Ulltand skrev 2015-09-28 13:51:42 följande:
@världsmedborgare, hur kan du se 80.000 otillsatta jobb som ett större problem än 700.000 arbetslösa som kommer att vara 1,5 miljoner om 10-15 år?
Vi får se om 10 år vilka problem som finns då, men det resonemanget hade kanske gått att föra för 50-75 år sen, men jag tvivlar att värst många ens då skulle vilja i vad som händer så långt fram.., inte ens en vanlig högkonjunktur håller i sig i mer än några få år numera.
Om vi istället håller oss inom en rimlig framtid, säg fram till nästa val, så ser jag inte några andra problem, än hur vi ska hitta folk att ersätta de som går i pension.., alla kommer inte att vilja jobba längre än till 65, vilket våra politiker vill se oss göra.
Ja det är lättare att prata om det, än att säga som det är, det att vi behöver ny och yngre arbetskraft, om vi inte ska bli ett rullatorland.
Jag kan förstås gissa vad vi ser om 10 år.
Då tror jag inte flyktingströmmar till Sverige är det stora problemet, om dom finns kvar, så går dom troligast till länder i Afrika, alltså de länder som nu går väldigt starkt, och som kommer att behöva arbetskraft lite längre fram i tiden.
Afrika är just nu den kontinent som ekonomiskt växer mest.
Så det är inte otroligt att vi kommer att få svårt att behålla vår arbetskraft, om vi inte betala bra för den.