• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-18 20:29:26 följande:

Jag hänger här trots min bebi kom 25 april! Hur sover era bebisar på natten? Min somnar vid 22, vaknar för att äta vid 04 och sedan vaknar och vill gå upp vid 06.30. Jag önskar verkligen han ville somna vid 20 istället för jag är så trött nu efter 20 och har ingen inspiration. Men om jag inte underhåller bebis så blir han grinig och det vill jag ju inte såhär innan läggdags... Har verkligen noll egentid då min pojkvän jobbar 14-22.. Så jag har hand om bebis mellan 06-22.. Önskar att man kunde få kolla idol med en påse godis nån gång ;P Missförstå mig inte, har världens snällare å gulligaste bebis men just dom där lååånga sista två timmarna....

Går fint att hänga här!

Min lilla, tre månader på torsdag, somnar mellan kl 21-23 för natten. Sover oftast till kl 05.30-06.00 o vill då äta, somnar om o vaknar för dagen vid kl 8-9. Ibland mat kl 03-04. Nu blir det tidigare morgnar då skola/fsk är igång på riktigt från imorgon.

Min lilla är med mig i soffan på kvällarna, ammas, ligger i knät/magtränar eller bara tittar. Så nära egentid jag kan få just nu men visst vore det skönt med lite mer egen tiden det kommer! Lika gällande tidigare kvällar för lillan.

Lillan fick första vaccinsprutorna idag, oj oj så ledsen hon är rejält öm nu o gråter till om jag kommer åt. Stackarn. Vikt 5685 gram o 58.5 cm.
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-08-18 22:01:14 följande:

Hej! Jag var med i gravid tråden, 31.a maj på mors dag föddes vår son!

11 veckor gammal - nu väger han 4,7 o är en rätt liten kille :)

Ammar, o de går bra förutom att ibland äter han mellan 02-04 på nätterna.. Slitsamt ????????

Härligt att allt går bra. Mitt första barn lät mig inte sova om nätterna... Det är slitsamt värre kan du vila dagtid?
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-08-18 22:54:56 följande:

Nja - detta är vår lilla sladdis har två flickor på 8 och 11 också så oftast är de full fart på dagarna. Tur ändå att han sover sen... Mellan 4 o 8.30 typ

Allt brukar gå ändå! Man får ngn extra energi ngnstans ifrån
  • Blicka
    Ciconiidae skrev 2015-08-19 00:10:17 följande:

Hänger på här också!

Välkommen
  • Blicka
    pco skrev 2015-08-19 06:12:27 följande:

Kul med fortsatt tråd Blicka :)

Tjejer: när har ni tänkt börja ge ers små gröt? För min är 3,5 mån och väldigt intresserad av att vilja smaka o så, när vi äter o hon sitter i knä elr babysitter framför oss så spottar hon ut nappen o följer oss med blicken, ibland speciellt nu när det är varmt ute så får hon dricka av mitt vattenglas, hon tycker det är jätte kul :) och jag får så dåligt samvete att hon inte får nåt.

O när börja ni med majskrokar? Annars kanske hon kan få det? Eller är det väldigt för tidigt?

Jag kommer nog vänta med gröt ett tag till. Ettan var fyra månader, tvåan typ sex månader. Blir nog närmare ett halvår med lillan om amning funkar bra o vikten ökar stadigt. Min första sov dåligt på nätterna o jag testade att ge gröt för att se om det blev bättre (blev det inte), tvåan fullt nöjd med bröstet o fick smaka lite av oss tills intresse för mer fanns. Ettan kräsen med mat, tvåan så nyfiken. Tänk vad barn är olika! Får hoppas lillan blir lika nyfiken som mellanbarnet. Smaksensationer, typ skick på fingret av maten som alla äter, ska du ju kunna börja med vid fyra månader.
  • Blicka
    Mammamatteo skrev 2015-08-19 17:20:13 följande:

Roligt att höra hur det går för er andra runt om i landet med er lille 3 månaders bebis. Vår lille kille är född den 13 maj, så 3månader och 1 vecka ungefär.

