• Blicka

Majbebisar 2015

Fler som får bryta ryggen hemma? Lillan ska gå o gå hela tiden medan jag ska hålla. Vi har aldrig haft gåstol till våra - har ni?

• Blicka
    malle88 skrev 2016-03-05 08:16:45 följande:
    Inte än :) hon vill inte att man håller henne i händerna, då sätter hon sig direkt. Däremot ställer hon sig mot allt, precis hela tiden :)

Vi har aldrig haft gåstol och de gånger vi provat andras har hon inte varit intresserad, och nu tar hon sig runt iallafall ;) då är kanske inte din lilla långt från att gå nu då? :)
    Ja vi får se! Just nu går hon runt i gåstol som finns hos mina föä o älskar det!
  • Blicka

Äntligen hemma! Även om vi haft ett toppenlov med mormor o morfar. Lillan har som sagt börjat gå med stöd o så ska det vara hela hela tiden... Mellan har hoppat över dagsömnen hela veckan o stått superbra på ståbräda när vi varit ute med vagnen. Äldsta har busat i snön o tränat längskidor. En annan har faktiskt hunnit med lite egentid också. Det enda som fattades var sambon som var kvar hemma. Känns kul att vara samlade igen!

Hur har ni andra det?

• Blicka
    pco skrev 2016-03-07 20:38:04 följande:
    Härligt med en liten semester:)
    Här har vi vart sjuk igen, jag blir galen på detta. O hon har fortfarande slemhosta.
    Har ni hållt er friska?

Hur går det med nattningen?

Här är det krångel igen, hon bara sätter sig upp hela tiden o far runt som en virvelvind.
    Vi är förkylda men vid gott mod. Trist att ni inte känner er pigga!

Nattningen är rätt bra nu. Hon stökar på lite men kommer lättare till ro själv än för några veckor sen. Går verkligen upp o ner.

Hur är nätterna då? Stök då med?
  • Blicka
    pco skrev 2016-03-08 22:13:20 följande:
    Okej, hur gör ni så hon kommer lättare till ro?
    Min lilla är en periodare, för ett tag sen så kunde vi lägga henne i sin sång o så sjunger vi osv efter bokläsning i knät o sen säger jag godnatt, mamma är här osv och släcker lampan så har hon pillat runt lite medans jag stryker henne på ryggen så somnar hon, men nu sätter hon sig heeeela tiden upp (innan satte hon sig bara upp när hon vaknat på morgonen) o jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jag försöker att bara lägga ner henne igen men hon blir ledsen. I kväll sa jag godnatt o gick ut o tänkte att hon kanske somnar själv efter hon bökat färdigt men då gallskrek hon för det. O tar jag upp henne o väger henne så blir Jon ledsen för det o bara slingrar sig. Så aa what to do lixom?
    Tillslut tog hon snutten o låg stilla så strök jag henne på ryggen o sjung en sång o somnade. O sover hon för natten så är det sällan hon vaknar o gör hon det så får Jon ligga i våran säng o somnar om.
    O innan detta så låg vi brevid henne o ibland kunde flytta över (ej längre) i ibland låg hon kvar tills vi kom o la oss men jag vill inte det längre sen hon ramla ner från sängen, jag vill inte att hon ska ligga där själv.

Ja, ursch va vi alla är snoriga hela tiden :/
    Vi gör nog inget annorlunda utan tror hon är tryggare i sig själv. När jag lägger säger jag godnatt, vi ses när du vaknar o så stryker jag på ryggen. Sen brukar jag ligga i vår säng som står bredvid tills hon somnat. Ibland ställer hon sig upp men hon lägger sig ner efter en stund. Vad händer om du provar att låta henne stå en stund? Lägger hon sig ner själv?
  • Blicka
    pco skrev 2016-03-08 22:57:36 följande:
    Jag provade det ikväll, jag sa godnatt o gick ut o ställde mig precis utanför bara. Hörde hyr hon for runt o så blev hon ledsen så jag gick in o la ner henne igen, då blev hon oxå ledsen. :( mamma hjärtat känns. Känns som om kvällsläggningen inte plötsligt blev så positivt efter myset med bokläsning. Känns tråkigt att hon ska behöva bli ledsen innan hon ska sova. O så vill jag inte ta upp henne hela tiden men då känner man sig taskig o aa som en dålig mamma :( ursch! Detta har verkligen blivit jobbigt för oss båda känns det som. Vi har alltid kunnat lägga henne så lätt (förutom för en liten period för ett tag sen) så jag är inte så van vid detta.
    Gör det som känns rätt för er - ta upp o gosa om det behövs. Om min lilla blir ledsen vid läggdags o det inte går att trösta i sängen så tar jag upp o lägger henne på bröstet en stund. Sen kan jag lägga henne i sängen igen. Hoppas det löser sig för er för det är jobbigt när rutiner inte funkar som förut.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-03-09 09:32:21 följande:

