Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (M) skrev 2015-09-11 01:26:24 följande:

Så du visste alltså i förväg att reaktionen av din väns självmord skulle resultatera i att du behövde vara borta en kort tid från jobbet?

Du imponerar på mig i beslutsamhet.

Hur du ens kan tro att jag har antytt det är en stor gåta. Hur skulle jag kunna veta hur jag reagerar på min väns självmord när jag inte ens vet att hen ska begå självmord.

Du imponerar du med.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (?) skrev 2015-09-11 02:08:59 följande:

Beklagar din sorg! Vad tänkte du göra dom här dagarna du ska vara sjukskriven?

Tack. Dagarna har dock varit, som du ser är det inte en dagsfärsk tråd.
  • Anonym (Tjejen)
    Kine skrev 2015-09-11 09:38:49 följande:

Själv förlorade jag min enhetschef här förra veckan och begravningen var nu I veckan. För mig har det inte gått in att han inte kommer tillbaka pga att han var en person som betydde mycket för mig. Har varit på jobbet men liksom alla andra på jobbet så har det varit otroligt tungt och jobbigt, alla har gått som i en liten egen bubbla. Har inte brytt ihop än men det har varit nära.

Så sorg är olika för alla.

Ja usch jag förstår att det har varit tungt. Ni kanske kan ta en psykolog/präst/samtalsterapeut eller så till jobbet och samtala om det som hänt. Kan vara till hjälp att samla gruppen och "ventilera" och liksom samlas i sorgen.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-11 09:50:59 följande:

Då kan jag rekommendera att du går i terapi. Att gå hemma och vara allmänt oföretagsam i din situation kan tyvärr gräva dig djupare i en depression som inte hade behövt finnas där alls. Det är fullt möjligt att fortsätta arbeta trots att man känner sig nere och ledsam, det är du inte ensam om att behöva göra ibland. Förutsatt att du trivs på ditt jobb (ifall du inte gör det så är detta ett separat problem) så är den bästa hjälpen just att fortsätta arbeta i kombination med att prata med någon proffesionell vid sidanom. Behöver man semester så kan man som sagt ta det också. Hoppas du mår bättre och naturligtvis så finns det inget du kunnat göra för att förändra din väns öde. Är man så beslutsam så man tar sitt liv finns det sällan något som någon kan göra för att förhindra det. Lycka till

Det är naturligt att reagera när en vän tar livet av sig. Jag kan inte arbeta om jag inte kan vara fokuserad på mitt jobb. När detta hände kunde jag inte vara det och således inte arbeta några få dagar. Jag mådde inte bra pga det som hänt. Att du inte förstår det för stå för dig. Jag har inte mött någon i min närhet som inte tycker att jag kunde vara hemma och fokusera på att må bra. Till och med min chef förstod att det hade blivit för mycket för mig och att jag inte mådde bra pga det.
  • Anonym (Tjejen)
    Kine skrev 2015-09-12 12:26:04 följande:

Du har fortfarande missat vad det handlar om.

Och du har ingen aning hur panikångest, depression eller akut krisreaktion artar sig för olika individer.

Ne det är väl så. Men alla har inte erfarenheter och kunskaper helt enkelt. Tack för ditt stöd!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (konstigt) skrev 2015-09-13 18:48:45 följande:

Man är inte deprimerad för man känner sig nedstämd någon dag, det ordet missbrukas ofta.

Nej, det är det ingen som hävdar det heller.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:06:08 följande:

Ja med den inställningen kan ju vem som helst hävda att de är kliniskt deprimerade. Iom att det görs utrymme för sådant i Sverige, mao man kan sjukskriva sig utan vidare, så finns därmed också fler människor som "lider" utav dessa "depressioner" som enligt dig bara är individuella reaktioner på individuella händelser. Men beviset sitter ändå i faktumet att andra västvärldsländer inte har dessa "halvt-kliniskt-deprimerade" människor, för är man sjuk så blir man sjukskriven. Är man inte det så blir man inte sjukskriven. Vilket ts i detta fall inte hade blivit. Då hade där heller inte funnits utrymme för henne att ifrågasätta hur sjuk hon är, istället hade hon kommit över det och gått vidare med sitt liv, utan någon sjukdomsbild inblandad.

Jag förstår inte vad du inte håller med om i inlägget detta var svar på. Du borde väl veta och förstå att allas depressioner inte ser lika dana ut.

Å andra sidan är det inte depression som är min problematik just nu. Men tar man inte hand om sin kropp och knopp kan det ju leda till depression såklart. I mitt fall var det väldigt behövligt och bra att jag var hemma några dagar för nu känner jag att jag klarar av jobbet om än lite på skakiga ben ibland pga det inträffade...men det är ju inte så märkligt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:26:27 följande:

Om du var hemma några dagar och nu är tillbaka på jobbet utan vidare så har du inte lidit av någon depression. Du hade förmodligen klarat dig lika bra, om inte bättre, med ett par terapeutbesök vid sidan om arbetet då detta med att "gå hemma" och vara sjukskriven i sig inte är särskilt rehabiliterande. Tvärt om hade en person med verkliga psykiska problem behövt samtal vid sidanom för att klara sig ur det och inte bara må sämre av att sitta hemma. Att du mår bättre efter ett par sjukdagar och inte mer bevisar ju bara att jag hade rätt i att du inte var psykiskt sjuk utan behövde en kort semester.

