Moderno skrev 2015-09-27 23:18:27 följande:
Jag undrade om du hade sett någon undersökning som tar sikte på att kinesiska ingenjörer är sämre än svenska, eftersom anekdotiska berättelser kan vara problematiska att bygga en diskussion kring (det finns ju alltid risk för att den som berättar om erfarenheter i sitt liv t.ex. kan bära på fördomar vilket kan vara svårt att urskilja utan mer bakgrundsfakta), och dessutom mot bakgrund av att flera kinesiska företag tillhör de mest effektiva företagen i världen.
Ditt uttalande om att många, många kineser som kommer till Sverige blir usla medarbetare tydde också på att du baserade omdömet på något annat än dina personliga erfarenheter.
Att varenda kines du jobbat med i princip varit hopplös kan därför ha ganska stor betydelse om du t.ex. arbetar som nordenchef för Huawei eller Lenovo, men kanske inget värde alls om du sitter som inköpsansvarig på Börjes smide i Allingsås.
Jag har kanske jobbat med/mot 100-200 kineser genom åren. Ytterst få av dessa har fungerat bra - enligt vårt sätt att värdera vad som är "bra" på en svensk arbetsplats. Så gott som alla har varit rädda för att ta egna initiativ och deras
managment skills mot de underlydande bygger mer på militär taktik än någon slags samarbetesteori.
Du får ursäkta om jag tycker att jag har ett någorlunda underlag ändå för att säga att "många, många" inte fungerar särskilt bra.
Och då har vi inte talat om Bangladeshierna ...
Alltså, hela poängen är att förstå att i Sverige har vi en relativt udda arbetskultur med normalt sett en väldigt platt organisation och ansvaret fördelat hela vägen ned. Detta utgör ett hinder för att få många av dagens invandrare att fungera väl på svenska arbetsplatser.