• suziz

Barn med stort intresse av datorspel

Min 9-årings största intresse är att spela datorspel eller se på andra som spelar på Youtube. Han har kompisar med samma intresse och de sitter gärna vid Skype och umgås. 
    Problemet är ju att man måste få en balans mellan stillasittande och rörelse, det är ju superviktigt att man som barn rör på sig för att motverka problem senare i livet. Det är också farligt att sitta stilla i många timmar i sträck då kroppen inte är byggd för det så man kan få problem i rygg, nacke mm. 
    Nu tänkte jag mig denna tråd som en tråd där man kan tipsa varandra om hur man bäst uppfostrar dessa barn. Alltså barn som väjer bort att vara ute med kompisar och hellre stirrar in i en skärm. Detta utan att nedvärdera barnens intressen och personligheter. 

Frågor jag har är hur man på ett bra sätt begränsar skärmtiden utan att köra över barnet helt? Eller hur man motiverar barnet att röra på sig? Vilka regler har ni och hur fungerar det?

Jag kan tipsa om följande tal om introverta vilket jag tycker är mycket bra och tankeväckande:

www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts
  • Svar på tråden Barn med stort intresse av datorspel
  • tjockobbe

Det kan ju inte vara så svårt egentligen.
    Föräldern bestämmer. Man får säga att barnet får 1 timme om dagen, eller hur mycket man nu vill begränsa det till, och när den timmen är slut så ska datorn stängas av. Eller plattan/telefonen om man nu fått för sig att ge sitt barn ett sådant så tidigt.

Jag ser ingen anledning att sitta och kompromissa med en 9-åring om hur mycket denna ska sitta vid datorn och glo på film etc. 

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • suziz
    tjockobbe skrev 2015-08-21 13:06:27 följande:

Det kan ju inte vara så svårt egentligen.
    Föräldern bestämmer. Man får säga att barnet får 1 timme om dagen, eller hur mycket man nu vill begränsa det till, och när den timmen är slut så ska datorn stängas av. Eller plattan/telefonen om man nu fått för sig att ge sitt barn ett sådant så tidigt.

Jag ser ingen anledning att sitta och kompromissa med en 9-åring om hur mycket denna ska sitta vid datorn och glo på film etc. 

Ja, fast nu verkar du ju svara utifrån att du tycker att intresset är "dåligt" vilket jag inte anser att det är...
  • cosinus

Vi har speldagar. Det har visat sig funka bäst på mina barn där framförallt 9-åringen skulle kunna spela hur mycket som helst.

Vi har provat att ha typ 1 timme om dagen, resultat:
    Barnen går och väntar på den där speltimmen precis hela dagen och tackar nej till kompisar som dyker upp just då. Har de väl spelat är de närmast oförmögna att hitta på något annat sen för inget är lika kul, innan är de oförmögna att hitta på något de bara väntar.

Vi har provat ha det fritt, resultat:
    Helt åt helvete för mycket spelande.

Och vi har som nu, 3 speldagar i veckan (2 vardagar och 1 helgdag). resultat:
    Barnen är betydligt mer kreativa på icke speldagar för de vet att det inte blir något.
    Barnen får spela mer de dagar de får spela vilket innebär att dyker det upp en kompis så kan de faktiskt tänka sig att avsluta (efter iaf rimliga påtryckningar) för de vet att de kan sitta rätt mycket senare.

Det krävdes dock 2 veckor helt spelfritt mellan det att vi gick över från speltid varje dag till speldagar för att de skulle återfå kreativiteten och lusten att göra något annat. 2 rätt pissiga veckor humörmässigt men det var så värt det.

• Sisisisi

Jag har en 10-åring med samma intressen. Vi har inga maxtider och inga särskilda speldagar, däremot så har vi mycket aktiviteter för oss vilket gör att vi sällan har dessa dagar då han kan sitta stilla och spela hela dagen. Men när vi har dessa helt lediga dagar så får han spela nästan hur mycket han vill. Vi brukar dock alltid gå ut och röra på oss några timmar varje dag. Jag vill att det ska bli en självklarhet för mina barn att man inte kan sitta stilla en hel dag, man måste ut och springa och leka. Jag brukar jämföra det min min läsning, jag skulle gärna sitta och läsa en bok en hel dag men det kan man inte göra, då mår inte kroppen bra, den måste ut och röra på sig på samma sätt som man måste äta och sova.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • maja747
    cosinus skrev 2015-08-21 13:39:27 följande:

Vi har speldagar. Det har visat sig funka bäst på mina barn där framförallt 9-åringen skulle kunna spela hur mycket som helst.

