qaida eller talibanerna) från civilbefolkningen och på så sätt vinna kriget om själarna till efter freden.

Soldaterna i Afghanistan delar ut blanketter som ägaren till det hus som skjutits sönder av en stridsvagn för att talibanerna gömde sig där. En blankett som husägaren kan fylla i för att begära ersättning för skadorna. En ganska markant skillnad mot Dresden -45.
    Jag tänker inte skriva nåt om vad UNICEF påstår, det får du ta reda på själv.
    Det har jag gjort innan ditt påstående. UNICEF kör normalt sett med det felaktiga "90%". Jag antar att det är det du själv åsyftade.
    Den dag jag ser verkliga bevis på att civila skonas, då ska jag tro på det,
    Du behöver inte tro på någonting.

• Flash Gordon

Och efter invandring kommer ...

... ännu mera invandring.

https://twitter.com/KSedvall/status/761559438427906048?lang=en

.
    Nu spås vågen av anhöriginvandrare komma.

60000 i år. Nästan 100000 näst år

Och det bara fortsätter.

Ännu fler personer som skall hanteras med skattemedel inom en migrationsindustri som inte ser något som helst slut på sin högkonjunktur.

.

Dags att se över varenda kostnad för migrationen.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-08-05 23:34:13 följande:
    60 000 i år och 100 000 nästa år avser inte anhöriginvandrare utan avser antalet ansökningar om anhöriginvandring som migrationsverket prognostiserar.

I år har ca 63% av ansökningar om anhöriginvandring som fått bifall (vilket är lägre än tidigare år). Regeringens har har stramat åt reglerna när det gäller anhöriginvandring så färre  ansökningar om anhöriginvandring kommer att få bifall i framtiden. 
    Japp, många nya invandrare blir det. Och inget stopp i sikte så långt prognoserna sträcker sig.

Den här kostnaden måste ned nu. Kraftigt och snabbt. Annars väntar än värre saker än dödssjuka som nekas nödvändig vård.

Det finns nämligen inte en möjlighet i världen att välfärdsstaten, på den nivån vi har den nu, kommer att kunna fortleva med denna explosionsartade kostnadsökningen för migrationspolitiken som vi har haft de senaste åren.

.
    Alternativet är förstås en mycket lägre ambitionsnivå på samhällets service.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-08-06 10:33:45 följande:
    Anhöriginvandringen kommer alltså bara uppgå till en mindre del av den nivå som du försöker påskina.. 

Den statistik som du refererar till och som avser prognos över antalet ansökningar gällande anhöriginvandring säger ingenting om hur stor anhöriginvandring Sverige kommer ha de närmaste åren.  De nya hårdare reglerna avseende krav på försörjning vid anhöriginvandring som regeringen aviserade i november 2015 trädde i kraft den 20 juli 2016 och kommer leda till att migrationsverket ger bifall till färre ansökningar än tidigare. 
    Samtliga ärenden måste hanteras av migrationsverket av de resurser som finns och betalt med skattepengar. 

Även om det "bara" är 68% som får bifall på sina ansökningar (som förra året) så kommer det att handla om i runda slängar en kvarts miljon nya människor som samhället kommer att behöva ta hand om under de 4-5 närmaste åren. Som prognosen ser ut nu.

Allt ifrån arbetsförmedlingen till sjukvård, polis, skola och socialtjänst kommer att belastas ytterligare. 

Och detta utan övrig invandring inräknat.

.
    Vem som helst förstår att detta inte är hållbart i längden. OM vi vill ha välfärden och systemen kvar på den nivå vi har idag.

Vi får väl se vilken väg politikerna väljer.

Jag gissar att de (fortfarande några år till) hellre kissar i byxan och låtsas som att det inte är någon stor grej vi talar om men den slutgiltiga lösningen lär bli ett sänkt välfärdserbjudande till folket samtidigt som man inför ett tras-proletariat av (främst) utlänningar som får jobba på riktigt lågavlönade jobb och bo i riktigt taskig boendemiljö.

Det kommer i vilket fall inte gå att erbjuda dessa utlänningar att leva på dagens bidragsnivåer så värst många år till.