Jag har aldrig sagt att jag lidit av depression. Du har ju ingen aning om vad jag gjorde på mina sjukdagar. Och att jag mår bättre efter det visar ju att jag behövde det. Jag hade inte klarat av mitt arbete på ett bra sätt, det hade varit dumt av mig att jobba då.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-13 21:52:22 följande:

För att detta tydligen måste bli krasst, såvida du inte led av en sjukdom så anser jag att du inte hade rätt till sjukpenning. Man mår bättre och känner sig laddad efter en kort semester också. Sjukskrivning är till för de som är sjuka. Det är vad jag vill ha sagt.

Men jag mådde inte bra. Och inte "känner mig lite deppig och ids inte jobba" utsn jag mådde verkligen inte bra. Att du inte kan se likheter med fysisk sjukdom då det är ditt problem.
  • Anonym (Tjejen)

Oj oj så ni håller på. Jag är då bara jag och ingen annan.

Men om en person mår så pass dåligt att den inte kan sköta jobbet så har man rätt till att sjukanmäla sig. Oavsett om det gäller förkylning, depression, Psykisk ohälsa helt enkelt eller har brutit benet. Ni som inte tycker det bör ta en funderare kring hur ni har det med empati och omtanke för andra människor.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-13 23:45:14 följande:

Med ditt resonemang att se på sjukskrivning får man helt utan problem sjukskriva låt säga 6 månader på grund av att det dagligen ute i världen finns personer som tar livet av sig?

Nej, du läser helt in eget i det jag skriver. Jag skrev och menar INTE att man kan sjukskriva sig helt utan problem.
  • Anonym (Tjejen)

Jösses, mycket tårtkastningar här. Ni kanske kan starta en egen tråd för det.

• Anonym (Tjejen)

Ja ni som enbart är otrevliga mot andra och bråkar om konton -checka ut!!!!! Please!

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-14 08:05:03 följande:

Jaha jag verkar ha missat en del i natt ser jag.. Spårat ur lite verkar det som.

Kan väl avrunda min medverkan i diskussionen med att mena hur ogenomtänkt det egentligen är att man sjukskriver människor utan någonsom helst diagnostisering eller uppföljning av de "probem" man lider av. Vi är programmerade att anta att det bästa bot mot all psykiskt illmående är att inte behöva gå till jobbet men fortfarande få betalt. Och det grundar sig såklart mer i det allmänna svenska behovet att vara politiskt korrekt och aldrig neka någon några "rättigheter" när det i själva verket är kontraproduktivt i 99% av fallen. Det sista en människa i djup depression eller krisreaktion behöver är att sitta hemma på sina händer och ramla djupare i kaninhålet utan någon sorts konstruktiv rehabilitering. Och inte heller blir man "frisk" från det efter endast ett par dagar- ett scenario som skulle vittna om att personen i fråga aldrig var i direkt behov av sjukskrivning egentligen utan gott hade kunnat ta några dagar ledigt på egen bekostnad. Allt man gör måste inte vara pga någon sjukdomsbild och det måste inte nödvändigtvis bekostas av staten. Att det nu ges utrymme för utnyttjande av sjukpenning på detta sätt genererar fler "psykiskt sjuka" då detta är ett tillstånd man kan försätta sig själv i genom att gå hemma utan anledning och utan passande vård. Liknande fall har man väl sett tillräckligt med genom åren. Att ts hävdar annat för att försöka "rentvå" sig i detta är bara naturligt men berör mig inte då jag förstått tillräckligt av hennes situation för att bedöma den som jag gör. Kine/kiine vet inte mer om situationen än vad jag gör så ser inte poängen i att fortskrida detta med henne heller. Speciellt som hon till mestadels repeterar sig själv och inte reflekterar över de argument som läggs fram.

Hej!

Oj, jag blir nästan lite stum. Du tro dig veta så mycket som du inte har någon aning om. Du lägger ihop 1det jag skriver+1din tolkning och sen är det sanningen.

Jag håller med dig i att det sista en djupt deprimerad person är att enbart sitta hemma. Däremot kan en person med psykiska problem ha svårt för att utföra jobbet och kan behöva sjukskrivning.

Jag har aldrig påstått att jag varit deprimerad och blivit frisk på några dagar...det är enbart du aom påstår det.

Sjukskrivning är man dock berättigad till om man mår så pass dåligt att man inte kan utföra jobbet. Detta beror såklart på vilket typ av jobb man har.

