Majbebisar 2015
Tjej78 - hur mår lillan idag?
Tjej78 - hur mår lillan idag?
Fick bli en tur till akuten idag så lillans feber gick upp till 40,5 fastän hon hade Ipren i kroppen. Vi var mest oroliga för att det var en ny njurbäcksinfektion och de kunde tyvärr vaken bekräfta eller dementera vår oro utan en odling på hennes urin :( Vi fick penicillin med oss hem till idag och imorgon och på tisdag får vi besked på odlingen, då får vi se om vi ska ha mer penicillin eller inte. De tyckte det var lika bra att påbörja en penicillinkur om det skulle visa sig vara en njurbäcksinfektion och inte hela världen att ta penicillin i två dagar om det inte är det. Tycker feber går ner bättre med Ipren men läkarna sa att om man haft problem med njurarna ska man helst inte ta Ipren då den kan påverka njurarna så nu är vi tillbaka på alvedon. Förbereder mig för ännu en jobbig natt......
Tjej78 - hur går det för lillan med febern? Är det bättre?
Kokade egen gröt till lillan ikväll efter recept från BVC-dietist. Lillan gillade den så nu kan vi variera lite mellan köpegröt o hemgjord gröt. Om ngn vill ha recept säg till!
Här kommer receptet:
Järnrikegröt 1 barnportion
2 tsk kross från tunnpaltbröd
1/2 dl havregryn ev mixade
1 dl vatten
Koka, späd ev med mer vatten så att gröten inte blir för tjock. Servera med fruktmos/puré/mosad banan.
Enligt receptet innehåller gröten lika mkt järn som köpegröt. Jag hittade ett tunnbröd som heter järnrike från mjällom på affären. Gröten smakade helt ok tyckte även jag men såg väl inte superaptitlig ut... Men inte det som räknas!
En fråga, hur länge orkar era vara vakna? Min lilla orkar max 3 men visar trötthet redan efter 2 timmar och då kvittar det om det är full aktivitet eller vi bara slappar här hemma. Sen hur många resp hur länge vilar dom på dagen? När lägger dom sig för natten och hur länge har dom varit vakna då sen den sista vilan? Blev visst mer än en fråga... :)