• pco

Majbebisar 2015

Kul med fortsatt tråd Blicka :)

Tjejer: när har ni tänkt börja ge ers små gröt? För min är 3,5 mån och väldigt intresserad av att vilja smaka o så, när vi äter o hon sitter i knä elr babysitter framför oss så spottar hon ut nappen o följer oss med blicken, ibland speciellt nu när det är varmt ute så får hon dricka av mitt vattenglas, hon tycker det är jätte kul :) och jag får så dåligt samvete att hon inte får nåt.

O när börja ni med majskrokar? Annars kanske hon kan få det? Eller är det väldigt för tidigt?

• pco

Kissemiss jag förstår absolut. Min man jobbar 06-17.30 och innan var det så skönt att han kunde hjälpa till MEN bebis har blivit sååå mammig, redan?! Han kan inte lägga henne o ibland ens vara hos han på kvällen heller då skriker hon tills jag kommer. O igår va en sån dag hon verkligen inte ville somna, hon typ somna 22.30, (då har hon legat i min famn sen 18.30)inte för att hon är jobbig när hon är vaken på kvällen för hon bara ligger o myser hos mig, vilket hon gör varje kväll o det är så mysigt men men aa dels så behöver hon sova o dels så vore det skönt att bara vara lite själv när hon lagt sig.

Men oftast somnar hon halv 9-9 o sover till 6-7 o äter en flaska o sen somnar om :p

• pco
    Mammamatteo skrev 2015-08-19 17:20:13 följande:

Roligt att höra hur det går för er andra runt om i landet med er lille 3 månaders bebis. Vår lille kille är född den 13 maj, så 3månader och 1 vecka ungefär.

Han sover väldigt bra om nätterna och har gjort det rätt bra från första början.

Somnar själv i hans säng runt 22-23 och vaknar sen mellan 8-9 på morgonen.

Jag tror på rutiner och har kört med det från första början. Full fokus på killen de två sista timmarna innan nattning och de två första på morgonen. Leka, mata, prata med, träna, bada/tvätta av och ombyten till/från pyjamas varje morgon och kväll. Lägger honom när han börjar säga ifrån att han är trött.

Händer det att han vaknar mitt i natten, försöker jag vara så tråkig som möjligt. Pratar inte med honom, testar ge honom nappen och inte så mycket ögonkontakt.

Då brukar han somna om rätt snabbt.

Detta gäller såklart bara om han gnäller.

Men är han ledsen eller skriker rakt ut, vilket nästan aldrig händer, så är jag den sista som kan hålla mig så iskall ;)

Men finns det någon mer här som matar med flaska, ersättning. Jag har nyss börjat med det. Hur mycket äter era små? :)

Japp här kör vi med ersättning (Nan1) hade Sempers från början men spydde rakt ut så bytte direkt när vi kon hem från BB nästan.

Vår lilla tjej har alltid legat lite över vad som står på förpackningen o BVC säger att man alltid ska tänka på att göra liite mer så hon inte äter upp utan gärna lämnar en skvätt i stället. Så nu äter hon först på morgonen runt 6-7 180ml ca kl 10 170ml ca 13 170ml ca 16 170ml ca 19 170ml och sen vid typ 20.30 äter hon en slurk mellan 50 och 90ml men om det blir att hon äter efter 19 för det beror på under dagen för då kan det bli nån halvtimme senare elr så så då ger jag 180ml sista målet typ 19.30 och sover till morgonen där på.

Dock äter hon väldigt lite nu när det är så varmt för hon är så känslig för värme, hon äter lite om jag baddar elr blöter ner henne innan.

Som sagt stirra dig absolut inte blind på vad som stårvpå förpackningen för jag vet inte nån som följt det alls, vissa äter lite mindre o vissa lite mer. Och tänk alltid på att hellre ge lite mer så hon lämnar en lite kvätt än att han/hon äter upp allt o måste springa o göra mer för vissa (som min) isf vill ha mer o när man kommer med maten så är de precis som om att 'jag äter gärna lite mer men ääh det behövs inget mer då' och äter inte mer när flaskan kommer hehe.

Oj va långt detta blev, sorry.
  • pco

Tjejer, hur tänker ni kring maten nu när våra små blir 4 månader? Någon som ska börja med gröt? Puréer osv?

• pco

Ja, jag känner inte heller någon stress så, men ibland när hon sitter med vid bordet elr i babysittern nedanför så tittar hon jätte mkt o sist hon satt i mitt knä så spottade hon ut nappen o sprattlade o tittade hela vägen från tallriken till min mun o känner mig så taskig när hon inte får smaka. Dock har hon fått suga lite på en gurkbit som hon för övrigt totaldissade haha, men att smaka vatten i glas är kul.,tänkte snart smått isf börja liiiiite med gröt elr majs o potatis puré att få någongång då vi äter. Men är hon nöjd kandke på lekmattan sålänge så kanske inte behövs? Elr ska man alltid sätta med henne vid middagsbordet? Hur gör ni? O när kan man annars börja med lite majskrok? Hon lär ju inte annat än små slicka isf :/ hmm det är svårt.

• pco
    malle88 skrev 2015-08-24 23:09:50 följande:
    Hon sitter i babysittern på golvet när vi äter, och när inte det passar i knät. Verkar mer intresserad av att suga på sina händer än att äta vår mat, haha. Jag tänker att intresset för mat kommer och då kan jag mosa lite potatis på min tallrik och ge henne. Har även fått smaknappar från apoteket, vet inte hur de är (skulle aldrig köpa dem själv) men det kanske kan vara något?
    Hehe ja då är det ungefär som här då :)
    Smaknappar? Vad är det för något? :)
  • pco

Tjejer, nu är jag på't igen om mat, det är mitt första barn o jag tycker att det är så svårt, alla min vänner har barn och säger så olika. Men ni som börjat med smakisar o ni med erfarenhet sen tidigare.
    Nu har vi börjat med lite majs&spotatis o hon får knappt i sig nåt då hon spottar ut hehe..
    När ger/ har ni gett smakisarna? Precis innan ett mål ( i mitt fall får hon ersättning så jag vet när hon ungefär är hungrig) ska man ge precis innan ers. Då jag vet att hon är hungrig elr efter ers. Då hon är mätt? Men då kanske hon lättare kan koncentrera sig på denna maten då hon inte är hungrig? Elr typ emellan då hon inte är mätt och inte för hungrig?
    Och tänker sen, när hon kanske börjar äta lite mer mat o fått tycke för riktig mat, säg att hon bara då så småningom äter ett par tsk mat, hur vet jag då HUR mätt hon är lixom hur mkt ersättning brukar de ta då efteråt? Elr aa klart man märker det men tänker just för vissa dagar äter hon mkt mindre o tänker hur mätt de blir på några tsk mat.
    Vill bara inte att det blir så fel för henne.
    Vad har ni gett? På bestämda tider? Min dotter äter 4-5 mål per dygn. Hjälp mig. Hur ska jag tänka? Alla tips o råd är välkomna. :)
    P.s hoppas inte att ni tycker att jag är knäpp för att jag frågar, jag vill bara vara förberedd :) (de senaste har hon ätit första målet halv 9-9 och äter sista målet även halv 9-9 på kvällen.)

• pco

Jo en annan grej oxå, ibland (hade en lång period nu innan hon börja vakna vid halv 9) så kunde hon vakna halv 10-10 o äta första målet o känner egentligen att första målet då blir för sent, då en bit in på dagen reda hunnit gå o då blir det att hon äter 4 gånger då 5 gången blir så sent för henne, vissa gånger somnar hon o sover då hela natten o andra gånger kommer hon inte till ro förrens hon ätit då 5 gången o sover sen men problemet är där typ 1.5h innan sista målet då är hon inte så nöjd alla gånger o jag tycker det känns bättre om hon äter ett mål tidigare, dels så hon kommer till ro tidigare o dels så hon får ut mer av dagen, hur tänker ni? Vill ju heller inte behövs väcka henne för o äta där typ 7-8 på morgonen ist. Hur tänker ni? O dessutom sen när hon början äta mer mat o hon skulle äta första målet 9-10 så känns det som att hon inte kommer hinna få i sig allt om dagen? Men visst hennes sovrutiner ändras säkert :) men hon har alltid varit väldigt morgontrött :p

• pco

Tack så mkt för tipsen tjejer :) ni är helt underbara!

Svar på tråden Majbebisar 2015