• Anonym (Moraliskt fel)

Moraliskt fel - vad var värst?

Hittade detta i en samhällskunskapsbok och tänkte fråga er vad ni tycker.

Lisa är 23 år och tillsammans med Gabriel 24 år. De har planer på att gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år.
    Först då ska de skaffa barn har de bestämt.

Men egentligen är det bara Gabriel som vill vänta med barn. Lisa säger till Gabriel att hon äter p-piller trots att hon slutat.
    När hon berättar för Gabriel att hon är med barn och att hon inte ätit p-piller blir han fullständigt rasande. Han känner sig djupt kränkt och lurad.

För att hämnas på Lisa tar han hennes katt, som Lisa älskar över allt på jorden, och slänger in katten i tvättmaskinen och kör ett program. Katten drunknar. 
    När Lisa får veta detta tar hon en stekpanna och drämmer i huvudet på Gabriel som faller till marken och skadas i bakhuvudet. Så snart Gabriel vaknat till liv reser han sig upp och går raka vägen ut och söker upp en gammal flickvän som han är otrogen med. 

Alltså:
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skala.

Ja jag har tråkigt...

• Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?
  • Anonym (apa papa)

Fan helt jävla sjukt, skriver fel 18 gånger... måste ha någon hjärnskada.

Men, okej. detta är vad jag tycker. sista gången gillt

1. Handlar om ett framtida liv, Barnet kan alt. hamna i en dålig sits pga. tjejen egoistiska beteende.

2. Skada någon är olagligt och fel. Människa före djur.

3. Man ska/får inte döda eller plåga djur

4. Otrohet är visserligen tråkigt, men ej straffbart

• Tow2Mater
    Tihi skrev 2015-08-24 16:33:19 följande:
    Men det var ett synnerligen dåligt exempel av den som skrev boken att skriva att en katt körs i tvättmaskinen och dör. Jag blir jäkligt förbannad och skulle gärna vilja ringa upp författaren och fråga vad fan han tänkte som använde det exemplet till tonåringar. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Men alltså, det visar ju hur moralen i hela svenska samhället i stort ser ut idag då skolböcker har detta innehåll. Det finns ju inga direkta moraliska gränser idag, och de undrar varför ungdomar blir som de blir ibland.

Jag reagerade också över beskrivningen "gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år" och "först då ska de skaffa barn" - det visar författarnas (samhällets?) normativa syn på äktenskap och barnalstrande. Tycker själv de sakerna borde följas åt lite mera i tidsaspekten, inte stå motsatt varandra i tid (äktenskap om ett par år anses vara "redan" och barnalstrande om ett par år anses vara "först då").
  • Anonym (-)

Men ni som tycker p-pillerna var nästan värst...det handlade ju inte om någon som inte ville ha barn med henne alls, utan om någon som ville ha barn snart, om typ två år. Är det verkligen SÅ hemskt att det går före att nästan döda en annan människa?

• Kereza
    Anonym (-) skrev 2015-08-24 18:43:15 följande:

Men ni som tycker p-pillerna var nästan värst...det handlade ju inte om någon som inte ville ha barn med henne alls, utan om någon som ville ha barn snart, om typ två år. Är det verkligen SÅ hemskt att det går före att nästan döda en annan människa?

Ja.
  • Drottningen70

1Döda katten helt klart värst

2 Ljuga om p-piller

3 Slå ned nån (hade hamnat på andra plats om det inte varit i ljuset av ett bestialiskt kattmord)

4 Otrohet.

• Anonym (hard)

Först och främst hade jag definitivt inte rekommenderat dessa personerna att ingå äktenskap med varandra, utan lämna varann så fort som möjligt. :) Jag rangordnar det så här och börjar med det jag tycker är värst

1.döda katten. Har själv katter och skulle aldrig kunnat förlåta någon som skadat dem (eller andra djur för den delen). Inte kattens fel att matte ljuger.
    2. Ljög om p-piller. Det är aldrig schysst, ett barn skapas av två personer och ska vara önskat av båda. (För det första anser jag inte att en 23 åring bör skynda sig att skaffa barn, det finns tid för det senare men det hör inte hit). Jag tycker i så fall att det är bättre att man är ärlig om att man vill sluta med p piller så att man kanske kan övertala killen att skaffa barn. Men vill han inte får man acceptera det. Hellre vänta tills båda är mogna än att skaffa barn mot någons vilja. När det handlar om att man ljugit om p piller kan man ju inte invända med att "du skulle skyddat dig" heller.

