• Gert

Fri invandring eller välfärdssamhälle

Sverige står inför ett vägskäl. Antingen så fortsätter Sverige vara ett välfärdssamhälle eller så byter vi till fri invandring.
    Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle
  • KillBill
    Gert skrev 2015-09-05 15:00:14 följande:
    Till och med Rumänien och Bulgarien har lägre statsskuld än Sverige. Ändå kan de inte ta hand om sin egen befolkning. Lägst statsskuld har Estland på ca 10%.
    Hur tänkte du nu? Detta är ju endast ett belägg för att det saknas koppling mellan ett lands statsskuld och ett lands välfärd.

Tips! Jämför dessa länders BNP per capita med Sveriges! Titta särskilt på hur dessa länders BNP per capita har utvecklats det senaste 10 åren.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • todo nada
    Gert skrev 2015-09-05 16:02:56 följande:

Kan du se in i framtiden?

Nej, inte baktiden heller..
  • doge

Läste för ett tag sedan en delning på facebook som någon kändis skrivit, jag tror det var schyffert(?) ang invandring. Hans poäng var att vi svenskar är för snåla för invandringen och att vi gott var och en kunde skänka en femhundring för att hjälpa invandrare med utbildning, boende, vård osv osv eftersom de pengarna ändå bara skulle gått till materiella prylar och andra onödigheter..

Han verkar helt missa poängen, det handlar ju om våra skattepengar och att jag inte vill se vård och skola med mera förfalla pga att vi ska vara snälla emot flyktingar. Ja det är absolut synd om dem men det är synd om de som går till vårdcentralen med allvarliga sjukdomar och ej får adekvat vård pga brist på resurser också, och ska jag välja så ser jag hellre att vi satsar på oss själva än att vara solidariska. Absolut kan vi hjälpa till, men inte på våran bekostnad. Det är inte att vara rasist IMO.

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Neol
    todo nada skrev 2015-09-05 15:54:47 följande:
    Men Gert, vilken liten "slampa" du är.. Eller "golddigger" är kanske rätt term?
    Nej!! Jag som älskar slampor!! Där möttes mina och Gerts vägar till slut!! Tyst
    Gert skrev 2015-09-05 15:59:40 följande:
    Hårklyveri.
    Ja eller hur! Men jag tror du kan ha lärt dig lite idag ändå Gert. Tyvärr gör det nog ingen större skillnad på dig om jag uppfattat dig rätt.
    Gift, liberal, livsnjutare och frihetsjunkie.
  • Gert
    Neol skrev 2015-09-05 16:03:26 följande:
    Ja särskilt nu med Uber. Tyvärr är du nog i en bransh utan framtid Gert. Där kommer det definitivt tas över av robotar inom 10 år. Utbildning är ett bra tips.
    Gert skrev 2015-09-05 15:50:22 följande:
    Det spelar ingen roll om det är SD blondiner med stora pattar eller rika arabiska kvinnor. Jag är till salu.
    Är det okej om jag ställer upp som mäklare och säljer dig på export??

Ok. Vad ska då alla invandrare som nu kommer jobba med? Du vet väl att taxibranschen omsätter väldigt många invandrare?

Dessutom är jag skeptisk till att robotar kommer ta över transportsektorn. Det är bara höginkomsttagande liberaler som tror det. Det bästa vore att ersätta politiker och konsulter med robotar så man slipper deras siande om framtiden.
    Give ´em Hell!
  • Neol
    doge skrev 2015-09-05 16:06:24 följande:

Läste för ett tag sedan en delning på facebook som någon kändis skrivit, jag tror det var schyffert(?) ang invandring. Hans poäng var att vi svenskar är för snåla för invandringen och att vi gott var och en kunde skänka en femhundring för att hjälpa invandrare med utbildning, boende, vård osv osv eftersom de pengarna ändå bara skulle gått till materiella prylar och andra onödigheter..

Han verkar helt missa poängen, det handlar ju om våra skattepengar och att jag inte vill se vård och skola med mera förfalla pga att vi ska vara snälla emot flyktingar. Ja det är absolut synd om dem men det är synd om de som går till vårdcentralen med allvarliga sjukdomar och ej får adekvat vård pga brist på resurser också, och ska jag välja så ser jag hellre att vi satsar på oss själva än att vara solidariska. Absolut kan vi hjälpa till, men inte på våran bekostnad. Det är inte att vara rasist IMO.

Men du utgår ju ifrån att invandrare bara är kostnadsposter och inte intäktsgivande. Sjukvårde är ju dessutom ett specifikt område som varit i ännu sämre skick än det är idag om det inte vore för att vi fått in många invandrare med medicinsk kompetens.

Jag har ingen aning om vad pentrationen läkare bland nuvarande invandrarströmmar är, men det är ju faktiskt inte något som säger att andelen läkare bland kommande invandrare är lägre än andelen läkare per capita i Sverige.
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 16:10:03 följande:
    Ok. Vad ska då alla invandrare som nu kommer jobba med? Du vet väl att taxibranschen omsätter väldigt många invandrare?

