• suziz

Barn med stort intresse av datorspel

Min 9-årings största intresse är att spela datorspel eller se på andra som spelar på Youtube. Han har kompisar med samma intresse och de sitter gärna vid Skype och umgås. 
    Problemet är ju att man måste få en balans mellan stillasittande och rörelse, det är ju superviktigt att man som barn rör på sig för att motverka problem senare i livet. Det är också farligt att sitta stilla i många timmar i sträck då kroppen inte är byggd för det så man kan få problem i rygg, nacke mm. 
    Nu tänkte jag mig denna tråd som en tråd där man kan tipsa varandra om hur man bäst uppfostrar dessa barn. Alltså barn som väjer bort att vara ute med kompisar och hellre stirrar in i en skärm. Detta utan att nedvärdera barnens intressen och personligheter. 

Frågor jag har är hur man på ett bra sätt begränsar skärmtiden utan att köra över barnet helt? Eller hur man motiverar barnet att röra på sig? Vilka regler har ni och hur fungerar det?

Jag kan tipsa om följande tal om introverta vilket jag tycker är mycket bra och tankeväckande:

www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts
  • Svar på tråden Barn med stort intresse av datorspel
  • suziz
    tjockobbe skrev 2015-08-21 13:06:27 följande:

Det kan ju inte vara så svårt egentligen.
    Föräldern bestämmer. Man får säga att barnet får 1 timme om dagen, eller hur mycket man nu vill begränsa det till, och när den timmen är slut så ska datorn stängas av. Eller plattan/telefonen om man nu fått för sig att ge sitt barn ett sådant så tidigt.

Jag ser ingen anledning att sitta och kompromissa med en 9-åring om hur mycket denna ska sitta vid datorn och glo på film etc. 

Ja, fast nu verkar du ju svara utifrån att du tycker att intresset är "dåligt" vilket jag inte anser att det är...
  • suziz

Intressant att höra alla olika varianter. 

Ett problem är ju också hur kompisarna får spela. En av sonens kompisar verkar få spela dygnet runt. Ringer på Skype så sent som 22.30... Vi har sagt inget spelande efter kl. 19 vardagskvällar, så att man hinner gå ner i varv innan läggdags. 

Han har inplanerade fysiska aktiviteter två kvällar i veckan, en kväll i veckan är avsatt till kodstuga där han sitter vid dator och lär sig programmera. 

Svar på tråden Barn med stort intresse av datorspel