Anonym (MO) skrev 2015-09-13 17:00:46 följande:
Isåfall lider väl 99% av världens friska människor av psykisk instabilitet och panikångest flera gånger i veckan. Herregud...
* Huvudvärk lider varenda svenne av efter helgens fylla och ca två ggr om dagen i snitt när man t ex sitter på möte i slutet av dagen.
* Dåligt med sömn kan varenda småbarnsförälder vittna om.
* Tankspridd blir du så fort du skaffar barn/gifter dig/köper hus etc. och har fler saker att hålla reda på än en.
* Stressad blir du bl a när du ska hinna med många ärenden under dagen.
* Koncentrationsproblem kan du få för att du satt uppe för länge igår eller tänker på annat som känns viktigare än det du gör just nu.
* Trötthet lider man av när man sovit för lite. Läs ovan: dåligt med sömn. (Personligen blir det varje dag.)
Och jag HOPPAS verkligen att majoriteten av människor har högre arbetsmoral (eller moral i övrigt för den delen) än att de sjukskriver sig för ovanstående orsaker med påstådd depression, panikångest eller akut krisreaktion. För i verkligheten är de så långt ifrån varandra som de kan komma. De du beskriver lider som sagt varenda jävel av ibland. Då bör man sluta känna efter så mycket enligt mig och inse att inte varenda suck man drar i livet är ett symptom på en psykos. Det skulle de flesta människor må bra av, istället för att inbilla sig diverse psykiska sjukdomar som i verkligheten är sju resor värre än du vill påstå. Men nu förstår jag vad du tycker, ha det bra.
Glömde att tillägga:
Det systemet vi har här i Sverige gällande att det i regel inte krävs läkarintyg förrän efter 8 dagen av sjukskrivningen kan innebära i praktiken att man kan stanna hemma en vecka på grund någon väldigt lätt åkomma som egentligen inte är något att sjukskriva sig för.
Fast som väl är trädde för 6 år sedan en ny lag i Sverige som ger arbetsgivaren rätt att redan vid första dagen kräva in läkarintyg från den sjukskrivna arbetstagaren.
Dock måste arbetsgivaren kunna uppvisa skälet till det.