• Blicka

Majbebisar 2015

Tjej78 skrev 2016-02-23 19:47:13 följande:

Här tycks sömnen funka bra just nu :) Läggs i sin säng efter välling och somnar själv på ca 10 min. Brukar var två uppvak, första runt midnatt men då räcker nappen sen nästa vid 2.30 och då behövs lite vatten och buffande ca 20-30 min. Vaknar för dagen vid 5.30/6.00 och börjar med att få en flaska välling i sängen. Vi har börjat introducera mer fullkorn, både i livsmedel, gröt och välling med förhoppning att det ska mätta mer.
    Ibland undrar jag också om hon sover för mycket på dagen, om det är därför hon vaknar på natten. Hon sover mellan 30-60 min runt kl 9 när jag lämnar på förskolan och sen 60-120 min när jag hämtar på förskolan men får inte sova efter kl 15. Sover hon bara 30 min på morgonen är det för vi ska iväg på aktivitet och då sover hon oftast fr 12-14 sen vaken fram till 19/19.30
    Här äter vi lite mer just nu så jag undrar om vi är i nån tillväxtfas. Mellanmål är fortfarande jobbiga då hon inte vill ha det jag erbjuder. Hon rata keso, ägg (i alla former) och plättar :( Fråga på mat till ni som både ger burkmat och hemlagat. Blir ert barn mätt på mindre mat när det är hemlagat?
    Till er med magsjuka säger jag blä, fy vad jobbigt. Hoppas ni blir bättre snart!

Vad tråkigt med mellanmålet. Duger inte smörgås eller frukt? Här blir det ofta frukt på fm om hon inte sover över mellanmålet o macka till em.
  • Blicka
    pco skrev 2016-02-23 22:13:57 följande:

Hejsan. Har inte kikat in på ett tag då vi vart sjuka konstant nu alltså. Nu är vi väl på bättringsvägen jag o lillan igen men får se hur det blir nu då min man kom hem idag o hade o t i halsen o kände sig dålig så snart är vi väl där ännu en gång. Jag kräks snart på detta!! Ofattbart va vi vart sjuka. Ena sjukdomen efter den andra :(
    Ser som hastigast att många här oxå är dåliga.
    Hur mår bi annars? Hur går det med de små? :)

Ja året har även för oss börjat i sjukdomens tecken. Jag hoppas ni inte åker dit på ngt mer nu utan får vara friska.

Lillan har börjat med d-ljud. Så kul!
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-02-23 23:22:02 följande:
    Smörgås, fruktpuré och klämpåsar, det är dom sakerna vi varierar mellan på mellis. Hade gärna gjort nått annat, tråkigt att ge samma sak dag in och dag ut men lillan kanske inte tycker likadant, hon är kanske nöjd.... Ser fram emot att kunna ge fil, yoghurt, flingor, risifrutti mm efter 1 års dagen :)
    Tror att hon signalerar om hon tycker det blir enformigt!
  • Blicka
    pco skrev 2016-02-23 22:49:46 följande:
    Ja herregud, alla är sjuka överallt känns det som. Ja tack :) hoppas ni med håller friska nu. Var det din lilla som hade problem med örat? Hur har det gått? O med astman och allt?
    Ja, va kul :) de växer så det knakar. Här har lillan börjat skaka på huvet när hon tex. Inte vill ha mer mat. Säger även ibland 'nänänänä' haha de är för roliga ibland. Pekar gör hon oxå mkt o säger vissa gånger 'titta' men nästan viskar fram det. Hon är inne i en pratperiod men kan inte klappa händerna riktigt än, men vi försöker. Samt att hon inte förrens nu har blivit lite mer intresserad av att ta sig någonstans då hon alltid vart nöjd där hon sitter, tagit sig fram lite lätt bara men nu har hon börjat spira i väg.
    Hon ramla ur vår säng igår oxå :( fy så hemskt det va, hon blötte tom. Ur näsan. Klarade sig bra men fick en rejäl blå bula i pannan :(
    Jo men lillans öra verkar bra nu o jag har avslutat den tredje antibiotikakuren o känner mig mkt mkt bättre. Nere på normala doser av astmamedicineringen o börjar orka röra på mig mer!

