• anonym LL

Felräknad vid IVF??

Är helt förvirrad. Har försökt skaffa barn genom IVF i flera år. Satte in två ägg den 24 juni och plussade en dryg vecka efter det, svagt, men ändå ett plus.

Första ultraljudet gjorde vi 28 juli. Läkaren var helt tyst länge. Sen sa han att han ser två hinnsäckar, men de var tomma. "Hade du inte gjort IVF så hade jag bedömt det som att du räknat fel. Hinnsäckarna ser ut att vara i vecka 4-5.. "ställ in dig på missfall". 
    Då jag ändå ville vänta och göra ett ultraljud till, så fick jag en tid veckan efter, nu hos en annan läkare. Han sa att han inte ser samma som läkare ett gjorde. Nu finns det "aktivitet" i en av säckarna och han bedömde mig också att vara omkring v 4 eller 5..  Men även denna läkare säger att jag nog skall ställa in mig på missfall och erbjöd remiss till skrapning. 

Jag bad om ytterligare ett ultraljud eftersom det ju hade hänt något, helt kört kan det väl inte vara? 

Vi gick till honom i går igen - och nu bedömde läkare nr 2 att fostret inte hade växt något, men jag såg ut att vara i vecka 6+0. (men borde vara i vecka 8- 9, typ) Jag såg tydligt att fostret hade växt sen förra veckan (och jag är helt säker på att han aldrig mätte fostret/embryot förra veckan. Och nu är embryot drygt 4 mm. Ser ingen hjärtaktivitet ännu. 

Jag krävde ytterligare ett ultraljud innan jag kastar in handduken och skall tillbaka dit nästa vecka - men det är helt horribelt att vänta. 

Vad säger ni, är det inte så att olika embryon växer olika snabbt och att trots att jag gjort IVF, så kan jag väl också bli "tillbakaräknad" 2-3 veckor, precis som vid en "naturlig" graviditet? Båda läkare säger att just för att jag gjort IVF så går det inte att hoppas på att det växer till sig. Det "borde" vara i en annan vecka etc. Det kan ju också handla om att ägget satte sig senare och att det växer långsammare just under denna fas. Avfärdar de graviditeten för snabbt eller finns det någon annan med liknade erfarenhet? 

• Svar på tråden Felräknad vid IVF??
  • jennyz

Det känns som att de är snabba i att fatta beslut... Men de borde sett hjärtaktivitet tror jag om du är v 8-9... Fel på mätning kan absolut ske, båda våra barn har varit små, hela vägen även vid RUL, men varit rätt normala vid födseln...
    Vi gjorde IVF med båda barnen, jag har gjort första VUL kring v7, och har då sett hjärtat slå... Hoppas dock på en solskenshistoria från dig!! Jag tycker i alla fall att du gör helt rätt att vilja dubbelkolla så du vet helt säkert innan du gör något!!

• anonym LL

jo.. men även om jag borde vara i v 8,9 men fostret inte är äldre än i vecka 6 - så är det ju sånt som händer i "vanliga graviditeter", och då heter det att mamman "räknat fel på när ägglossningen var etc". Då är det inte ovanligt att läkarna bara justerar och godtar att man är den vecka som syns på ultraljudet. Det handlar säkerligen inte om, i alla fall, att mamman alltid räknat fel, utan just att embryot växer olika snabbt. Eller har jag missat något helt? 
    De sa det själva, hade detta inte varit en IVF, så hade de kunnat acceptera att fostret var i vecka 6. Men inte nu.. 

Blir galen!

• anonym LL

Var gärna krassa och säg emot mig om jag tänker helt fel i detta. Behöver få klarhet, så även om sanningen gör ont, så behöver jag börja förbereda mig på den inför nästa gång... 

• MeEmmA
    anonym LL skrev 2015-08-12 20:24:40 följande:

jo.. men även om jag borde vara i v 8,9 men fostret inte är äldre än i vecka 6 - så är det ju sånt som händer i "vanliga graviditeter", och då heter det att mamman "räknat fel på när ägglossningen var etc". Då är det inte ovanligt att läkarna bara justerar och godtar att man är den vecka som syns på ultraljudet. Det handlar säkerligen inte om, i alla fall, att mamman alltid räknat fel, utan just att embryot växer olika snabbt. Eller har jag missat något helt? 
    De sa det själva, hade detta inte varit en IVF, så hade de kunnat acceptera att fostret var i vecka 6. Men inte nu.. 

Blir galen!

I en vanlig graviditet är det inte konstigt eftersom att man inte helt säkert vet när befruktningen har skett. Man kan självklart utgå ifrån när ÄL normalt sker, men det är fortfarande möjligt att få den 2-3 veckor senare (speciellt vid oregelbunden mens). Det han menar i ditt fall är tyvärr att man kan vara rätt så säker på när du blev befruktad.
    Hoppas självklart på det bästa för dig!
  • anonym LL

Det är jag helt med på, att man inte kan ha misstagit sig när befruktningen skedde - MEN - är det så otroligt att embryot inte växer lika snabbt som "läkarnas tabeller", men kan ta igen det senare? Alla embryon har väl inte exakt samma växt-takt, även om det såklart är det bästa för en lyckad graviditet.
    Kan det verkligen vara så att alla de naturliga graviditeter som blir tillbakaräknade upp till 4 veckor, trots att paren är bergsäkra på att befruktningen inte skedde då - att de ändå har fel. Och inte har att göra med att embryon är "sen" till växten de veckorna? 

• MeEmmA

Om jag har förstått rätt så utvecklas embryon ganska så lika i början, självklart kan de utvecklas lite olika men det är med väldigt små marginaler som bara handlar om någon dag hit eller dit. Inte veckor som blir felräknade.

• anonym LL

hm.. det kanske är så att jag måste inse.. GUD vad trist. och svårt. Försöker hitta logik i det som sker, men behöver höra det ni skriver. Tack :) 

• Jag är bara jag

I regel ska man kunna se hjärtat slå v.8 och kanske t.o.m v.7. Men det kan finnas undantag! Gamla och dåliga VUL-apparater,ovana hos läkaren och stress hos läkaren. Säger inte prompt att det är så för dig, men visst händer det. Det märkliga är ju att nåt har växt och blitt synligt från att knappt nåt synts. Är det dött är det ju dött och växer ju inte menar jag. Hur eller hur gör man alltid minst ett VUL till även om man är nästan helt 100 på att det är missfall/MA. Fick även jag göra efter IVF i v.9+0 där fostret saknade slående hjärta och var i storlek v.7. En vecka senare hade det krymp och ytterligare 5 dar senare försvunnit. Hade jag gjort VUL först då hade jag aldrig vetat att det levt till åtminstone v.7 utan kanske trott att det aldrig funnits. Men nu broderar jag ut,ville bara tala om min erfarenhet.

• anonym LL

Jag förstår. Men om nu fostret och hinnsäcken är i vecka 6 och det har skett utveckling varje vecka -  skall man inte acceptera det och strunta i vilken vecka man borde vara i? Tänk om ena ägget satte sig 12 dagar efter insättning, och därefter växer några dagar för sakta... Jag menar, det behöver ju inte vara heeelt osannolikt? Eller pratar jag om mirakel och under nu?

• anonym LL

Tack för att du delar med dig - det får mig att landa. Fy vad svårt det måste ha varit för dig att mer eller mindre se fostret tyna bort.. 

hua. 

Svar på tråden Felräknad vid IVF??