Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 22:49:06 följande:

ÅTER: Inte plötsligt när frånvaron är ett faktum utan det ska finnas redan för att de ska ha rätt att kräva det och man behöver bara visa hur arbetsförmågan påverkas men inte eventuell diagnos.

Fast nu är det ju som jag har förstått det att hon inte vill vara ärlig mot sin arbetsgivare orsaken till sjukskrivningen.

Då kan det bli som så att hennes arbetsgivare begär in sjukintyg från henne,med anledning av hennes rätt till lön under sjukskrivningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 22:56:35 följande:

Arbetsgivaren har inte rätt att kräva in det om någon sådan överenskommelse inte redan finns. Och har som sagt bara rätt att veta hur sjukdomen påverkar arbetsförmågan, inte vilken sjukdom det är.

Som jag skriv i mitt förra inlägg har arbetsgivaren rätt i särskilda fall att begära in sjukintyg redan innan dag 8,där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

I trådstartens fall tror jag dock inte att det blir aktuellt i och med att någon sådan överenskommelse mellan henne och hennes arbetsgivare inte verkar finnas.
  • Anonym (M)
    Anonym (fcts) skrev 2015-09-01 23:06:41 följande:

Ja det har det men inte i efterhand så att säga, när den aktuella sjukfrånvaron redan är ett faktum. Sådant ska ordnas utifrån vissa regler och redan finnas när sjukfrånvarotillfället börjar. Bra att du till slut verkar ha insett det nu.

Jo orsaken till sjukskrivningen i betydelsen diagnos/sjukdom/skada får döljas. Däremot kan de som sagt,se själv citatet, behöva veta utförligt hur sjukdomen/skadan påverkar arbetsförmågan. Det är två olika rutor på intyget.

Nu tror jag att du och jag förstår varandra lite bättre!

I trådstartens fall tror jag inte att det kommer att bli aktuellt med sjukintyg då hennes sjukskrivning kommer att vara kortare än 14 dagar samt att hennes arbetsgivare inte verkar ha något krav på att redan innan dag 8 kräva in av henne sjukintyg.

Jag märker nu att jag gick ot i tråden när jag förklarade reglerna gällande särskilda fall av sjukintyg.

I vilket fall så hoppas jag att det kommer att gå bra för henne.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-01 23:15:46 följande:

Nej, inte orsaken till sjukskrivningen står med. Enda är ifall det är arbetsrelaterade som chefen kan få veta.

Jag var lite otydlig märker jag:

Ja,givetvis gäller det om orsaken till sjukskrivningen är arbetsrelaterad (påverkar arbetsförmågan)
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2015-09-01 23:29:11 följande:

Tack, jag lärt mig nått nytt.

Men i TS fall, så är det rätt uppenbart vad som föranleder till sjukskrivningen.

Även om man bara lämnar in tiden och inte orsaken till sjukskrivningen.

Ja,eftersom att hennes arbetsgivare redan vet om att hennes vän gick bort nyligen.

Sen finns det vet du särskilda fall där arbetsgivaren har rätt innan dag 8 att begära in sjukintyg där orsaken till sjukskrivningen inte får döljas.

Dock känns det ot för mig att gå in på det närmare här i tråden.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-02 00:35:48 följande:

Det är skillnad på sjukintyg och sjukskrivning. Men tvivlar på att man måste visa vad man har för diagnos med sjukintyg.

I särskilda fall kan man bli tvungen att vid sjukskrivn redan innan dag 8 av sjukskrivningen visa upp för sin arbetsgivare sjukintyg där orsaken till det syns.

I normala fall räcker det oftast med att uppvisa sjukintyg et utan att visa upp själva orsaken.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-02 10:07:09 följande:

Jag misstänker fortfarande att man inte behöver berätta om sin diagnos....

För på sjukintyget så behöver man inte skriva varför/orsak/diagnos.

Jo,i vissa särskilda fall kan man i samband med sjukskrivning bli tvungen att även för sin arbetsgivare att visa sjukintyg där även orsaken till sjukskrivningen syns!
  • Anonym (M)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:34:19 följande:
    Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
    En lag trädde i kraft 2006 som ger arbetsgivaren rätten att redan från dag 1 kräva sjukintyg från den sjukskrivne anställde.

Arbetsgivaren har precis som du just beskrev det rehabiliteringsansvaret,vilket bland annat innebär att h*n har rätt att bestämma på vilken sjukinrättning denne sjukskrivne anställde ska få sitt sjukintyg utskrivet

• Anonym (M)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2015-09-02 13:34:19 följande:
    Visst måste man det. Arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar och måste få veta vad som fattas medarbetaren för att kunna uppfylla denna.
    Sen tycker jag i varje fall att man bör se skillnaderna mellan rätten att inte utan anmodan visa upp sjukintyget där orsaken till sjukskrivningen och rätten för arbetsgivaren att kräva att få se sjukintyget där orsaken till sjukskrivningen framkommer med hänsyn till rätten till sjuklön för den anställde sjukskrivne.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-09-02 14:17:11 följande:

Om ni vill veta så ringde jag idag och sjukanmälde mig för i morgon också. Det var min chef som svarade och hen undrade hur jag mådde om det var något virus eller så.

Jag sa "virus ja,kanske/förmodligen... hela min kropp gör ont..huvudvärk..."

Hen sa "ja, kanske något virus då, eller att det har blivit för mycket för dig med allt som hänt.....kan jag göra något för dig?"

Vidare sa chefen "hör av dig om du blir borta på måndag också".

Det tolkar jag i varje fall som att din arbetsgivare läste mellan raderna gällande den verkliga anledningen till din sjukfrånvaro.

Nu när din sjukfrånvaro är så pass få dagar tror jag inte att din arbetsgivare kommer att kräva in läkarintyg från dig.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?