Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:38:52 följande:

Jag sjukskriver mig iallafall bara om jag är sjuk och en läkare ser det nödvändigt för mig att vara hemma för att rehabilitera mig själv (vilket inte sker i onödan då jag inte bor i Sverige). Detta trots att jag tycker att det är trevligare att vara hemma med man och barn än att jobba, ja.. Vilket jag hoppas och antar att de flesta tycker.

Hoppas att du inte tar alltför illa upp av det språk Kine alias Kiine använder sig av här i tråden.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-13 23:36:56 följande:

Oj oj så ni håller på. Jag är då bara jag och ingen annan.

Men om en person mår så pass dåligt att den inte kan sköta jobbet så har man rätt till att sjukanmäla sig. Oavsett om det gäller förkylning, depression, Psykisk ohälsa helt enkelt eller har brutit benet. Ni som inte tycker det bör ta en funderare kring hur ni har det med empati och omtanke för andra människor.

Med ditt resonemang att se på sjukskrivning får man helt utan problem sjukskriva låt säga 6 månader på grund av att det dagligen ute i världen finns personer som tar livet av sig?
  • Anonym (M)
    natalia899 skrev 2015-09-13 23:30:59 följande:

Heeeeelt galen :p

Att skaffa två stycken användare på FL och ändå vara samma person bakom båda dessa tycker jag ändå hör till en klass för sig.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:18:34 följande:

Att det var ironiskt var inte så svårt att förstå. Du verkar ju dock ha missat poängen med mitt svar...

Nej, har inget handicap. Dyslexi är dock en form av funktionsnedsättning vilket inte är det sammæ som handicap. Nu är dock mon dyslexi såpass liten att den inte räknas som funktionsnedsättning.

Du är då verkligen inte så smart och någon typ av handicap eller funktionsnedsättning har du. Det märks tydligt i dina inlägg.

Har ordet handicap numera ersatts av tidigare ordet handikapp?
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:20:10 följande:

Oj då. Avslöjad

Ha ha!

Där var det visst bestämt du som avslöjade dig själv med att skriva med flera olika användare.

Söndagar sägs vara tråkiga,tills nu.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:25:48 följande:

Var inte jag som skrev inlägget eller övriga inlägg av Kiine.

Hade det varit jag hade jag skrivit samma inlägg igen vilket inte Kiine gjorde... Visa endast så får du se. Kiine är en helt annan person som försöker vara samma som mig. Men avslöjade sig nyss.

Din trovärdighet är lika med noll då användarna Kine och Kiine formulerar sig på identiskt sätt plus går till angrepp på exakt samma sätt.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:33:22 följande:

Nej, Kiine formulerar sig inte identiskt med mig. Har du svårt att läsa?

Kiine går till angrepp ja, det har jag märkt. Men det har inget med mig att göra.

Dessutom var Kiine medlem idag.

Ja,ditt ytterligare konto Kiine blev medlem idag.

Ett tips är att i fortsättningen istället håller dig till ditt konto Kine för att lättare hålla reda på vad du skriver.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:45:26 följande:

Jag har bara ett konto Kine.

Det kontot du vill få till mitt andra startades idag av någon person. Jag har inte startat det. Däremot är det kontot plus några till redan anmälda.

Om du hade bemödade dig att läsa lite mera noggrant hade du upptäckt skillnaderna mellan mig och Kiine.

Är det inte bättre att du istället avreggar ditt andra konto Kiine och istället använder dig av det kontot du skapade först,alltså Kine?
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:48:44 följande:

Om du kollar riktigt nog så ser du att natalia899 alias Kiine har fått ett av sina två konton raderade.

Nej,Natalie899 och Kiine är inte samma person!

Men däremot är du och Kiine det.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:51:02 följande:

Det är svårt att avregga ett konto man inte har tillgång till....