.
    En annan början till lösning vore förstås att genast skicka iväg så många som det är möjligt med hänvisning till Dublinförordningen och att snarast medicinskt ålders-bedöma samtliga som påstår sig vara "ensamkommande barn". 

Att omregistrera "17-åringar" till en korrektare ålder som vuxna skulle bespara samhället miljardbelopp bara i det vi själva valt att erbjuda "barnen" i form av omsorg.

Ytterligare ett alternativ vore förstås att låta barnen, riktiga och falska, få samma nivå av mottagande som vuxna. Det skulle också spara ett åtminstone tvåsiffrigt antal miljarder.
  • Flash Gordon

Alltså, ganska precis såhär:

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/regeringen-ser-%C3%B6ver-af-uppdrag-1.3532583

Arbetsförmedlingen varnar för att deras sk "etableringsuppdrag" är underfinansierat. Det saknas minst 7,5 miljarder för en period om tre år.

År 2016 hoppas man kunna klara av det mest akuta genom att ta räkningen på krita men man verkar ändå räkna med indragningar på annat till hösten.

Regeringen tvingas nu därför se över denna uppgift. Man får anta att detta sker i syfte att få ned kostnaderna.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-08-08 10:28:31 följande:
    Vilken tur att Staten resultat är 100 miljarder bättre än budget hitintills i år.
    Nä.

Saldot är ca +100 miljarder första halvåret.

Hur det står sig mot budgeterat för första halvåret har jag inte sett någonting om men rimligen ligger budget för de första sex månaderna kring en plus i samma storleksordning.

Det normala är nämligen att staten går plus det första halvåret och sedan går minus ungefär den andra halvan.
    KillBill skrev 2016-08-08 10:28:31 följande:
    I det sammanhanget är ju 2,5 miljarder (per år) i inte särskilt mycket.
    Då dessa 2,5 miljarder om året ligger under "utgiftstaks-begränsade utgifter" så måste pengarna hittas internt på AF eller tas från något annat område i statens budget.

.

AF:s utgiftskris för etableringsuppdraget är ett typexempel på den sorts kostnadsökningar vi måste förhålla oss till. Antingen acceptera eller göra någonting åt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-08-09 10:46:59 följande:

Även vid en jämförelse mot föregående år så är statens resultat väldigt bra, då är resultatet 85 miljarder bättre än föregående år. Allt pekar på att staten kommer göra ett riktigt bra resultat i år. Ekonomistyrningsverkets prognos är att statens resultat för hela 2016 helåret kommer uppgåt till 36 miljarder kronor vilket är 45,6 miljarder bättre än statens budget för 2016. 

Källa:www.esv.se/static/mu/2016/6/start.htm
    Spelar ju ingen roll vad förra årets resultat var och hur det står mot budget vet vi inte men det är knappast "100 miljarder plus" i alla fall.

.
    Den senaste prognosen är 36 miljarder plus på året.

Det vore välkommet om det blev så då det skulle statens minska nettolånebehovet något men det gör tyvärr ingenting för de strukturella problemen med kostnadsdrivande faktorer, hos AF och hos en hel massa andra aktörer.

36 miljarder skulle trots allt bara täcka ungefär det migrationsverket begärt extra under året.

.

Sverige har djupgående kostnadskris som man helt enkelt inte orkar ta tag i.
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2016-08-09 10:50:50 följande:
    Detta bör vi börja med omedelbart.

Jag undrar hur socialdemokrater kan gilla att den välfärd som byggt upp nu äta upp av andra. Jag är kroniskt sjuk och nu beroende av det välfärdssamhälle jag betalat skatt till i 30 år och som mina föräldrar och farföräldrar betalat skatt till. Om inget görs kommer samhällskontraktet att vara brutet.
    Samhällskontraktet ÄR brutet.

Finns inget gemensamt "vi" längre.

Alla medelsvenssons som känner samhörighet med, eller bryr sig om, ghetto-gangstrarna, räck upp en hand.

Alla medel-svenssons som känner samhörighet med Almedals-eliten som raljerar över folk känslor om att något har gått sönder, räck upp en hand.

.
    Att få ned kostnaderna kan man börja med omedelbart. Till att börja med kan man föra över alla de som redan är registrerade i Tyskland men som Tyskland vägrar ta emot, i strid med EU-reglerna.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?