Barnen går och väntar på den där speltimmen precis hela dagen och tackar nej till kompisar som dyker upp just då. Har de väl spelat är de närmast oförmögna att hitta på något annat sen för inget är lika kul, innan är de oförmögna att hitta på något de bara väntar.

Barnen är betydligt mer kreativa på icke speldagar för de vet att det inte blir något.
    Barnen får spela mer de dagar de får spela vilket innebär att dyker det upp en kompis så kan de faktiskt tänka sig att avsluta (efter iaf rimliga påtryckningar) för de vet att de kan sitta rätt mycket senare.

Det krävdes dock 2 veckor helt spelfritt mellan det att vi gick över från speltid varje dag till speldagar för att de skulle återfå kreativiteten och lusten att göra något annat. 2 rätt pissiga veckor humörmässigt men det var så värt det.

Bra tips! Har samma problem hemma. Försöker köra med 1 H spel per dag. När den timman är slut tar 9-åringen fram mobiltelefonen istället och tittar på Youtube. Ber jag honom lägga i från sig den sätter han på TV:n istället. Vart drar man gränsen? "Elektronikfria" dagar istället?
  • cosinus
    maja747 skrev 2015-08-21 15:02:04 följande:
    Bra tips! Har samma problem hemma. Försöker köra med 1 H spel per dag. När den timman är slut tar 9-åringen fram mobiltelefonen istället och tittar på Youtube. Ber jag honom lägga i från sig den sätter han på TV:n istället. Vart drar man gränsen? "Elektronikfria" dagar istället?
    Nä vi har inte dragit det så långt som till elektronikfria dagar. De får ist för tv på kvällen se t ex svt-play på paddan och då gärna att de drar upp det på tv via crome-casten. Detta för att inte alla ska sitta i sin egen bubbla utan att vi faktiskt kan se lite saker på kvällen tillsammans.

Min 9-åring har ingen egen telefon. Det är det bara 11-åringen av barnen som har och hon sköter det bra. Hon vet att telefonen har samma regler som paddan så det är inget tjafs faktiskt. Tror sonen blir värre den dagen han väl får telefon men det är något år bort än :)
  • scanmia

10-åring och 6-åring:

Fri speltid på morgonen efter det att ALLT är färdigt och de är redo för avgång. Ofta blir det att de sitter 10-20 minuter, men visst har det hänt att de har gått upp i ottan och spelat i dryga timmen med. MEN våra morgnar är inte särskilt kreativa och aktiva ändå så jag tycker att det här har varit smidigt eftersom vi nu har noll tjat om att de ska raska på och skynda sig.

Fri speltid när man är med och väntar  - på småsyskons aktiviteter, hos tandläkaren, om de hänger med på möten etc... Barnvakteri egentligen.

Annars ingen skärmtid på vardagar. Eller store killen har just förhandlat sig till att en timmes speltid med kompisar även på vardagar. Det är ju faktiskt en social grej det här med och jag vill gärna att de spelar här hemma så att jag kan ha lite koll. 

På helger har de en timme på morgonen och de får spela efter middagen. Vi har ganska ofta någon film för hela familjen och det blir extra.

Det funkar hyfsat. Men vi har haft långa, hårda förhandlingar. Och vi ska snart ha familjemöte igen så ungarna har börjat samla på sig argument för utökad tid. Jag skulle ju gärna se att det funkade med mindre strikta regler, men när vi har testat så resulterar det bara i enorma mängder tjat och, som någon redan skrev, att de bara gick runt och väntade på att de skulle få spela igen. 

• amalie79

Inga restriktioner, de får spela så mycket de vill så länge de inte bråkar med varandra- funkar sådär när de spelar ihop.

Elvaåringen tränar hockey 4-5 ggr per vecka.

Nioåringen ska börja med handboll och har extremhög förbränning och är inte stilla en sekund. Den som kallar tv-spel stillasittande ska se honom spela, han gör det stående, hoppande och med hela kroppen, så för honom är det närmast ett träningspass...

