• Boo8

Hjälp med höst/vinterkläder

Hej!

Behöver hjälp med höst o vinterkläder o tidig vår till en kille som blir 1 i december.

Vad behöver de. Det är ju en djungel.

Skal, galon, fodrat galon, pop Windfleece med skal, två-delat eller overall? Vanlig vinteroverall osv. My god. Fleece-set, underställ osv.

Han kommer inte gå på dagis.

Vad är bäst?

O skor/stövlar. Vad behöver de för en säsong?

Han är lång o kommer ha stl 86 till vintern. Kan jag då räkna att han har 92 till sommaren o 98 nästa vinter? På ett ungefär. Hade ju vart bra att kunna köpa på sig lite dyra kläder på reorna.

Tack från en nybörjare ????

• Svar på tråden Hjälp med höst/vinterkläder
  • replica

Jag hade inte vågat köpa på mig så i förväg då de stanna av/skjuta iväg på höjden Tungan ute

Sonen blir 1 i september och vi har köpt ett fleeceset (tröja+byxa), skaljacka, galonbyxa (lång med hängslen) än så länge..  Fyndar på Tradera.. En nästintill oanvänd PoP skaljacka för 250kr istället för 699kr nytt..

Skor har vi inte tänkt så mycket på än mer än stövlar, lutar mest åt ofodrade så man kan ha raggsockor i.. Glad

"Practise makes perfect"
  • Alexi

Mina barn är födda i november/december och gick inte heller på dagis den vintern de var ett år. Vi hade inte så mycket kläder, som föräldraledig är man inte ute så mycket i dåligt väder om man inte vill och inget av mina barn har gillat snö/vinterlek som ettåringar. Lite pulka men i övrigt vagnen ute.

En vinteroverall, behöver inte vara dyrt märke, utan en vanlig. Sen hade vi fleeceoverall till dem att sova i eftersom de sov middag ute i vagnen. En flercetröja/jacka att ha tex vid bilåkning.

Vinterkängor till typ pulkaåknibg och sånt.

• Alexi

Sen är ju skalkläder bra men det funkar också med överdragsbyxor för torrare höstdagar och galon för pöllek. Som sagt, alla ettåringar vill inte vara ute i timmar så det beror ju lite på barnet. Och du kan handla det här när du behöver plaggen, inte i augusti.

• Mellanmjölkens land
    Var bor ni? Det påverkar ju lite om vi pratar Skåne eller Lappland

Vi bor i Mälardalen och har skalkläder på hösten, kombinerade med fleece när det blir svalare. Galon har vi knappt använt, har ett billigt set som hänger på dagis ifall skalkläderna av nån anledning skulle bli blöta (har hänt typ 3 ggr på över 3 år). Används ned till ett par minusgrader och överlappar därmed lite med overall. Vad vi väljer beror på hur vädret beräknas bli under dagen.

Vindfleece är klockrent på torra och blåsiga dagar när det är lite småsvalt. Åtminstone PoPs står emot en del vatten så det är praktiskt att slippa släpa med skaljackan om det är lite risk för regn men inte så att det riskerar att hällregna (muddarna står inte emot regn även om resten av jackan gör det).

Overall eller tvådelat:

Vintertid är det definitivt overall som gäller, snö under jackan är inte kul för nån.
    Under hösten är det mer en smaksak. Vi har valt tvådelat men det har mer att göra med att det ska vara lätt att dra ner byxorna om barnet behöver kissa. Vid första setet har jackan och byxorna heller inte varit i samma storlek eftersom våra barn haft korta ben till 1-1,5 år.

Fodrade stövlar eller ofodrade + sockor har vi testat bägge beroende på när de behövt nya stövlar. Bägge funkar även om det självklart är smidigare med fodrade men jag köper inte fodrade stövlar i februari/mars när jag vet att de bara kommer användas 1-2 mån innan de är för varma. Mitt i vintern använder vi i stort sett bara vinterkängor (se till att skaffa vattentäta) 

BVC brukar ha kurvor på hur barnet beräknas växa. Har han följt en kurva tidigare är det rätt klockrent att kolla där. Sen händer det ju att de hoppar hela storlekar så jag tycker det är svårt att köpa kläder långt i förväg.
  • Maddi

Vi hade endast fleecekläde och skalbyxor på hösten och tossor eftersom han inte gick. Sen overall, ullstrumpor både tunna och tjocka över och äkta fårskinnstossor. Och i vagnen åkpåse och/eller fårskinn.

Sen vintervantar och ibland ullvantar under. Mössa och baklava i ull.

Jag tror på märkeskläder, de är nog ganska lätt att köpa billigt nu när de är varmt. Men när de är -15 då är jag glad att jag la ett par tusen extra på bra kläder. Iallafall när dom börjat gå och man vet att vagnen inte alltid är så populär.