Det är väl bättre att du gör det istället för att riskera att få både ditt konto Kine och Kiine avreggade av moderatorerna?
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 00:57:14 följande:

Så hur ska jag gå tillväga för avregga någon annans konto? Jag har inte några hacker kunskaper så du får gärna upplysa mig om hur jag ska kunna avregga en annan persons konto?!

Såg precis att du nu har avreggat ditt andra konto Kiine

Jo,då du kunde visst!!

Nu måste jag strax sova..
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-14 01:03:52 följande:

Nej. Fortfarande jag kan inte avregga ett konto jag varken har startat eller har inloggningsuppgifter till!!!!! Däremot har jag anmält konto!!! MEN KONTOT VAR FORTFARANDE INTE MITT!!!

För att du i valde att ta bort ditt konto Kiine och att du i fortsättningen använder dig av ditt konto Kine

Allt gott!!
  • Anonym (M)
    natalia9 skrev 2015-09-14 01:11:13 följande:

Jag checkar också ut härifrån. Kine, du är alldeles för mentalt utmanad för att kunna föra en diskussion. Sök hjälp. Lycka till och ta hand om dig.

Tragiskt men sant!
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-14 01:15:07 följande:

Ja ni som enbart är otrevliga mot andra och bråkar om konton -checka ut!!!!! Please!

Men,nej!!!
  • Anonym (M)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-14 08:05:03 följande:

Jaha jag verkar ha missat en del i natt ser jag.. Spårat ur lite verkar det som.

Kan väl avrunda min medverkan i diskussionen med att mena hur ogenomtänkt det egentligen är att man sjukskriver människor utan någonsom helst diagnostisering eller uppföljning av de "probem" man lider av. Vi är programmerade att anta att det bästa bot mot all psykiskt illmående är att inte behöva gå till jobbet men fortfarande få betalt. Och det grundar sig såklart mer i det allmänna svenska behovet att vara politiskt korrekt och aldrig neka någon några "rättigheter" när det i själva verket är kontraproduktivt i 99% av fallen. Det sista en människa i djup depression eller krisreaktion behöver är att sitta hemma på sina händer och ramla djupare i kaninhålet utan någon sorts konstruktiv rehabilitering. Och inte heller blir man "frisk" från det efter endast ett par dagar- ett scenario som skulle vittna om att personen i fråga aldrig var i direkt behov av sjukskrivning egentligen utan gott hade kunnat ta några dagar ledigt på egen bekostnad. Allt man gör måste inte vara pga någon sjukdomsbild och det måste inte nödvändigtvis bekostas av staten. Att det nu ges utrymme för utnyttjande av sjukpenning på detta sätt genererar fler "psykiskt sjuka" då detta är ett tillstånd man kan försätta sig själv i genom att gå hemma utan anledning och utan passande vård. Liknande fall har man väl sett tillräckligt med genom åren. Att ts hävdar annat för att försöka "rentvå" sig i detta är bara naturligt men berör mig inte då jag förstått tillräckligt av hennes situation för att bedöma den som jag gör. Kine/kiine vet inte mer om situationen än vad jag gör så ser inte poängen i att fortskrida detta med henne heller. Speciellt som hon till mestadels repeterar sig själv och inte reflekterar över de argument som läggs fram.

Hej!

• Anonym (M)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-14 11:07:10 följande:

Återigen bortser du från det jag skrev. Ts själv har skrivit att hon mår bättre och återgått till arbetet efter några dagar. Hon visste i förväg att det bara skulle räcka med några lediga dagar då hon inledelsevis förklarar i sin trådstart, jag citerar; "Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?" Alltså, en deprimerad människa som drabbats av krisreaktion skulle aldrig formulera sig på det viset.

Vilket också innebär att hon inte ens sökt hjälp för sin såkallade "depression" utan diagnostiserat sig själv, antagit att sjukskriva sig i några dagar är den enda åtgörden (vilket jag själv skulle lämna över åt läkaren att bedöma, efter att ha åkt på läkarbesök det första man gör, innan man rådfrågar på ett forum hur man på bästa sätt blir sjukskriven.) Vem som helst med läsförståelse inser att detta inte handlar om en människa som är psykiskt illa däran, dvs ej lider av depression/krisreaktion, utan helt enkelt vill få ledigt från jobbet utan att förlora pengar på det. Blir tvungen att återuppta den gamla frasen; fattar du trögt eller?