Vi har också problem med nattningen. Amma funkar inte längre. Ligger jag ner rullar hon runtruntrunt. Sitter jag så spänner hon sig, rullar och släpper taget och pratar och skrattar. Just nu bär vi henne till sömns och det brukar gå hyfsat fort men funkar nog inte så länge till. Börjar bli ganska tungt.

Men största problemet är när hon vaknar på natten tar det 30-60 min att söva om, och hon vaknar tre gånger per natt. Jag är ett vrak just nu ^^. Igår drog vi in förmiddagsluren och hon sov två timmar efter lunch istället. Jättegnälligt på kvällen men hon sov bättre så ska prova idag med.

Min plan att sluta amma gick i stöpet. Vi har fått flera decimeter snö och helt omöjligt att dra vagnen i :( så nu ammar jag strikt när hon ska sova och är iproppad mat innan.

Hon har börjar släppa taget när hon står upp och står ganska bra nu :) men går inte alls så ingen ryggbrytning än :) hon är väldigt inne på att peka på saker och inspekterar våra tänder flera gånger per dag :) vill gärna äta själv så i slutet av varje måltid får hon prova, går inte så bra.

Är äntligen mindre mammig och har återupptäckt sin pappa. Även mormor som var här i helgen och farmor o farfar är poppis. Men alla andra är fortfarande otäcka :)

Vad det händer mkt! Inte konstigt egentligen att det är lite oroligt på nätterna ;) kul att hon återigen börjar acceptera fler i er omgivning! Hoppas ni klarar er från "ryggbrytning"... Lillan är riktigt ostadig så måste hålla i båda hennes händer när vi är på "promenad".
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-03-09 09:52:52 följande:
    Välkomna hem :) nu hade väl sambon saknat er? :) låter som ni har haft jättehärligt och mysigt!
    Jo det hade han! Men nu är han borta istället :( kortvarigt med hela familjen samlad.

Ang magläge - lillan sover jämt på mage sedan två månader. Jag tänker att det inte är ngn fara eftersom hon kan rulla o sätta sig upp.
  • Blicka
    summa21 skrev 2016-03-09 10:06:23 följande:

Hej! Undrar om jag får vara med i tråden. Vi har en liten tjej som precis blivit tio månader. Jag kan känna mig lite smått orolig för henne och undrar om någon känner igen sig. Hon ät otroligt aktiv och klarar I stort sett inte av att vara stilla. Sömnen har alltid varit svår och hon har alltid varit spänd i famnen. Svårt att komma till ro. Hon härmas inte och det är svårt att få hennes uppmärksamhet en längre stund. När jag läser om era barn tycker jag att hon låter annorlunda men kanske någon kan relatera lite? Motoriskt är hon tidig, gått sen hon var åtta månader och även finmotoriskt duktig. Hon blir glad av att se oss och är blyg inför främmande.

Välkommen :) tror som Serah att det inte är ovanligt att barn fokuserar på en sak o motoriken verkar ju er lilla ligga i framkant på! Tycker mina barn börjat gå relativt tidigt men åtta månader - wow o ojoj säger jag samtidigt. Fullt upp! Äldsta var 10 månader o mellan 11 månader då de började gå. Lillan har nog lite kvar till dess... Så försök o njut av framstegen hon gör o tänk inte så mkt på vad hon "borde kunna". Min lilla har tex varit mycket senare på "babbel" än mina andra två o hon är fortfarande väldigt "tyst" till skillnad från de andra.
Svar på tråden Majbebisar 2015