Jag försöker verkligen inte rentvå mig, finns ingen anledning. Däremot har jag väl rätt till att diskutera här precis som du själv gör. Jag förklarar min situation och berättar, du däremot tar inte till dig och reflekterar över det jag skriver. Du verkar har gjort din tolkning för länge sedan och verkar inte vilja ta till dig set jag berättar. Fine för mig om du inte vill.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (MO) skrev 2015-09-14 11:07:10 följande:

Återigen bortser du från det jag skrev. Ts själv har skrivit att hon mår bättre och återgått till arbetet efter några dagar. Hon visste i förväg att det bara skulle räcka med några lediga dagar då hon inledelsevis förklarar i sin trådstart, jag citerar; "Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven bara denna vecka? Bara i några dagar? Hur går jag tillväga i sådana fall?" Alltså, en deprimerad människa som drabbats av krisreaktion skulle aldrig formulera sig på det viset.

Vilket också innebär att hon inte ens sökt hjälp för sin såkallade "depression" utan diagnostiserat sig själv, antagit att sjukskriva sig i några dagar är den enda åtgörden (vilket jag själv skulle lämna över åt läkaren att bedöma, efter att ha åkt på läkarbesök det första man gör, innan man rådfrågar på ett forum hur man på bästa sätt blir sjukskriven.) Vem som helst med läsförståelse inser att detta inte handlar om en människa som är psykiskt illa däran, dvs ej lider av depression/krisreaktion, utan helt enkelt vill få ledigt från jobbet utan att förlora pengar på det. Blir tvungen att återuppta den gamla frasen; fattar du trögt eller?

Skulle ts nu ändra på historien så betvivlar man ju hur mycket sanning som ligger i det hela. Och med tanke på hur du påstår dig känna till ts personliga psykiska historik utöver vad hon informerat om i tråden så får man väl betvivla att det sitter två olika personer bakom dessa två alias. Det är ju lite pinsamt kan jag tycka..

Då har jag bättre saker för mig än att diskutera med någon sorts dubbelperson som vill hävda sig själv och därmed misslyckas med att lägga fram ett ihållande argument. Hoppas framtiden ser ljusare ut för dig och ditt alter-ego. Hej då

De flesta kan ana i förväg hur länge man behöver vara borta från jobbet. Man kan ha en känsla över hur pass sjuk man är, även vid psykisk sjukdom. Inga konstigheter. Men du kanske aldrig verkligen ha mått dåligt så du har lärt känna dig själv.

Och återigen, jag är inte deprimerad och har aldrig påstått det.

Jag kan garantera att en läkare skulle kunna ha sjukskrivit mig de där dagarna. Jag vet så pass mycket om vården och läkare. Dock var jag inte helt klar i huvudet då och kunde tänka helt rätt.

Om jag sökt hjälp för min skallade depression....återigen: JAG HAR ALDRIG HÄVDAT ATT JAG ÄR DEPRIMERAD. Sen om jag har sökt hjälp för mitt nuvarande och dåvarande (när denna tråd var aktuell) mående det har du faktiskt INGEN aning om och det är så skrattretande att du till och med tycka veta det, haha!

Det är DU som tycks veta massor om mitt mående men inte alls gör det.

Och ol du tror att jag också är någon annan, so be it. Jag har heller ingen lust. Att diskutera med dig om du fortsätter så .
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (?) skrev 2015-09-14 02:19:53 följande:

Förlåt, jag missade det, oavsett vilket så vet bara du hur DU mår och ingen annan kan tala om för dig hur du ska hantera din sorg, gör det som känns rätt för dig när något sånt här händer. Alla är vi olika, finns inga rätt och fel i sådana här situationer, nu är det bara en gissning från min sida men jag antar att en del av din reaktion handlar om dåligt samvete, tankarna på om du borde märkt, hade du kunnat göra något för att förhindra det osv även om du innerst inne vet att svaret är nej så kan man inte hjälpa att tankarna finns där ändå och det är en sak man får bearbeta och ta sig igenom.

Tack!!!!

Ja såklart har jag såna tankar och känslor. Och ja, jag svarar på sådana tankar själv också, precis som du skriver. Men de värsta skuldkänslorna har försvunnit iaf, eller är inte lika intensiva så det känns bra. Kommer nog kännas ännu bättre också efter några dagar efter begravningen och jag verkligen fått sagt "hejdå". Och jag har bra stöd runt omkring mig, guld värt!
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-14 12:43:43 följande:

Precis!

Av den fakta som finns att läsa om just krisreaktion går det inte i förväg veta när den ska avta så pass att det fungerar att återgå till sitt arbete.

Du kanske inte heller ha mått dåligt och lärt känna ditt psyke. Sen kan jag berätta att kriareaktioner har olika svårhetsgrader (du verkar inte veta det) och jag kände att jag inte mådde som allra värst och därför hoppades jag att det endast behövde några dagars sjukskrivning. Inte konstigare än så.

Sen hur jag bearbetade de värsta känslorna och vad jag gjorde under dessa sjukdagar har ingen här någon aning om.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-14 13:02:23 följande:

Jo,jag har mått riktigt dåligt emellanåt men mitt psyke är uppbyggt på det sättet att det enbart vara ett kort tag.

Men hur som undrar jag om du nu jobbar om dagarna?

Behändigt med ett sånt psyke du.

Ja jag jobbar.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?