Vi uppmuntrar snarare surfande och iPad för endast då vilar han:)

• Tow2Mater

Aktiviteter två kvällar i veckan, och helger gor vi mycket annat, så jag tycker det inte är hela världen att det blir mycket skärmtid på ovrig tid.

• suziz

Intressant att höra alla olika varianter. 

Ett problem är ju också hur kompisarna får spela. En av sonens kompisar verkar få spela dygnet runt. Ringer på Skype så sent som 22.30... Vi har sagt inget spelande efter kl. 19 vardagskvällar, så att man hinner gå ner i varv innan läggdags. 

Han har inplanerade fysiska aktiviteter två kvällar i veckan, en kväll i veckan är avsatt till kodstuga där han sitter vid dator och lär sig programmera. 

• Velmaja

Har en son på 8 år som har samma intressen. Eller han gillar allt med spel att göra. Dataspel, tv-spel, spela på surfplattan, kolla på film m.m. Har inte satt upp några regler kring speltiden men han sitter en stund på morgonen innan skolan och sen en stund på kvällen oftast. På helgerna är det lika men han sitter lite längre stund bara. Men där i mellan är han i skolan/fritids, leker med kompisar inne och ute och vi är ofta iväg på aktiviteter på helgerna och så brukar han följa med mig på gympa på gymmet varje vecka m.m så känns inte som den speltid han har nu är något problem :) Ibland blir det lite mer tid om det är dåligt väder eller om han är trött, sjuk eller så.

• Flickan och kråkan

Har två pojkar på 6 respektive 7,5 år som älskar att spela. Minecraft är det som de snöat in på för tillfället. Vi har inga begränsningar egentligen. De begränsas ändå naturligt av skola, samt det faktum att de tränar konståkning 6 dagar i veckan - totalt 9 timmars träning/vecka - med rätt lång resväg till ishallen. Och så vill de leka med kompisar. 

• amalie79

Ja sen har våra egna iPhones och paddor. IPhonsen är våra begagnade o underlättar kontakten med den andra föräldern, då kan de ha den kontakt de själva önskar så att säga. Då är det svårt att begränsa surfande.

Ipadsen har de för att de har världens snällaste farmor och farfar, vi hade aldrig gett dem egna annars, inga av deras närmaste vänner har.

• En blå giraff

Min son är 8 år och älskar datorer och spel. Vi kör också med speldagar. Det är mån + ons + fre + lör som han får spela eller kolla Youtube. Han brukar komma hem från fritids kl 16.30 och vi ska även äta middag så i praktiken blir det inte så många timmar effektiv datortid. Han lägger sig ca 19.30. 

Lördagar får han spela dagtid också om det är dåligt väder. Vid fint väder så brukar vi säga åt honom att stänga av vid kl 10 och så får han inte sätta på datorn igen förrän efter middagen. Söndagar är helt spelfritt.

Det kan ju vara en utmaning att hålla fast vid dessa speldagar då det kan bli en hel del gnäll och gråt då han inte får spela. Men jag märker att han till slut hittar på annat då han märker att vi står på oss. Han brukar då ofta bygga Lego eller gå ut istället. 

• En blå giraff
    cosinus skrev 2015-08-21 13:39:27 följande:

Precis så har det varit även för oss. Provade med speltider men speldagar funkar bättre. Det blir mindre tjat också.
  • En blå giraff
    Vi har bara grundutbudet på TV vilket innebär att det sällan finns så mycket spännande att se på. Annars kanske helt skärmfria dagar är det bästa att ha. 
  • amalie79

[quote=75670887][quote-nick]En blå giraff skrev 2015-08-23 16:28:22 följande:[/quote-nick]Vi har bara grundutbudet på TV vilket innebär att det sällan finns så mycket spännande att se på. Annars kanske helt skärmfria dagar är det bästa att ha. [/quote

Jag skulle aldrig vilja ha skärmfria dagar, jag älskar att se på tv i alla former, när jag tvättar, stryker, städar, stickar. Vi har 79 kanaler, klart det skulle räcka med mindre men vi gillar ju det:)

Jag jobbar utomhus hela dagarna och fyller mitt behov av frisk luft och motion på det viset, plus promenader då.

• Dixie
    vi har "skärmtid" - inte exakt begränsat - men när jag tycker det blir för mycket gäller att de får välja sin skärmtid - och då ingår dator, tv, telefon etc! 
Svar på tråden Barn med stort intresse av datorspel