Vad roligt med pratet! Det är så gulligt hur de kommunicerar.

Tråkigt med fall ur säng - de är ruskigt snabba!
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-02-24 08:37:39 följande:
    Usch, hemskt när de trillar ur sängen :( tur att det gick bra. De klarar mer än man tror :)

Va duktig hon är och prata :) vi är fortfarande på dadada da och ibland mamama (mamma tror jag :P). Peka har min lilla börjat med, speciellt när vi läser böcker. Ska till bokrean idag och köpa fler, för jag har verkligen börjat tröttna på våra pekböcker :)
    Hittat ngt på bokrean? Min lilla äter mest på böckerna än så länge o vill promt bläddra själv så är inte helt enkelt att läsa med henne...
  • Blicka
    Serah skrev 2016-02-24 09:16:10 följande:
    Här är det också mycket mat som går i! :) blir helt förundrad på hur mycket som egentligen får plats i den lilla magen.

Nu ratas burkmat. Gjort sen han började fp tänderna och var sjuk. Så nu är det bara hemlagat som gäller. Lite klurigt för mig haha är en utmaning att försöka komma på rätter sim är mer bebisvänliga.

Tycker inte jag märkt nån direkt skillnad mellan burkmat och hemlagat. Om möjligt att han äter mer hemlagat då han föredrar det framför burkmaten
    Lillan slukar mängder med mat också men brukar tänka att de nästan aldrig är stilla längre då de är vakna. Förstå om vi skulle göra precis som dom - vore väldigt jobbigt! (Iaf för mig...)
  • Blicka
    Serah skrev 2016-02-24 23:18:14 följande:
    Verkligen! Full fart hela tiden!

Nattningen går i snurrandets tecken just nu. Han lever rullan och far omkring i sängen i kanske 10 min innan jag lyckas fånga in hobom för att han ska slappna av för att sova. Att han ens orkar :p könner mig slut bara av att se honom böka runt.
    Haha som här då. Lillan somnade sittande härom kvällen. Skulle inte ligga ner! ;)
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-02-25 05:07:04 följande:

Vakennatt inatt. Lillan har hostat så hon kräks så hon behöver sova sittandes :( stackars liten. Hoppas det går över tills imorgon natt.

Stackars liten då :( inte sömn för er då :( ang maten - hon kanske har ont i halsen?

Kul att du hittat ngt på bokrean!
  • Blicka
    pco skrev 2016-02-24 23:37:22 följande:
    Tack snälla :) ja det är skönt, äntligen friska så i morgon blir det en promenad till parken iaf :) ja pratet har kommit mer o mer, dock har hon varit seg med krypandet istället hehe. Så kul att han börjat med nä hehe nu går det fort.
    Hehe va gulligt. Min lilla klappar o slår ihop leksaker men aldrig händerna så tyvärr.
    Äter han bra? Min har alltid gjort det förutom efter magsjukan men nu jag vet inte att hon vrider o vänder sig, skakar på huvet o vevar ut maten från skeden med händer osv. Märker att hon börjar få egen vilja alltså.
    I dag vid lunchen åt hon inte så mkt, trött va hon o ledsen för att jag tog bort ipaden. Hur gör du/ ni med sånt förresten? O sen vägra hon äta så gav en yoghurt klämmis o la henne., vissa säger att när barn gör så, så ta då bort maten o erbjud den om ett tag istället för o ge annat för då lör de sig att äter de inte det som bjuds så får de annat istället. Men samtidigt så vet jag att hon egentligen är hungrig o ger då något annat. Hur gör du/ni? Tips gärna tack :)
    De gånger min lilla inte velat ha det jag bjudit har jag tagit fram ngt annat. Mat ska vara kul! Så tänker jag.
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-02-25 18:33:47 följande:

Till alla som har besvär när de små får tänder. Någon som prövat den gel som går att köpa på Apoteket?

Inte testat - vad är det för ngn?
Svar på tråden Majbebisar 2015