• Blicka

Majbebisar 2015

Tjej78 - min mellan var en bitare... Inget vidare men nu har han nästan helt slutat! Så skönt. Lillan har inte visat några sådana tendenser ännu men dra i hår är lattjo :)

Malle - men blev det feber av det? Stackars liten. Hoppas hon o du får sova gott i natt!

Summa21 - min äldsta var knepig i maten så förstår din frustration. Varsågod med tips! Just det - gillas avokado? Är ju mättande o nyttigt!

• Blicka
    Tjej78 skrev 2016-03-17 23:00:38 följande:

Är det många som fortfarande matar kvällsmål och nattmål? Vi ger lillan 250 ml välling vid 19 sen fyller vi på vid 23 (ca 100-120ml) innan vi lägger oss och har vi en bra natt sover hon till ca 5 och får då välling igen (200 ml). Jag tycker att vi borde kunna sluta att fylla på vid 23 men då vaknar hon vid 2 och då kan det ta 45-60 min att få henne att somna om (samt en massa vatten), vilket brukar vara ett tecken på hunger.

Vi ger kvällsgröt ngn gång mellan 17.30-18.30 o sen inget mer förrän frukost vid kl 7. Funkar fint o lillan är inte hungrig däremellan. Däremot har hon fått för sig att det är morgon kl 5.30 nu denna vecka så måste nog dra ner dagsömnen lite...
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-03-18 07:29:54 följande:
    Hur mycket sover hon och hur sent?
    Sover första luren vid 8.30-9, o i veckan har det nog blivit en timme - en o en halv då. Sen sover hon igen vid 12.30-13.00 till inte senare än 14.00. Kväll vid 19-19.30. Funderar på att lurarna inte får bli mer än en timme vardera.
  • Blicka

Serah - vad bra att ni pratat! Kan säkert vara bra att maken är hemma lite med nästa barn. Vilken vecka är du i nu? Ta det lugnt om du får sammandragningar. Min sambo kommer inte vars föäledig denna gång men han har varit det i varierande grad med de andra.

Lillan dreglar typ inget alls. Mina andra två har varit konstant blöta!

• Blicka

Imorse sa mellan att han ska sluta med nappen. Vi har pratat mkt om det o tänkte ta det på påsklovet men nu tyckte han att det var dags att få timmerbilen som han vill ha! Vi har nu gjort iordning ett kuvert för att skicka nappar till tomtebebisarna o sambon ska fixa belöningen på lunchen! Får se om han står fast vid detta... Han blev lite osäker när vi skulle stoppa ner napparna i kuvertet men vi la ner mininappar från lillan också o då gick det bättre. Uppdaterar hur det går!

• Blicka
    Serah skrev 2016-03-18 13:29:18 följande:
    Ja, idag är vi lugna och mer utvilade dessutom :) vi hade ju tänkt att han skulle vara hemma nu till våren så att jag kunde jobba. Men ödet ville ju annat.

Ok. Hur länge hade du tänkt vara hemma? Har ni fått förskoleplacering för lillan?

Jag är i v 17 nu. Men känner knappt några rörelser alls. Jag tror jag känt nån buff till och från men är fortfarande osäker om det är det eller tarmarna. Är nojig som tusan vilket säkert också påverkar mitt humör endel hehe. Och jag får ju inte lyssna på hjärtat för här i kommunen gör det inte det förrän v 25... Jag kan gott vänta till rul, tycker bm (som är om tre veckor.. Evigheter ju)

ja så har det varit med alla mina tre. De var tvugna att ha dreggellappar konstant. Vad skönt att din lilla inte dreglar så mycket :)

Hur är det med op såret idag?
    Jag blir hemma till fsk-start. Vi har fått plats på fsk vi sökte till mitten av augusti.

Jag har varit jättenojig under mina graviditeter. Tre veckor känns jättelänge förstår jag men det kommer gå fort. Tänk snart rul! Har ni kollat kön med de övriga? Ska ni kolla nu. Men att det var så sent med hjärtslag, att lyssna alltså?! Jag har lyssnat tidigt alla ggr.

Såret läker bra men är blåslagen runt om eller snarare gul ;) mer rörlig men vilar nu medan barnen sover.
  • Blicka
    Serah skrev 2016-03-18 13:31:24 följande:
    Nämen. Vad spännande och stort beslut av mellersta :) han klarar det nog galant men jag antar att det kommer vara tufft första veckan. Du får uppdatera hur det går! :)
    Ja nu är napparna postade o pappa kommer med belöning ikväll (timmerbil)! Blir storkille-kalas i afton o jag hoppas att läggningen går bra.
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-03-18 13:37:27 följande:
    Min lilla somnar alltid när vi lämnar på dagis och vilar då mellan 30-60 min beroende på om vi ska iväg på nått. Sen vilar hon 12-14 om vi är iväg eller 14-15.15 om hon vilat 60 min på förmiddagen. Ska kanske ändra till 30 min på fm och sen 12-14 varje dag och se om det blir nån skillnad.
    Min mamma påminde mig nu att det snart är sommartid så då kommer väl det ställa till det också...
  • Blicka
    summa21 skrev 2016-03-18 11:55:30 följande:

Blicka: avokado har jag testatmen tyvärr ingen hit. Har även mixat med banan och försökt med henne och storebror men det har slutat med att jag har fått äts upp det själv. Jag tyckte i alla fall att det var gott ? men nyss åt hon för första gången ur barnmatsburk. Min man hade köpt en för ettåringar och det gick mycket bättre.

Uppdatera gärna hur det går med napparna? Vi måste få den store att sluta men han är i stort sett fixerad vid dem. Gråter hysteriskt.

Serah: vad skönt att ni har pratat. Om han blir fl sen får han nog en rejäl aha-upplevelse. Dregla gör inte vår lilla men storebror gjorde väldigt mycket.

Tjej78: ja tyvärr har vår son också slagit tillbaka och puttat ner henne. Oftast blir det dock hysteriska tjut. Han är känslig och blir väldigt stressad av lillasyster.

Roligt med matframsteg! Håller tummar för mer sånt.

Ja jag uppdaterar ang napp. Är nervös själv för hur det ska gå... Mer nappberoende en storebror.
  • Blicka

Sunma21 vår BVC sa också att vi tex kan ge falukorv så länge tillbehör inte är saltat. Så fiskpinnar brukar lillan också få plocka med. Blodpudding har vi inte testat men det skulle säkert gillas det med.

Serah - tror det kommer gå bra med fskstart. Hoppas på den avdelning där mellan går. Vi känner ju pedagogerna o lillan träffar ju dom ofta.

Svar på tråden Majbebisar 2015