• Anonym (anonym)

pippilotter på en pojke

Varför sätter ni pippilotter på en pojke, klart man gör bort sig och säga vad heter Hon men vad  hade ni förväntat er ser ju ut som en flicka ... seriöst. 

• Svar på tråden pippilotter på en pojke
  • Anonym (Köl)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:09:16 följande:

Två hästsvansar en på höger och en på vänster sida

Här kallas det tofsar, aldrig hört ordet pippilotter förrän idag!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Köl) skrev 2015-08-26 13:45:55 följande:
    Här kallas det tofsar, aldrig hört ordet pippilotter förrän idag!
    pippilotter är ju samma som typ pippilångstrum,p har med kallas också piplotter har jag för mig.
  • Johan70
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:09:16 följande:
    Två hästsvansar en på höger och en på vänster sida
    Tack.
  • Johan70
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:51:45 följande:
    pippilotter är ju samma som typ pippilångstrum,p har med kallas också piplotter har jag för mig.
    Förmodligen är det väl därifrån ordet kommer då. Men varför inte bara använda ord som folk förstår och alltså säga tofsar i stället för att använda ett slanguttryck som låter som småbarnsspråk?
  • cosinus

Gissningsvis är inte ungen så brydd helt enkelt, och får bestämma själv.

Min yngsta son håller på att spara ut håret, just nu är det halvlångt och han har dessutom en väldigt nätt kropp och gillar rosa. Han blir tagen för flicka rätt ofta. Han tittar mest oförstående på de som tar fel och rättar men utan att bli arg eller på något sätt skuldbelägga den som tagit fel. Han är 7 år och för mig spelar det verkligen ingen roll om någon tror han är flicka ibland. Värre saker har hänt :)

Min äldre son har riktigt långt hår. Han har dock en kropp och en klädstil som är klassiskt pojkig så där tar väldigt sällan någon fel men när det händer blir han lite småsur. Han är 9 år och en slarver så när han glömmer hårband till fotbollen (alltså sånt här typ svettband som håller håret på plats) så tvingar jag upp det i en hästsvans. Det gillar han inte även om alla i det sammanhanget vet att han är pojke så blir han obekväm  för hans syster brukar retas och säga att han är såååå söt i hästsvans. Men det går inte spela fotboll om man inget ser så där har han inget val.

• cosinus
    Johan70 skrev 2015-08-26 14:41:41 följande:
    Förmodligen är det väl därifrån ordet kommer då. Men varför inte bara använda ord som folk förstår och alltså säga tofsar i stället för att använda ett slanguttryck som låter som småbarnsspråk?
    Förmodligen för att det är så etablerat att man själv inte fattar att andra inte fattar.

Där jag bor är pippilotter standardordet för två tofsar på var sin sida huvudet. Likaså är tutte det ordet som används för napp (och aldrig för bröst). Det senare har man ju fått lära om sig när man pratar med utbölingar men så ofta pratar man nog inte om pippilotter att man hunnit upptäcka att det blir missförstånd.
  • Anonym (o)

Nej, hon har ju flätor. Däremot heter hon själv Pippilotta. För övrigt har jag även sett benämningen råttsvansar på frisyren du beskriver, vad nu en lång, slank råttsvans har för likhet med en liten spretig hårtofs. Då tycker jag att pippilotter är ett bättre ord!
  • lillasysterlou
    Anonym (J) skrev 2015-08-26 13:01:06 följande:

Låter lite konstigt att säga "jag tror inte på ordet hen". Det är som att jag skulle säga "jag tror inte på ordet barn". Du behöver liksom inte tro på ett ord, det existerar ändå.

Så klart dessa moraltanter utan namn. Ska jag behöva förklara att det jag menade med att jag inte tror på ordet hen att jag inte är en entusiast som tycke att det är ett ord vi behöver. Det enda man behöver är att låta sina barn vara barn, oavsett tofs eller inte. Sen bara för att jag inte diggar ordet hen. Så betyder det inte att jag tycker att det är fel att säga. Ifall du inte viste det så får man tycka olika.
  • Anonym (ww)

Vadå göra bort sig, det är väl ingen katastrof att råka säga hon om en liten kille? Du verkar väldigt lättgenerad måste jag säga.

• Brumma

Pippi låmgstrump har flätor, inte tofsar... ;)
Svar på tråden pippilotter på en pojke