Dessutom är jag skeptisk till att robotar kommer ta över transportsektorn. Det är bara höginkomsttagande liberaler som tror det. Det bästa vore att ersätta politiker och konsulter med robotar så man slipper deras siande om framtiden.
    Läs tidigare inlägg. 

I Göteborg har vi ett hundratal självkörande bilar på våra gator redan idag. Det är testverksamhet, men så långt bort är det inte. Titta på denna så börjar du kanske tänka annorlunda...

www.ted.com/talks/chris_urmson_how_a_driverless_car_sees_the_road
  • Gert
    Neol skrev 2015-09-05 16:17:34 följande:
    Läs tidigare inlägg. 

I Göteborg har vi ett hundratal självkörande bilar på våra gator redan idag. Det är testverksamhet, men så långt bort är det inte. Titta på denna så börjar du kanske tänka annorlunda...

www.ted.com/talks/chris_urmson_how_a_driverless_car_sees_the_road
    Ja, som sagt det går säkert att byta ut politiker, konsulter och även vad du gör i ditt yrke med robotar. Frågan är om de låter det ske.
    Give ´em Hell!
  • Yellow Cross
    glutten skrev 2015-09-05 01:22:54 följande:
    Fria Tider är din primära källa? Really?

Vad gäller Timo S debattext: Menar du alltså att alla som inte är per svensk definition högutbildade är "lågutbildade"? Fin tankevurpa där.
    1. Kritisera innehållet och inte mediet där det publiceras.
    Har du läst igenom texten i Fria Tider om om ja;vad i texten är det du anser är felaktigt till den grad att min tes motbevisas?

Det roliga är ju att du själv presentar 0 källor för att backa upp dina påståenden.

2. Du läste troligen inte Tinmos text heller,då svaret på din fråga återfinns i första stycket av hans inlägg:

"SVT hävdade nyligen att mer än var tredje syrisk flykting är högutbildad, och målade upp bilden av ett kompetensregn. Uppgiften stämmer inte och bygger på en knasig definition av högutbildad där även enkla yrkesutbildningar har räknats in.

I Sverige betyder dock högutbildad högskoleutbildad, någon med ett par års mekanikträning i den syriska militären betraktas inte som högutbildad.

Utbildningsdepartementet förklarar dock ?all eftergymnasial utbildning är inte högskoleutbildning?. Eftergymnasial utbildning inkluderar även enklare yrkesutbildningar.

Distinktionen är viktig för att den svenska arbetsmarknaden historisk bara har värderat det senare. Enligt SCB förvärvsarbetar endast 57 procent av syrier med korta eftergymnasiala utbildningar.

Svenska arbetsgivare betraktar inte en kort yrkesutbildning som likvärdig med en civilingenjörsexamen. 

Det är manipulativt att utgå från siffror som inkluderar korta yrkesutbildningar med ge sken av att det rör sig om högutbildade. SVT målar upp bilden att ?in i landet strömmar färdigutbildade ingenjörer, läkare och ekonomer?.

Hur många läkare brukar ha två års utbildning? I själva verket är endast några enstaka procent av de nyanlända läkare och civilingenjörer."

www.svt.se/opinion/svt-borde-ha-namnt-att-endast-0-3-procent-av-de-nyanlanda-har-forskarutbildning

www.di.se/artiklar/2015/6/4/ledare-granska-myten-om-flyktingars-hoga-utbildningar/
    themia skrev 2015-09-05 11:04:13 följande:
    Då har du inte tänkt färdigt.
    Förutsättningen är förstås att det fylls med unga i samma takt som åldrandet. Då uppstår en balans.

Att öka nativiteten i utvecklade länder skulle öka är en from förhoppning du kan ha, men inte verklighetstrogen.
    Ju bättre ställt folk får, desto färre barn vill man ha.
    1. Du har fortfarande inte bemött påståendet om att inavrdrae i högre grad nyttjar välfärden och i lägre utsträckning bidrar till den,din teori bygger på att de i varje fall inte belastar den i höre grad än Svenskar.

2.Din teori bygger på att invandrarna måste vara försatta i en permanent misär då deras nativitet skulle sjunka ifall deras levndasstandard höjdes.
    Skulle deras nativitet sjunka iom att deras levnadsstandard höjdes så skulle vi återigen hamna på ruta 1,och din teori blir isf ett slags pyramidspel där vi måste importera fler och fler invandrare för att ta hand om de invandrare som redan kommit hit och gått i pension.

• doge

Det tråkiga när man vill få reda på hur det ligger till med statistik och invandring är ju att det verkar finnas så otroligt lite tillförlitliga källor eller ens någon framtagen statistik öht utan bara en massa tyckande.
    Jag tycker tex det är intressant att få reda på hur hög andel av invandrare som står för brottslighet och hur mycket det kostar resp hur mycket vi tjänar på invandring men det är liksom hysh hysh föratt det är "kränkande" att tänka så..

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle