Felräknad vid IVF??
Är helt förvirrad. Har försökt skaffa barn genom IVF i flera år. Satte in två ägg den 24 juni och plussade en dryg vecka efter det, svagt, men ändå ett plus.
Första ultraljudet gjorde vi 28 juli. Läkaren var helt tyst länge. Sen sa han att han ser två hinnsäckar, men de var tomma. "Hade du inte gjort IVF så hade jag bedömt det som att du räknat fel. Hinnsäckarna ser ut att vara i vecka 4-5.. "ställ in dig på missfall".
Då jag ändå ville vänta och göra ett ultraljud till, så fick jag en tid veckan efter, nu hos en annan läkare. Han sa att han inte ser samma som läkare ett gjorde. Nu finns det "aktivitet" i en av säckarna och han bedömde mig också att vara omkring v 4 eller 5.. Men även denna läkare säger att jag nog skall ställa in mig på missfall och erbjöd remiss till skrapning.
Jag bad om ytterligare ett ultraljud eftersom det ju hade hänt något, helt kört kan det väl inte vara?
Vi gick till honom i går igen - och nu bedömde läkare nr 2 att fostret inte hade växt något, men jag såg ut att vara i vecka 6+0. (men borde vara i vecka 8- 9, typ) Jag såg tydligt att fostret hade växt sen förra veckan (och jag är helt säker på att han aldrig mätte fostret/embryot förra veckan. Och nu är embryot drygt 4 mm. Ser ingen hjärtaktivitet ännu.
Jag krävde ytterligare ett ultraljud innan jag kastar in handduken och skall tillbaka dit nästa vecka - men det är helt horribelt att vänta.
Vad säger ni, är det inte så att olika embryon växer olika snabbt och att trots att jag gjort IVF, så kan jag väl också bli "tillbakaräknad" 2-3 veckor, precis som vid en "naturlig" graviditet? Båda läkare säger att just för att jag gjort IVF så går det inte att hoppas på att det växer till sig. Det "borde" vara i en annan vecka etc. Det kan ju också handla om att ägget satte sig senare och att det växer långsammare just under denna fas. Avfärdar de graviditeten för snabbt eller finns det någon annan med liknade erfarenhet?