Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

KillBill skrev 2016-12-14 23:01:18 följande:
    Då? EBO lagen infördes för 22 år sedan av en moderatledd regering.
    Socialdemokraterna stod mangrannt bakom EBO. Alla 110 sossar i Riksdagen röstade för.

Men EBO har inget med lagen om mottangande att göra så med det sagt måste vi givetvis trycka på så att alla dessa S-kommuner (listade innan) som inte uppfyller sin del av statens krav kommer in i fållan igen.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-12-15 20:27:02 följande:
    Enkel lösning för problemet med uppehållstillstånd på arbetsmarknaden är att den som fått TUT kan ansöka och få PUT vid fast anställning. Att ge alla PUT direkt per automatik är vansinne.
    Vilket öppnar upp för fusk med anställningsbevis.

Enda raka är att fokusera på kvotflyktingar och i övrigt ritkad arbetskraftsinvandring.

Siffran från AMS (eller AF) är max 6000 arbetskraftsinvnadre per år fram till år 2025 för att kompensera för bortfallet från arbetmarknaden av inhemskt födda personer - om jag kommer ihåg rapporten rätt.

Detta oräknat effektivisringar, automatiseringar osv.

.
    Sverige behöver i praktiken ingen invandring alls. Åtmistone inte den invandring vi ser idag.

Om man sedan vill hänvisa till humanistiska skäl är det en annan diskusion men nytto-argumentet håller inte.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 13:30:29 följande:
    Bostadsproblemet generellt är äntligen på väg att lösas,.
    Vad har du för kunskap om detta som ingen annan verkar ha?

På vilket sätt är "bostadsproblemet generellt" på väg att lösas?
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2016-12-15 07:31:39 följande:
    Jag fattade det som att Täby, Nacka och Ekerö tagit emot större andel av anvisade flyktingar
    Ja, det har de redan gjort.

I fallet Täby blir det extra pikant att det är statliga Migrationsverket som vägrar ge tillbaka tomma bostäder som de hyr av kommunen men inte använder. Bostäder som kommunen i sin tur behöver för att kunna ta emot det lagen kräver.

Den enda möjliga lösningen på detta är att folk stannar kvar på de boenden de redan har (tex i Täby) och att vi sedan satsar på "social housing", slumbostäder som de kan flyttas över till. men även social housing tar tid att uppföra.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-18 11:26:21 följande:
    Men snälla, sluta upp med att förneka det som idag händer i hela Sverige, nämligen att det byggs långt fler nya boständer än på mycket mycket länge.

Givetvis kommer det att förändra bosatdsproblemet om några år, tyvärr går det inte fortare än så, men vi är absolut på rätt väg med att lösa problemet, det är fakta som alla kan googla sig till.
    Det som byggs idag, även om det är "fler än på länge" räcker ju inte ens för att komma ikapp dagens behov.

Byggtakten idag motsvarar ungefär 50% av det som behövs med tanke på befolkningsökningen. Underskottet blir alltså större framöver

Så hur är situationen på väg att lösa sig menar du?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-12-18 12:44:25 följande:

Vad har du för belägg för att dagens nivå på bostadsbyggande resulterar i ett större underskott på bostäder i framtiden?

Boverket menar att det behövs 88000 lägenheter om året de närmaste åren bara för att hålla jämna steg med befolkningsökingen.

I år påbörjas ca 64000 lägenheter.

Därav min undran varför Världsmeborgare menar att problemt är på väg att lösa sig.

• Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-12-18 12:59:05 följande:
    Ja, det är naivt att tro att det skulle gå fortare att bygga om våra kära ministrar, som har tummen mitt i handen även när det gäller det politiska, skulle snickra ihop några hus jämfört med när byggnadsarbetarna på byggbolagen utför arbetet. Lite snabbare skulle det dock kunna gå om inte representanter för Rörelsen skrek "go home" åt utländska byggnadsarbetare.
    Försöket att utföra det omöjliga tricket.

Att både ha en syddad arbetsmarknad för de som redan är inne och ändå vilja ha billigt och gratis byggande.

"Go Home!" som Byggnads skrek i Vaxholm.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-19 11:44:34 följande:
    Det dummaste jag sett dig yttra på länge.
    Det begriper väl vem som helst, att ju fler bostäder det byggs, ju närmare är vi en lösning på bristen på boende.
    Du förstår alltså inte att om vi inte ens bygger för att klara av de närmaste 20-25 årens prognosticerade befolkningsökning så kommer bristen på bostäder att öka, inte minska?
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-19 13:51:14 följande:
    Jag vet inget om vad som händer om 20-25 år, inte ens om 5 år.
    Jag vet att vi nu bygger mer än på många många år, och jag vill inte att vi ska bygga som tokdårar, utan ha koll på vart det leder.

Och då ska vi absolut inte göra prognoser utifrån ett undantag i befolkningsökningen, utan använda oss av mer säkra siffror, och givetvis inte bygga fler permanent boenden än som vi vet kommer att fyllas av folk.

Vi har en gång för inte alls länge sen, byggt och sen rivit 100.000-tals lägenheter, p.g.a felaktig politik, så det misstaget ska vi inte göra om.

Så jag ser mer än gärna att vi sätter upp tillfälliga boenden, som efter behov kan ersättas med permanenta.
    Tillfälliga boende är idag fullt i med klass med ett vanligt permanent boende, och har fördelen att ingen kommun sitter fast med utgifter som ett byggande av pemanenta bostäder kan leda till.

Så till dess vi ser vad som blir kvar i Sverige av den här flyktingströmmen, så måste vi vara flexibla och lyhörda för utvecklingen.
    Du asknke inte vet emn det finns adnra som har som jobb att beräkna befolkningstillväxten.

Utifrån de prognoserna säger man sedan att det behövs si och så många nya bostäder. För de närmaste åren är behovet 88000 om året.

Temporära boenden har inte slagit genom än så länge för att de helt enkelt är sk*tdyra att bygga. Just pga att de ska stå så kort tid. Den lösnign som skulle kunna följa din tankegång är mer av typen tältläger.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-20 10:54:55 följande:
    Jodå, men jag tycker inte vi ska stirra blint på dessa beräkningar, dom har visat sig bli fel tidigare.
    Och även om tillfälligt boende är dyrt initialt, så är det långt billigare än att bli stående med tomma bostäder i famtiden.

Så jag hävdar med en dåres envishet, att vi måste ha koll på befolkningsutvecklingen i nutid, och inte göra om samma misstag som tidigare, det kostar för mycket att bygga för att sen tvingas riva ner det igen.

Vi vet inte hur många som blir kvar, av all de som kommit hit, det kan svänga väldigt fort, lika fort som när dom kom hit, och då står vi plötsligt med några 100.000 färre invånare, som inte längre är i behov av några bostäder.
    Det du säger är att vi lika gärna bara kan chansa på vad som helst - om vi nu inte ska lite på prognoserna.

Jag tror nog vi ändå behöver ha någoting, "best guess" kan man kalla det, att förhålla oss till när det gäller sådant som bostadsbyggande.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?