• Blicka

Majbebisar 2015

pco skrev 2015-08-23 21:57:22 följande:

Tjejer, hur tänker ni kring maten nu när våra små blir 4 månader? Någon som ska börja med gröt? Puréer osv?

Jag känner inte heller ngn stress. Så länge amning fungerar kör jag på det ett tag till. När hon visar intresse får hon smaka lite av oss innan vi börjar med smakportioner.
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-08-24 07:57:00 följande:
    Tänkte vänta tills hon själv visar lite intresse, det gör hon inte nu. Isåfall får hon smaka på vad vi äter. Har hon inte visat intresse innan fem månader får jag nog börja med gröt eller nåt annat med gluten. Har massor med matallergier i släkten och kan man minska risken för något så vill jag det :)
    Vi har också matallergier i släkten o familjen. Äldsta utreds för gluten just nu.
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-08-24 08:03:01 följande:

Usch känner att depressionen börjar komma tillbaka nu när gubben börjat jobba igen (är så avundsjuk!). Hade två saker inplanerade i veckan, dopsamtal och föräldragrupp, och de har jag såklart dubbelbokat. Så kan inte gå på sista föräldragruppen. Ska försöka ringa och få de andras kontaktuppgifter på något sätt iallafall!

Idag ska jag hälsa på jobbet i eftermiddag. Ska bli roligt!

Vad jobbigt! Du kan inte boka om dopsamtalet? Annars ringer du BVC o säger att du önskar att en lista med kontaktuppgifter skrivs o att dina är ok att lämna ut! Kul o hälsa på jobbet, ska göra detsamma nästa vecka.
  • Blicka
    pco skrev 2015-08-24 17:59:30 följande:

Ja, jag känner inte heller någon stress så, men ibland när hon sitter med vid bordet elr i babysittern nedanför så tittar hon jätte mkt o sist hon satt i mitt knä så spottade hon ut nappen o sprattlade o tittade hela vägen från tallriken till min mun o känner mig så taskig när hon inte får smaka. Dock har hon fått suga lite på en gurkbit som hon för övrigt totaldissade haha, men att smaka vatten i glas är kul.,tänkte snart smått isf börja liiiiite med gröt elr majs o potatis puré att få någongång då vi äter. Men är hon nöjd kandke på lekmattan sålänge så kanske inte behövs? Elr ska man alltid sätta med henne vid middagsbordet? Hur gör ni? O när kan man annars börja med lite majskrok? Hon lär ju inte annat än små slicka isf :/ hmm det är svårt.

Gör det som känns rätt för dig/er! Det viktigaste tycker jag är att väcka intresse för mat i den åldern. Min har inte börjat sitta med vid bordet ännu, lite för ostadig men framöver så kommer hon ju sitta med o smaka!
  • Blicka
    malle88 skrev 2015-08-24 22:59:34 följande:
    Tyvärr, det var enda gången både maken och prästen kunde. Fick inte tag i bvc idag så får försöka imorgon igen innan vi åker. Tack för peppen! :)
    Lycka till!
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-25 08:48:47 följande:

Grattis till min bebis som blir fyra månader idag! :) Så coolt att jag känner mig som innan i kroppen! Jag har fortfarande tio kilo kvar att gå ner i vikt och jag har svårt att hålla mig om jag är kissnödig.. Har dock inte hänt någon olycka..än :P Men minns att jag veckorna efter förlossningen tänkte att jag aldrig kommet bli mig själv igen!! Brösten känns skumma också (ammar inte), kan inte riktigt förklara vad som är annorlunda men det känns väldigt skumt att tex ligga på mage!

Hur känns era kroppar?

Jag har börjat ge smakportioner.. Sött gillar han verkligen inte medan gröt och nån majspuré verkade helt ok... :D

Fyra månader - hipp hipp hurra!

Min kropp är ganska sig lik. Har gått ner all vikt o kan röra mig som jag vill! Men sen har jag fått ett litet navelbråck som ev måste opereras o jag jobbar på att de delade magmusklerna ska gå ihop. Vore ju kul om magen kan få tillbaka ngt av sin forns glans bäckenbottenmusklerna försöker jag träna iaf lite genom knip, men blir aldrig riktigt stark efter min förlossningsskada för sex år sen.
  • Blicka
    Dubbeljuni skrev 2015-08-25 12:40:58 följande:
    Min blir 4 månader nästa vecka men eftersom hon var 5 veckor tidig så tänkte jag kanske vänta någon månad till innan jag börjar ge henne något. BVC kunde inte riktigt svara på om vi borde vänta men jag tänker att det kanske är bra för tarmarna att vänta lite? Kanske varit en annan grej om hon tydligt visade intresse men det gör hon inte. Eller inte mer än för nåt annat liksom.
    Sedan är det ju iofs det här med gluten, amningen skyddar ju tydligen om man kör båda en period men jag vet inte hur länge till jag klarar av att amma. Obestämd Så egentligen kanske jag borde ge henne nu om jag ändå tänker sluta amma snart.. Får fundera lite. Ska till BVC nästa vecka, har inte varit där på en månad så det beror ju lite på hur mycket hon har gått upp och så.
    Oavsett när det blir av så ser jag verkligen fram emot det iaf, kommer nog bli väldigt kul att se hur hon reagerar på olika smaker osv. (Säger jag nu, innan jag inser vidden av kladdet haha Cool )
    Kladdigt blir det men tror barnen gillar att få känna maten så jag har försökt att inte bry mig! Kläder kan bytas, ansikten/kroppar tvättas o bord, stol o golv städas! Ska vara kul att äta
  • Blicka

Nu har jag anmält mig till mammaträning utomhus i sju veckor. Får se om det får fart på motivationen att träna... Men känner mig helt lost vad gäller träning ute... Hur klä sig i höstrusk?

• Blicka
    malle88 skrev 2015-08-25 22:40:53 följande:

Nån mer med problem att få bebis att koncentrera sig på amning? Lillan snurrar som en mask, vrider och spänner sig, sprattlar med armar och ben. Hade det inte varit för att hon väger för lite akylle jag inte bry mig men nu får jag lirka med henne, helst sitta i ett mörkt rum utan stimulans som tv/mobil med en filt lindad runt

Min beter sig ofta så då det antingen rinner till mjölk fortare än hon hinner med eller då ngn rap stör. Men vet från andra att en del barn vill ha så lite störningsmoment som möjligt.
  • Blicka
    Kissemiss skrev 2015-08-26 18:03:29 följande:

Hur gör ni när bebisen sover väldigt länge på eftermiddagen? Min bebis har snart sovit i fyra timmar och jag börjar tänka att han kommer somna kl tolv inatt.. Väcka eller inte?

Borde ju vakna då hungern slår till, men är du orolig för nattsömnen så kan du väl väcka. Vad skönt med en sådan lur - har du kunnat slappna av eller väntar du på att bebis ska vakna?
Svar på tråden Majbebisar 2015