• Anonym (Moraliskt fel)

Moraliskt fel - vad var värst?

Hittade detta i en samhällskunskapsbok och tänkte fråga er vad ni tycker.

Lisa är 23 år och tillsammans med Gabriel 24 år. De har planer på att gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år.
    Först då ska de skaffa barn har de bestämt.

Men egentligen är det bara Gabriel som vill vänta med barn. Lisa säger till Gabriel att hon äter p-piller trots att hon slutat.
    När hon berättar för Gabriel att hon är med barn och att hon inte ätit p-piller blir han fullständigt rasande. Han känner sig djupt kränkt och lurad.

För att hämnas på Lisa tar han hennes katt, som Lisa älskar över allt på jorden, och slänger in katten i tvättmaskinen och kör ett program. Katten drunknar. 
    När Lisa får veta detta tar hon en stekpanna och drämmer i huvudet på Gabriel som faller till marken och skadas i bakhuvudet. Så snart Gabriel vaknat till liv reser han sig upp och går raka vägen ut och söker upp en gammal flickvän som han är otrogen med. 

Alltså:
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skala.

Ja jag har tråkigt...

• Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?
  • Oerjan Lax
    gröna skrev 2015-08-25 18:13:29 följande:

Ett annat skäl till att stekpannan inte är värst är att Lisa "älskade katten över allt annat". Hon blev förkrossad och reagerade instinktivt. Hade ni bedömt annorlunda om det var någon människa hon älskade som han hade plågat ihjäl? Egentligen kvittar det för oavsett vad ni tycker om människors eller djurs värde, oavsett vad ni tycker om hur mycket kärlek till ett djur är värt, så älskade hon katten, det är Lisas känslor och handlingar det handlar om här, och varför hon handlade så. Menar absolut inte att det är en ursäkt för grov misshandel och ev. dråpförsök och man ska aldrig ta lagen i egna händer, men är absolut förståeligt och mänskligt att man gör en sådan drastisk och intensiv handling pga kärlek och sorg, inte första gången det har hänt

Sorry to break it to you men det är människor såsom denna fiktiva Lisa som sitter av långa fängelsestraff. Folk som "bara tänkte ju"... hämnas och så dog en person.
    Absolut inget att se upp till.
    Lavish skrev 2015-08-25 17:41:57 följande:
    Men det är i så fall en oavsiktlig konsekvens och en ganska lätt död.

Det kan man inte säga om att avsiktligt tortera ihjäl katten i tvättmaskinen.
    Men han KUNDE ha dött. En människas liv ÄR OCH FÖRBLIR högre i rang än ett djurs. T ex har vi inga djurstingsrätter eller djurshovrätter eller djurpresidenter.

Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Tecum
    Anonym (()) skrev 2015-08-25 18:38:39 följande:

1 katten
    2 p-piller
    3 slaget
    4 otrohet

Rätt ordning. För även om Lisa startade det hela genom en illojal lögn hade Gabriel ingen rätt att blanda in kattstackarn i deras konflikt. Att han var otrogen i det läge som uppstod kan knappast ens räknas som fel. Deras relation var rimligtvis redan över... 
  • gröna
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:07:54 följande:
    Sorry to break it to you men det är människor såsom denna fiktiva Lisa som sitter av långa fängelsestraff. Folk som "bara tänkte ju"... hämnas och så dog en person.
    Absolut inget att se upp till.
    Lavish skrev 2015-08-25 17:41:57 följande:
    Men det är i så fall en oavsiktlig konsekvens och en ganska lätt död.

Det kan man inte säga om att avsiktligt tortera ihjäl katten i tvättmaskinen.
    Men han KUNDE ha dött. En människas liv ÄR OCH FÖRBLIR högre i rang än ett djurs. T ex har vi inga djurstingsrätter eller djurshovrätter eller djurpresidenter.

Du "breaked" ingenting "to me" jag vet redan att det är straffbart. Jag har på inget sätt påstått att det rättfärdigar ett brott, skrev ju att man inte ska ta lagen i egna händer.

Rang, ang "FÖRBLIR" så vet du inte hur det kommer bli. VI har ju genom åren fått fler och strängare djurskyddslagar undan för undan, framtiden kan du inte veta.

Ang. djurdomstolar och det vet jag inte exakt hur du menar, men i de domstolar som finns så har ju faktiskt människor dömts och straffats till ett djurs fördel.

Nej vi har inga djurpresidenter, och jag tror inte heller att något djur skulle vara intresserat av att bli president heller. Inte alla människor kan bli presidenter heller, är deras liv mindre värda än de som har lyckats bli presidenter? Eller menade du att det är presidentsystemet i självt som gör våra liv mer värda? Vi har inget presidentstyre alls i det här landet, gör det våra liv mindre värda än tex amerikanernas?

För övrigt om du tittar i det här forumet så ser du att just den här människan inte rankas spec. högt, en hämndlysten våldsverkare.

Människan är det värsta rovdjuret på den här planeten, som hon dessutom förstör pga sin själviskhet och sitt habegär. Därför har man all rätt att tycka att människan som art inte är mer värd än ett djur
  • Anonym (joy joy)
    Ingen av dem är ok men jag rangordnar så här:

1- Gabriel dödade katten MORD (Ja, mord ska det heta och inte bara djurplågeri eller ?förstöra egendom)
    Gabriel borde antingen göra slut eller prata om abort eller gilla läget inte döda stackars katten.

2 -Lisa slog ner Gabriel MISSHANDEL
    Lisa borde polisanmäla honom för att han dödade katten. 

3- Lisa ljög om att hon tog p-piller LJUG
    Lisa borde såklart vara öppen med sin barnönskan och om p-piller.

