• Tjej78

Majbebisar 2015

Nu är vi hemma igen, borta bra men hemma bäst. Vår resa blev tyvärr inte alls bra :( Båda flickorna blev magsjuka och kräktes och fick diarré. Man kan ju aldrig veta när de ska bli sjuka så vi fick göra det bästa av situationen men ändå tråkigt. De två sista dagarna var okej så vi proppa dom fulla med aktiviteter och fick åka pulka, skidor, spark, lekplats mm
    Alla rutiner är upp o ner så nu börjar vi på ruta ett igen men redan efter ett dygn (kom hem igår eftermiddag) känns allt mycket bättre, har tom fått sova hela natten idag fr 19.30-05.20. Hon fick välling i sömnen vid 23 sen igen när hon vakna kl 5.20 och somna om till 6.45 :)
    Idag ställde sig lillan upp, drog sig upp från sittande mot tv-bänken :) Skulle precis fotografera och skicka till hennes pappa men då ramla hon men ramla till sittande igen och var hur glad som helst.

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-03-11 12:48:09 följande:
    Nämen vad tråkigt med sjuka på semestern :( hur gick bilandet? Har för mig ni skulle åka en bit.

Tjoho - framsteg vad kul! Tur hon inte blev ledsen då hon damp ner.
    Vi körde inte, vi tog flyget. Åkte Malmö-Östersund så ska man köra tar det 12-13 timmar och med två barn får man väl stoppa en del så så hade det tagit en hel dag.
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-03-12 11:52:53 följande:

Lillan har lärt sig busa. Så himla gulligt. När hon ser något hon vet hon inte får (t ex hundkorgen eller kontaktuttag) ser man hur det glänser till i blicken och hon kryper dit med en väldig fart och gapskrattar. Inte som med hundarnas vattenskål, för då är det tyst. Svårt att inte skratta själv utan säga ajaj ;)

Idag har hon ägnat större delen av fm åt att prata med sin docka under köksbordet. Har hon inte gjort förut men de verkar ha en del att avhandla ^^

Har era några favvoleksaker?

Så fort lillan gör nått hon inte får och jag säger ajabaja skrattar hon och flinar med hela ansiktet :)
    Favoriten är plastklossar som man kan stapla i olika färger, hon sitter och testar så att man kan slå ihop alla med varandra :)
  • Tjej78

Idag tog lillan sina första stapplande steg med sin brio lära-gå-vagn :)

• Tjej78
    Serah skrev 2016-03-17 17:23:11 följande:
    Usch. Det lät jobbigt :( hoppas ändå att dagen varit lugn så ni kunnat vila upp er.

Vår natt var liknande, fast han skrek konstant i en timme. Sen somnade han en stund för att sen vakna och skrika igen. Får se hur denna natt blir.

Min gissning är att han sov tokigt för han inte sov på eftermiddagen igår. Men om det är så vet jag inte. Nu idag så sov han en kort stund på förmiddagen och vi skyndade oss iväg till öppna förskolan, som var stängd just idag... Så det var bara att ta en promenad hem. Väl hemma åt vi lunch och lillen sov i två timmar. Skönt det. Jag kunde ta det lugnt för jag vart helt slut efter promenaden. Får sammandragningar om jag rör mig alldeles för mycket har kag märkt. Iaf så sorterade jag lite papper och saker under tiden.

Sen när lillen vaknade åt vi mellis för att sen gå it och leka lite. Sen hem igen. För att förbereda mat. Men precis när jag håller på så kräks lillen ner sig så bara gå och byta.

Men jag blev så less och besviken när maken kom hem med barnen och det första han gör är att gnälla på att maten inte är klar! Kände mig så ledsen då. Förklarade att det är lite svårt med en bebis som kryper iväg till alla angränsande rum och tar allt han kommer åt. Eller som kräker ner sig eller gör illa sig eller bara gnäller! Allt! Men då tyckte han jag kunde planera bättre. Känner mig så arg, ledsen och oförstådd!!! Är jag så dålig? Nu är han arg för att jag skyller i från mig och är "sur"...

Han tycker dessutom att kag ska göra middagen vid lunch så att den är klar. Men kag känner att jag inte kan stå och göra allt med lillen som gör allt ovanstående. Så när maten är klar ska jag gå och hämta äldre barnen. Det tar ca 2 1/2 timme att gå henifrån- skolan- hem igen...