Sen kan jag nog inte riktigt säga vad jag tycker är värst av de andra två. Man slår ju inte den man älskar, men i ett sådant fall så tappar man kanske humöret. Men att slå honom med en stekpanna som kan ge hjärnskador och skit är kanske lite väl. Å andra sidan är det jävligt fult att vara otrogen med, när han egentligen begått en värre handling än henne. Hon har bara sagt att hon går på p piller, det framgår inte om hon är gravid. Och i det fallet hon skulle vara det, framgår det inte heller om de pratat om att behålla. Han däremot har ju dödat hennes katt, det är inget som går att "undo". Visst, skaffa en ny katt men jag hade ju inte låtit en människa som dödade min gamla komma nära min nya katt.

• Anonym (hard)
    Anonym (hard) skrev 2015-08-24 20:26:37 följande:

Först och främst hade jag definitivt inte rekommenderat dessa personerna att ingå äktenskap med varandra, utan lämna varann så fort som möjligt. :) Jag rangordnar det så här och börjar med det jag tycker är värst

1.döda katten. Har själv katter och skulle aldrig kunnat förlåta någon som skadat dem (eller andra djur för den delen). Inte kattens fel att matte ljuger.
    2. Ljög om p-piller. Det är aldrig schysst, ett barn skapas av två personer och ska vara önskat av båda. (För det första anser jag inte att en 23 åring bör skynda sig att skaffa barn, det finns tid för det senare men det hör inte hit). Jag tycker i så fall att det är bättre att man är ärlig om att man vill sluta med p piller så att man kanske kan övertala killen att skaffa barn. Men vill han inte får man acceptera det. Hellre vänta tills båda är mogna än att skaffa barn mot någons vilja. När det handlar om att man ljugit om p piller kan man ju inte invända med att "du skulle skyddat dig" heller.

Sen kan jag nog inte riktigt säga vad jag tycker är värst av de andra två. Man slår ju inte den man älskar, men i ett sådant fall så tappar man kanske humöret. Men att slå honom med en stekpanna som kan ge hjärnskador och skit är kanske lite väl. Å andra sidan är det jävligt fult att vara otrogen med, när han egentligen begått en värre handling än henne. Hon har bara sagt att hon går på p piller, det framgår inte om hon är gravid. Och i det fallet hon skulle vara det, framgår det inte heller om de pratat om att behålla. Han däremot har ju dödat hennes katt, det är inget som går att "undo". Visst, skaffa en ny katt men jag hade ju inte låtit en människa som dödade min gamla komma nära min nya katt.

Oj såg nu att hon var gravid. Ja, då är det lite svårare. Bortse från de sista och läs de i tvåan istället :)
  • Loriyana

1. Mord på katten. Djurplågeri är verkligen INTE ok!

2. Stekpannan. Fast förstår att hon var sur efter katten (och jag gillar inte ens katter)

3. Otroheten

4. Lögnen. Nu är det inte bra att ljuga om P-piller, men om Gabriel nu verkligen inte ville ha barn så borde han använt kondom. Har man sex får man räkna med att barn kan bli resultatet.

• Anonym (Anna)

1. Döda katten. Att ta ett oskyldigt liv är förstås aldrig okej.

2. Ljuga om p-piller. Att bestämma åt en annan person att den måste bli förälder genom att lura in denna i det är väldigt lågt, det påverkar killen för resten av hans liv och dessutom sätts ett barn till världen som är djupt oönskat av en förälder. Hon hade dessutom kunnat vänta 2-3 år och skaffat barn då istället, och allt hade varit frid och fröjd.

3. Stekpannan. Att slå till någon med en stekpanna är egentligen en relativt rimlig reaktion efter att någon har dränkt ens katt, men risken fanns ju att slaget blev för hårt och att killen hade kunnat dö, dessutom leder det inte till något positivt för jag gissar att tjejen inte fick en särskilt stor njutning av det heller.

4. Otroheten. Borde nästan anses vara moraliskt. Detta par bör inte fortsätta sin relation. :)

• Anonym (m)
    Loriyana skrev 2015-08-24 20:31:34 följande:

1. Mord på katten. Djurplågeri är verkligen INTE ok!

2. Stekpannan. Fast förstår att hon var sur efter katten (och jag gillar inte ens katter)

3. Otroheten

4. Lögnen. Nu är det inte bra att ljuga om P-piller, men om Gabriel nu verkligen inte ville ha barn så borde han använt kondom. Har man sex får man räkna med att barn kan bli resultatet.

Han hade dessutom planerat att skaffa barn med henne, det kom bara2 år tidigare, så det var inte så att han blev påtvingad ett barn han absolut inte vill ha
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?