• Tjej78

Majbebisar 2015

Så blev det en tur till akuten idag :( Lillan fick hög feber inatt (39,4) och den ville inte ge med sig. Sen eftersom feber kom flera dagar in i förkylningen och var så hög blev jag orolig för att det var en till njurbäcksinfektion. När hon inte ville ha någon lunch och inte kunde sova och fortfarande hade 39,2 körde vi in. Fick ett bra bemötande och de förstod min oro för njurbäcksinfektion så vi fick vänta in ett urinprov vilket gick ganska snabbt och fick besked att urinprovet var bra, helt normalt. Det är bara en vanlig förkylning med hög, envis feber..... Nu har hon kommit till ro och sover, håller tummarna för en bra natt.

• Tjej78
    Blicka skrev 2015-12-07 19:55:54 följande:
    Lillan kom upp på tå idag i magläge. typ plankan så det händer ngt litet varje dag! Jättespännande! Dessutom älskar hon när bröderna tokar sig - hon skrattar så!
    Min lilla får in knäna under sig, får upp ändan men när hon sen försöker komma upp på armbågarna ramlar ändan och benen ner :) Snart går det nog....
  • Tjej78

Här är vi förkylda igen :( Jag och lillan är värst, feber och snoriga med lite hosta. Stora tjejen krasslig men inte så pass att hon måste vara hemma så hon är på dagis. Var på luciatåg igår på förskolan, så söta alla barnen va!! Hoppas på att bli bättre i veckan då jag måste in till stan och fixa de sista julklapparna. Vi ska köpa lädermockasiner till lillan, märket Bobux. Storasyster hade sådana och de var verkligen super, både att ha i vagnen och att lära sig gå i. Sen måste jag fixa present till sambon också, han fyller år den förste januari. Fortfarande ingen som kryper men det måste börja snart för så fort hon inte når sin leksak eller napp blir hon jättearg och skriker.....

• Tjej78

Min lilla sover nog alldeles för mycket dagtid, kan man göra det vid 7 månader? Somnar när vi lämnar storasyster och kan lätt sova ca 2 timmar (9-11) sen vaken tills vi hämtar och sover då allt mellan 1 1/2 till 2 1/2 timme (14-16.30). De dagar vi har aktiviteter eller ska iväg blir det bara 30-45 min på morgonen men sen kan hon sova 2- 2 1/2 timmar vid lunch och sen en 30 minuters vila igen på eftermiddagen (vid 16). Oavsett så sover hon dåligt på natten samt är svår att lägga vid 20. Jag kan inte komma ihåg hur vi gjorde med storasyster ang detta, jag har för mig att vi börja styra hennes sömn först vid 1 års ålder.
    Mat funkar fortfarande inte här :( är så trött på att försöka dag in och dag ut. Jag är helt övertygad om att hon kommer sova bättre och längre om hon bara åt lite mat, gröt, välling ja vad som förutom ersättning. Ska till BVC nu för att kolla att hon håller sin kurva och prata lite tips och trix ang mat.

• Tjej78

Idag styrde jag lite på lillans sömn lite, hon sov 1 1/2 timme (9-10.30) på fm och sen 2 1/2 timme (13.30-16.00) på em. Sen kl 19.30 somna hon klockrent på 8 min i egen säng :) Nu får vi se hur natten blir...... Eftersom hon kan vakna flera gånger under natten och inte somna om om hon inte får mat fick vi idag tipset från BVC att inte ge henne mat på natten. Om hon inte får mat på natten kommer hon äta bättre och mer på dagen enligt henne. Naturligtvis kommer det bli jättejobbigt de första nätterna men värt att prova tycker vi, enligt BVC ska det "bara" ta 3-4 nätter att bryta vanan. Vi ska starta detta imorgon så det lär bli ännu mindre sömn nu men kanske hinner det rätta tills till julafton..... Ang maten så äter hon lite, två, tre skedar sen inte mer och det mesta åker ut igen. Hon verkar jätteintresserad av att äta men det precis som om hon inte vet vad/hur hon ska göra när hon får nått i munnen. Har kört med smakisar nu i två månader så man tycker hon borde klurar ut hur hon ska göra..... Vi har testat allt, alla puréer, alla grötsorter, vår mat, barnyoghurt, smoothies, klämpåsar mm. Har prövat att låta henne pilla med maten själv, låtit henne leka med sked medan jag försöker mata med annan, låtit henne leka med leksak medan jag försöker mata mm. Kanske har/får BVC rätt, om nattmatningen slutar eller rättare sagt att hon bara får mat en gång per natt så blir det bättre med all mat dagtid.

• Tjej78
    Blicka skrev 2015-12-18 18:48:37 följande:

Ikväll tog lillan sig helt plötsligt framåt! Julgranskulan var så lockande att hon ålade sig fram en liten bit. Så slut på husfriden här nu! Trevlig fredagskväll till er - här julkalenderdags.

Oj då! Vi ska klä vår gran imorgon, får se om det lockar lika mycket här :)
  • Tjej78

God fortsättning till alla!!
    I julklapp fick lillan sin första tand, en liten liten vass bit har kommit fram där nere, hennes vänstra framtand :)
    Vi kämpar på att vägra ge mat på natten vilket funkar si så där men jag tror faktiskt att det kan gå om vi bara fortsätter. Första natten var det gallskrik och gråt i 2 timmar och igår var det bara lite gnäll i 30 min, detta på 1 vecka så det blir ju bättre, hon vaknar senare och ger upp och somnar om fortare för varje natt. Nattmatar kl 23 sen får hon inget förrän tidigast 4.30/5 på morgon och därefter somnar hon om igen.
    Jag och sambon fick vår julklapp idag, helt plötsligt drack lillan vällingen vi erbjudit vare kväll i en och en halv månad, får se om detta också kan påverka hur natten blir. Dessutom har hon börjat äta lite mer, hon har enkelt väntat på julmaten :)

• Tjej78

Här hemma har tand nr 2 också brutit igenom och lillan har nu två "risgryn" i underkäken, så sött :) Klappa har vi också lärt oss och snart tror jag att hon kan krypa, tar sig upp på händer och knä och står och gungar :) När det gäller mat och välling står vi still, dvs att hon fortfarande inte äter nått :( Just nu känns det som vi går bakåt istället för framåt men nån gång ska det väl lossna. Vi har det också lite jobbigt med sömnen just nu, inte att hon har svårt för att somna men sover oroligt och vaknar mycket.

• Tjej78

Bjuder på en bild på mina töser :)
    Gör just nu framsteg med maten, hoppas verkligen att det fortsätter och inte bara är en tillfällighet. Tyvärr kladdar sömnen mer och mer, problem med att somna och vaknar tidigt, runt 4 och vägrar somna om utan mat. Har också problem med hård mage emellanåt, har fått ge microlax och Laktulos vid två tillfällen för att lösa proppen.

Svar på tråden Majbebisar 2015