Förlåt att jag gnäller av mig. Mår inget bra just nu. Hur löser ni middagen hemma? När äter ni middag? Vi brukar äta vid 17-17.30 men det är tydligen försent
    Man får lov att gnälla av sig :) Jag förstår det där med en man som inte förstår därför ska det bli så himla skönt att min sambo fr.o.m. 1 april aka vara hemma i 6 månader. Hoppas verkligen att det kommer bli en aha-upplevelse för honom. Han är väldigt duktig och snäll på att ställa upp och hjälpa till så jag kan få lite egentid med mina vänner men det är skillnad på att vara själv nån timme i månaden och varje dag.
    Middag, den som är föräldraledig och när vi båda jobbar, den dom hämtar på dagis gör middagen. Enkel svensk husmanskost varannan vecka och matkasse från City Gross varannan vecka. Maten serveras kl 17.30 oavsett vilken dag i veckan det är, sallad och nån kokt grönsak ska serveras varje dag :)
    För övrigt känns det ganska lugnt för oss just nu. Nattningen funkar bra, mat och dagssömnen kan jag inte klaga på, nätterna kunde varit bättre men känns i alla fall bättre än innan och att det vänder på rätt håll. Att träffa andra barn och umgås med dom är roligt och underhållande tycker lillan så jag är iväg på så mycket jag orkar med. Har egentligen bara en sak att klaga på, hon slås. Varför?! Gör era små det också? Tar man upp henne i famnen lappar hon till en rejält i ansiktet, gärna med båda händerna på varsin kind :( Hur mycket jag än försöker visa hur man klappar fint och säger: klappa fint! så slår hon. Kan inte komma ihåg att storasyster gjorde så här......
    BVC och 10 månaders kontroll på tisdag eftermiddag :)
  • Tjej78
    malle88 skrev 2016-03-17 20:26:46 följande:
    Min slåss inte men drar i håret så fort hon kommer åt. På alla och överallt så jag förstår känslan. Ännu värre är att hon tittar på mig och skrattar samtidigt :( har fått be om ursäkt flera gånger på ÖF och så men de flesta verkar förstående så det kanske inte så ovanligt.

Fråga på BVC? :) de borde ju veta vad som ska göras :)
    Jag har också fått be om ursäkt i kyrkan och i mammagruppen då hon slagit på andra barn men jag tror inte att hon menar att slås, hon förstår nog inte att det är det hon gör. Har inte ens tänkt på att jag kan fråga BVC ang att hon slås, tack!
  • Tjej78
    summa21 skrev 2016-03-17 20:20:42 följande:

Blicka: egentligen plockar hon i det mesta vi ger henne som tex bönbitar men även där tröttnar hon rätt snabbt.gröt äter hon inte men turkisk yoghurt med bär låter som något vi borde testa, tack! Ikväll fick vi i henne lite linsstroganoff.

Serah: vad tufft det låter. Har din man varit föräldraledig själv? Med vår första klagade inte min man direkt men jag upplevde att han inte riktigt förstod förrän han själv blev föräldraledig. Vi tycker båda att det är svårt att laga mat med den lilla. Hon ska i så fall upp och titta och gallskriker om hon inte får pilla.

Tjej 78: vår lilla slåss också men inte så hårt. Eller kanske snarare så att hon bankar lite. Tror ju att det kommer gå över men problemet är väl egentligen när hon gör det mot storebror. Det är löst och men han upplever ju son att hon vill vara dum mot honom.

Har samma problem här med storasyster, hon förstår inte fastän jag försökt förklara. Efter ett par gånger slår storasyster tillbaka och då sitter lillan där, jätteledsen och förstår inte vad dom blev fel....
  • Tjej78

Är det många som fortfarande matar kvällsmål och nattmål? Vi ger lillan 250 ml välling vid 19 sen fyller vi på vid 23 (ca 100-120ml) innan vi lägger oss och har vi en bra natt sover hon till ca 5 och får då välling igen (200 ml). Jag tycker att vi borde kunna sluta att fylla på vid 23 men då vaknar hon vid 2 och då kan det ta 45-60 min att få henne att somna om (samt en massa vatten), vilket brukar vara ett tecken på hunger.

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-03-18 06:48:42 följande:
    Vi ger kvällsgröt ngn gång mellan 17.30-18.30 o sen inget mer förrän frukost vid kl 7. Funkar fint o lillan är inte hungrig däremellan. Däremot har hon fått för sig att det är morgon kl 5.30 nu denna vecka så måste nog dra ner dagsömnen lite...
    Hur mycket sover hon och hur sent?
  • Tjej78

Min lilla vägra all puré men så fort vi köpte burkmat med bitar åt hon. Likadant med hemmalagad mat och all frukt/grönsaker, inget puré/mos utan det ska va bitar. Fastän hon bara har två tänder så gillar hon att tugga :)

Svar på tråden Majbebisar 2015