Skulle ts nu ändra på historien så betvivlar man ju hur mycket sanning som ligger i det hela. Och med tanke på hur du påstår dig känna till ts personliga psykiska historik utöver vad hon informerat om i tråden så får man väl betvivla att det sitter två olika personer bakom dessa två alias. Det är ju lite pinsamt kan jag tycka..

Då har jag bättre saker för mig än att diskutera med någon sorts dubbelperson som vill hävda sig själv och därmed misslyckas med att lägga fram ett ihållande argument. Hoppas framtiden ser ljusare ut för dig och ditt alter-ego. Hej då

Precis!

Av den fakta som finns att läsa om just krisreaktion går det inte i förväg veta när den ska avta så pass att det fungerar att återgå till sitt arbete.
  • Anonym (M)

Återigen bortser du från det jag skrev. Ts själv har skrivit att hon mår bättre och återgått till arbetet efter några dagar. Hon visste i förväg att det bara skulle räcka med några lediga dagar då hon inledelsevis förklarar i sin trådstart, jag citerar; "Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?" Alltså, en deprimerad människa som drabbats av krisreaktion skulle aldrig formulera sig på det viset.

Vilket också innebär att hon inte ens sökt hjälp för sin såkallade "depression" utan diagnostiserat sig själv, antagit att sjukskriva sig i några dagar är den enda åtgörden (vilket jag själv skulle lämna över åt läkaren att bedöma, efter att ha åkt på läkarbesök det första man gör, innan man rådfrågar på ett forum hur man på bästa sätt blir sjukskriven.) Vem som helst med läsförståelse inser att detta inte handlar om en människa som är psykiskt illa däran, dvs ej lider av depression/krisreaktion, utan helt enkelt vill få ledigt från jobbet utan att förlora pengar på det. Blir tvungen att återuppta den gamla frasen; fattar du trögt eller?

Skulle ts nu ändra på historien så betvivlar man ju hur mycket sanning som ligger i det hela. Och med tanke på hur du påstår dig känna till ts personliga psykiska historik utöver vad hon informerat om i tråden så får man väl betvivla att det sitter två olika personer bakom dessa två alias. Det är ju lite pinsamt kan jag tycka..

Då har jag bättre saker för mig än att diskutera med någon sorts dubbelperson som vill hävda sig själv och därmed misslyckas med att lägga fram ett ihållande argument. Hoppas framtiden ser ljusare ut för dig och ditt alter-ego. Hej då

Så det allra mest troliga är att hon bestämde sig för att vara hemma några dagar på grund av nedstämdhet över vännens självmord.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-14 12:53:35 följande:

Du kanske inte heller ha mått dåligt och lärt känna ditt psyke. Sen kan jag berätta att kriareaktioner har olika svårhetsgrader (du verkar inte veta det) och jag kände att jag inte mådde som allra värst och därför hoppades jag att det endast behövde några dagars sjukskrivning. Inte konstigare än så.

Sen hur jag bearbetade de värsta känslorna och vad jag gjorde under dessa sjukdagar har ingen här någon aning om.

Jo,jag har mått riktigt dåligt emellanåt men mitt psyke är uppbyggt på det sättet att det enbart vara ett kort tag.

Men hur som undrar jag om du nu jobbar om dagarna?
  • Anonym (M)

Då har jag bättre saker för mig än att diskutera med någon sorts dubbelperson som vill hävda sig själv och därmed misslyckas med att lägga fram ett ihållande argument. Hoppas framtiden ser ljusare ut för dig och ditt alter-ego. Hej
    tyvärr så har det blivit en vana hos denna person att bortse från det du skrev.

Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?