Barn med stort intresse av datorspel
10-åring och 6-åring:
Fri speltid på morgonen efter det att ALLT är färdigt och de är redo för avgång. Ofta blir det att de sitter 10-20 minuter, men visst har det hänt att de har gått upp i ottan och spelat i dryga timmen med. MEN våra morgnar är inte särskilt kreativa och aktiva ändå så jag tycker att det här har varit smidigt eftersom vi nu har noll tjat om att de ska raska på och skynda sig.
Fri speltid när man är med och väntar - på småsyskons aktiviteter, hos tandläkaren, om de hänger med på möten etc... Barnvakteri egentligen.
Annars ingen skärmtid på vardagar. Eller store killen har just förhandlat sig till att en timmes speltid med kompisar även på vardagar. Det är ju faktiskt en social grej det här med och jag vill gärna att de spelar här hemma så att jag kan ha lite koll.
På helger har de en timme på morgonen och de får spela efter middagen. Vi har ganska ofta någon film för hela familjen och det blir extra.
Det funkar hyfsat. Men vi har haft långa, hårda förhandlingar. Och vi ska snart ha familjemöte igen så ungarna har börjat samla på sig argument för utökad tid. Jag skulle ju gärna se att det funkade med mindre strikta regler, men när vi har testat så resulterar det bara i enorma mängder tjat och, som någon redan skrev, att de bara gick runt och väntade på att de skulle få spela igen.