• pco

Majbebisar 2015

Pyssilullan skrev 2016-02-05 10:32:38 följande:

Hej! Kikar in jag med, är ofta inne och läser men sällan jag skriver! Så nu tänkte jag ta mig tiden och skriva en rad! Har en pojke på 8 månader (föddes på mors dag 31.a maj)

Ammade för sista gången igår! (Endast ammat nätter sista veckorna)

Min pojke har precis lärt sig åla framåt, reser sig i krypställning men lägger sig igen o ålar sakta framåt

Sover enligt mig dåligt om nätterna men vi kanske har fel rutiner om dagarna?

Från morgon till kväll:

5.30 - välling

7.40 vaknar för dagen - går i gåstol medan stora syskonen gör sig redo för skola

8.30 gröt med fruktpure

9.45 - 12 sover!

12.00 lunch - hemmagjord mat lika oss eller burk mat

14.00 mellis fruktpure smörgås bitar / rån

15.00 - 16.00 sover

16.00 får ev något att äta typ smörgåsrån om han gnäller annars äter han middag med oss 16.30

19.00 gröt

Vaken o röjjer o busar o lever loppan skrattar tjuter o är så speedad!

20.30 försöker lägga han men de går inte...

21.00 välling

21.30 somnar om vi har tur - men bara om vi lägger oss samtidigt ... Puh!!!

02.30 - välling på 2 dl vatten

05.39 - välling på 2 dl vatten

Äter upp hela!

Nöjd med dagarna men inte kvällarna - samtidigt tyckte inte BVC att han sov för länge på dagen...

För om han sovit mindre så är han super gnällig o trött o somnar 17.30 ist o de går ju bara inte!!

Tänker att sista gången han sover kanske han jan sova tidigare? Efter mellis kanske?
    Ja det är svårt sånt här. Ni får känna efter vad och hur som passar er :)
  • pco
    Blicka skrev 2016-02-04 22:46:07 följande:
    Plocket som lillan får är potatis, ärtor, majs, gurka, banan, päron, apelsin mm. Idag lite fiskpinnar vilket gick hem. Jag matar o hon plockar - funkar bra för oss.
    Låter kanon :)
    Här är lillan inte så intresserad av att plocka Matit om du förstår typ potatis som du säger elr något sådant utan mer macka o frukt isf. Men det är väl bara o fortsätta antar jag :)

Här är lillan magsjuk nu oxå dessutom :( spydde ner sig 6gånger igår :( stackars min lilla plutt!
  • pco

Såhär äts det hemma hos oss:

08:1dl gröt+ macka o ev ägg
    11: hemlagad mat tills hon är mätt ev. Burkmat i värsta fall men då äter hon inte mkt så undviker det så mkt som möjligt.
    14: mellis, macka, yoghurt, omelett, frukt, bär, smoothie, kräm.. ja lite olika
    16.30-17: hemlagad mat så mkt hon vill
    19: flaska ers. 240ml ibland mindre då hon ofta somnar med flaskan

• pco
    Blicka skrev 2016-02-05 09:20:33 följande:

Ang mellanmål så hittade jag detta. Inte provat men tänkte det.

2 dl havregryn knivhackas i matberedare. Blanda i en mosad banan. Blanda vidare. Tryck ut till stavar. Stek i 200 grader knappa 15 minuter.

Åh låter bra, måste prova :) tack :)

Många brukar även göra pannkaksmuffins elr pizzabullar o ge som mellis :) måste prova det oxå någongång tänker jag :)
  • pco
    Pyssilullan skrev 2016-02-05 14:03:33 följande:

Ett sånt tips är jättebra! Sånt jag inte tänkt på!!

Ska prova låta han sova tidigare - tiden går ju så fort!!! Man förstår inte att de inte är Pytte bebisar längre som inte kan sova hur sent som helst!

Ja verkligen, det går fort här :)
    Här sover lillan en sväng på fm vid 10 o sen efter mellis 1h oxå o är lagom trött till sovdags kl 19.
    När vi ska på öppna förskolan på sångstunden på fm så hoppar hin över fm luren (somnar ev. 10min i bilen dit) o sover så efter lunch drygt 1h o det funkar oxå bra men är då lite gnällig från kl 18 men klarar sug till 19 iaf med lite sång o bokläsning o så :)
    Men känn efter vad som funkar o känns bra för er :)
  • pco

Ursch va alla är sjuk hela tiden känns det som :( nu är vi här friska från magsjuka men lillan har börjat dissa hemlagat :o känns inte bra och dessutom dissar hon flaskan! Vad ger man som kvällsmål?gröt? Men det äter hon ju till frukost. O yoghurt som mellis.

• pco

Min visade inte så mkt ang tänderna. Dreglade mkt o lite lös i magen precis innan de kom upp bara o lite förhöjd temp oxå.

Men undrar det här med maten, jag förstår att matlusten kanske inte kommit tillbaka, men varför välja burkmat plötsligt? Har hon lixom gått bakåt o vill ha mer puré igen tro? Hon äter inte ens mosad potatis med smör som hon älskade innan. Utan föredrog burkmat. Macka, frukt, gröna ärtor (plötsligt), yoghurt o kräm äter hon o sen burkmat. Hur ska jag få henne o äta vår mat igen?
    O sen nu vill hon inte ha nåt på kvällen heller, äter middag vid 17 o sen inget mer till 08 på morgonen. Det är ju alldeles för lite? 4mål om dagen? Frukost, lunch, mellis o middag o sen inget mer juh?

• pco
    Serah skrev 2016-02-09 18:18:36 följande:
    Det var väl skönt att få veta att han borde kunna äta de andra men lite mesig är jag ju ändå :p får testa i små smakportioner i början med de igen :)

Usch jag börjar fundera på om lillen är magsjuk och det är därför han knappt äter nåt :( han har kräkts kite till och från sen den lilla middagen han fick i sig. Och så är hans bajs mer löst än det brukar.
    Åh nej! Hoppas inte det :( krya på lillen!
  • pco

Jag prova turkisk yoghurt o bär :)
    Frusna bär elr färska bär? :)

• pco

Tjej78: så sa de om välling till oss oxå först när vi började med välling. Gröt o välling är samma sak fast i olika former.
    Fast man gör ju som man själv vill :)

Svar på tråden Majbebisar 2015