4- Gabriel var otrogen OTROGEN
    Gabriel borde åka till akuten inte att knulla med skadad hjärna och det är ganska dålig hämnd faktiskt. Ev. polisanmälan med såklart egen risk så han hade dödat katten.
  • Primmeling

Värst
    1. Döda katten så klart
    2. Ljuga om p-piller
    3. Vara otrogen
    4. Slå ner med facit i hand efter att katten blivit dödan

• Interiorista

Gabriel gjorde de värsta sakerna.

• Anonym (K)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:07:54 följande:

Absolut inget att se upp till.Men han KUNDE ha dött. En människas liv ÄR OCH FÖRBLIR högre i rang än ett djurs. T ex har vi inga djurstingsrätter eller djurshovrätter eller djurpresidenter.

Vad har detta att göra med trådens frågeställning?

Ts frågar :

" Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skalan "

Och inte vem får längst fängelsestraff enligt Sveriges lag.
  • Babyfeber

1. Katten. Vidrigt att döda en katt och dessutom på ett så otäckt sätt. Att man ens kommer på tanken är helt sjukt.

2. Stekpannan. Att hon blir förbannad är förståeligt och man kanske inte tänker helt klart. Hade det varit en örfil hade det hamnat längst ner på listan för mig Men en stekpanna i huvudet på någon kan leda till svåra skador och även död. Aldrig okej!

3 p-piller. Att döda ett djur och att riskera att döda en person är värre enligt mig trots att jag finner detta beteende med att ljuga om piller rent elakt.

4. Otrohet. Är starkt emot det men när man ställer det mot allt det andra är det en bagatell. Man får också se det som att han blivit lurad och misshandlad av den person han borde kunna lita på mest.

Med det sagt borde båda dessa personer låsas in och aldrig skaffa barn någonsin.

• Colisa

De verkar ju vansinniga båda två!

Nåväl, en rätt spontan (och inte fullkomligt seriös) ranking blir som följer:
    1: Kattdränkningen
    G gör förmodligen detta för att skada L (vilket jag kan förstå att han vill), men skadar framförallt katten, som är oskyldig. (Det logiska vore givetvis att tvätta LOskyldig.) Ville han ta katten från Lisa kunde han avlivat den på bättre sätt, vilket också vore elakt men inte alls lika illa som att plåga den till döds. Dessutom gissar jag att han skulle kunnat besinna sig och avbryta handlingen, till skillnad från om han t ex i vredesmod sparkat till katten när den gick förbi just när han var som argast. Jag tror dessutom detta faller under både djurplågeri och skadegörelse, vilket tyder på att det "allmänna rättsmedvetandet" ser detta som allvarligt. G är alltså beredd att bryta mot lagen och skada oskyldiga för att få hämnd på L, dessutom ger det obehagliga psyko-vibbar och känns inte som något man "råkar" göra lite kvickt när man är så jäkla förbannad att man inte vet var man ska ta vägen.

2: Stekpannesmällen och p-pillerlögnen
    Att slå någon med en stekpanna i huvudet är farligt och olagligt. Något förmildrande är väl att detta kan göras i hastigt mod utan eftertanke, men det är ändå relativt grovt våld jämfört med en knuff eller örfil eller vad som nu kan kännas "mer rimligt" av en skitförbannad person. Konsekvenserna kan bli allvarliga.

P-pillerlögnen är väl inte olaglig, men riktigt ful. L sätter sig medvetet och överlagt över en annan människas vilja och gör något som kan komma att påverka denne för resten av livet, känslomässigt och ekonomiskt. Det kan också komma att påverka barnet för resten av livet. Kanske har hon någon rosenröd dröm om att G kommer att bli glad ändå och alla kommer att leva lyckliga i alla sina dagar, men det gör det ändå inte alls okej!

3. Otroheten
    Ja, det är väl inte schysst att vara otrogen. Men det är inte på långa vägar lika illa som det andra, i synnerhet efter vad L gjort. Hade G struntat i kattgrejen och bara varit otrogen hade jag inte klandrat honom, det kunde L gott ha. Men efter kattgrejen hade han mer än hämnats, eller snarare gjort något så vidrigt att han gott kunde få lite stryk.

Slutsats: Lisa började! Hon förtjänar att bli av med sin katt och bli bedragen. Gabriel är till en början offret. Men han förstör sin status som rättmätigt förbannad när han psykopatar sig mot katten och förtjänar en smäll i huvudet och livstids försörjning av oönskad unge.
    Gabriels begångna vidrigheter tar ungefärligt ut det han utsatts för.
    Lisa kommer lindrigt undan.
    Katten är det oskyldiga offret som egentligen borde fått nöjet att både slå Gabriel i skallen och vara otrogen mot båda idioterna som hämnd. Katt{#emotions_dlg.djavulsk}

Vad är det där för skum bok?

• Flaskpost

1 Gabriel dödade katten.
    2 Lisa slog ner Gabriel
    3 Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    4 Gabriel var otrogen.
  • sparklingrose

1.Kattmordet överlägset värst. Sånt gör bara en riktig sjuk galning. Varningsklockor × 1000 på denna!

2. Stekpannan. Inte helt stabilt att reagera så våldsamt, även om det var en reaktion i affekt.

3. Otroheten

4. P-pillerna. Eftersom de pratat om att skaffa barn inom ett par år. Dessutom bekänner hon sin lögn. Hade det varit en man som uttalat sagt nej till barn, hade jag sett det med andra ögon. Inte bra att ljuga såklart, men ett kattmord som hämnd är väldigt mycket sjukare.

Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?