Han sover väldigt bra om nätterna och har gjort det rätt bra från första början.

Somnar själv i hans säng runt 22-23 och vaknar sen mellan 8-9 på morgonen.

Jag tror på rutiner och har kört med det från första början. Full fokus på killen de två sista timmarna innan nattning och de två första på morgonen. Leka, mata, prata med, träna, bada/tvätta av och ombyten till/från pyjamas varje morgon och kväll. Lägger honom när han börjar säga ifrån att han är trött.

Händer det att han vaknar mitt i natten, försöker jag vara så tråkig som möjligt. Pratar inte med honom, testar ge honom nappen och inte så mycket ögonkontakt.

Då brukar han somna om rätt snabbt.

Detta gäller såklart bara om han gnäller.

Men är han ledsen eller skriker rakt ut, vilket nästan aldrig händer, så är jag den sista som kan hålla mig så iskall ;)

Men finns det någon mer här som matar med flaska, ersättning. Jag har nyss börjat med det. Hur mycket äter era små? :)

Vad härligt att det funkar så bra o att han sover gott om nätterna. Jag gillar rutiner jag med o tror det är bra för bebis att se att mönster återkommer kontinuerligt. När äldsta var liten läste jag lite i baby whisperer o gillar iden med e.a.s.y (eat, activity, sleep, time for you) o det mönstret funkar bra för oss. Min lilla somnar ofta själv med napp/utan napp i vagn/babysitter/säng. Ibland i famnen. Sen är baby whisperer väldigt mkt schema o själv vill jag inte vara klockstyrd i alla lägen utan tycker bebis behov ska styra. Jag har plockat godbitarna!
  • Blicka
    Mammamatteo skrev 2015-08-19 18:11:56 följande:
    Jag har inte läst baby whisperer, men borde kanske göra det. Låter som något som kan passa mig ;)

Jag kan hålla med dig om att vara klockstyrd under dagen är nog rätt svårt. Alla dagar är olika och man är inte alltid hemma så då låter jag lillkillen bestämma. Han får sova överallt under dagen men inte i hans säng, den är bara för natten.

Kvällarna försöker jag hålla stenhårt, det har fungerat för oss.
    Ja men läs! Tyvärr endast på engelska o man får ta vissa saker med en nypa salt. Metoden är från USA. Vi har heller inte dagsömnen i spjälsäng utan i sitter/vagn. Vill inte vara låst till hemmet när det är vila. Spjälsäng = natt
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-08-20 09:12:02 följande:

Jag hoppas gärna in :) min tös är född 13e maj och drygt tre månader. Hon är världens goaste såklart men jag har varit ganska deprimerad, ensamheten när jag gick från att jobba till mammaledig var en chock. Nu efter sommaren har det blivit bättre äntligen :)

Hon sover mellan 20-6 och äter en gång. Gnäller nästan aldrig och ler och jollrar jämt. Vi har fått börja med ersättning nu eftersom mjölken inte räcker. Har nappflaska från MAM som hon hatar så det går inte bra, nån som har tips på hur man ska göra? :) jagbjublade typ när de föreslog ersättning för då kan maken ge henne och jag gå ut själv :)

Välkommen!

Vad skönt att du börjar må bättre! Omställningen är stor... Men skönt att du o maken kan hjälpas åt med matning så du kan komma ut lite. För mig har det varit viktigt att ha ngn att umgås med, ta en promenad med, luncha med under ledigheten. Har anmält mig till en grupp för omföderskor på BVC så hoppas det startar nu i september o att jag hittar ngn som jag fortsätter träffa efteråt.
  • Blicka

Börjar på en lista så vi har lite bättre koll på varandra o våra små. Fyll i om ni vill.

Majbebisar 2015:

Blicka, fick en flicka 21/5. Har två pojkar (-08,-13) sedan innan.

Svar på tråden Majbebisar 2015