• Lemt77

Kan va lite svårt att räkna ut vilken storlek han har om ett år. I vissa perioder växer de mkt och i vissa mindre.

Jag har 4 barn och har ALLTID haft polarn o pyrets skalkläder och Windstopper till höst och vår. Har man tunna fleecebyxor så kan man ha det under skalkläderna oxå. Polarns skalkläder står emot regn rätt bra oxå. Om man inte är ute i hellregn i 3 timmar vill säga.. Går att köpa lite större så det passar till både höst och vår. De är bra i passform.

Har alltid haft polarn o pyret eller Molo i vinterkläder. Testade för första gången fix till minsta tjejen förra vintern och den hick ju bra den med. :)

• Boo8

Tack alla rara för era svar. Det är svårt. Jo man får väl köpa lite fram igenom men just nu kan man få riktigt bra deals på vår köp o sälj sida (Facebook) i vår stad Typ nya kläder för 1/4 av priset. Fyndade en pop Windfleece igår för 100 kr i nyskick som han ska ha i höst. Kollar lite Tradera oxå. I dessa storlekar (80-86) sliter dom ju inte ut grejerna. ????

Vi bor i Bohuslän och vintrarna kan vara väldigt varierande men ofta är det en fuktig hemsk kyla som verkligen tränger in i kroppen (frusen mamma ????).

Har funderat efter era svar och tror nu

Windfleece (inköpt)

Skalset pop (han kommer ju inte sitta i vatten i höst iaf).

Finns det typ vindfleecebyxor eller är det vanlig fleece, underställ man använder???

Vinteroverall (vad behöver de under, vanliga kläder/underställ räcker det? Om det inte är -15 alltså ????).

Fleece-set/overall

Vinterkängor

Stövlar först till våren då han säkert inte går stabilt förrän dess.

Pop tossor

Strumpor, mössa mm så klart.

Då borde vi väl klara oss?! ????.

När han ska börja dagis får jag väl skapa en ny tråd aug 2016. Eller så har jag fått lite grepp om det förhoppningsvis ?????????

Tack för tipset att avvakta med större kläder. Har hört massa kompisar som köper på sig tex vinterkläder när det reas ut på våren men då kanske man står med massa kläder som inte passar alls ju och då blir det ju inte billigare ändå.

Angående märken så är jag inte jättenoga med märket i sig men vill ha bra grejer och vad jag förstått är pop bra. Didriksson älskar jag till mig själv som vinterjacka så det blir nog en sån overall till lilleman.

Storlekar är ju svårt oxå. Vissa kläder är ju SÅ stora i storlekarna. Man får testa o se.

• Boo8

Tänker mig två-delat skalset då det känns smidigare när han är liten och man ska tex åka o handla osv då behöver han ju inte en overall.

• Boo8

Ursäkta men en fråga till ????

Köpt vindfleece i storlek 80, han har precis börjat med den stl i andra kläder lite smått.

Jackan är lite stor över mage typ o ärmarna är lååånga men går ju att vika upp.

Frågan är klarar jag mig med vindfleece o skal i 80 under säsongen eller behöver man 86 oxå. Svårt att veta så klart. Jag får ju avvakta o se men vad tror ni. Det kanske är dags för vinteroverallen då iaf o så köpa 86/92 som han kan ha till våren istället ????

• Boo8

Frågetecknet när jag försöker adda Emojis ifall ni undrar

• Lemt77

Jag har alltid köpt en storleken större än vad de har när jag köpt vinterkläder. Vet inte om det finns vindfleecebyxor jag har haft pop windfleece Jacks och sen haft tunna fleecebyxor som jag köpt på typ H&M el Lindex, på H&M har de ganska tunna och bra fleecekläder som jag tycker är smidiga och ha under vinteroverall. Finns på pop oxå men de billigare funkar bra under en bra overall. Underställ har vi bara haft när vi varit i fjällen. Behövs inte annars. Fuskpolo vill jag rekommendera, det är bra och värmer gott runt halsen. Polarn o pyrets sitter bra men det gör säkert många andra oxå. ????

• Lemt77

Och ja, polarn och pyret är toppen att handla begagnat. Inte slitet i de storlekarna. Köpte en overall till min minsta på Tradera en vinter, en polarna. Mindre än halva priset och sååå fin. Sålde den nästa vinter själv, förlorade inget och den var ff lika fin,.

Ja det blir frågetecken av smileys. ;)

• Lemt77
    Boo8 skrev 2015-08-09 08:59:34 följande:

Ursäkta men en fråga till ????

Köpt vindfleece i storlek 80, han har precis börjat med den stl i andra kläder lite smått.

Jackan är lite stor över mage typ o ärmarna är lååånga men går ju att vika upp.

Frågan är klarar jag mig med vindfleece o skal i 80 under säsongen eller behöver man 86 oxå. Svårt att veta så klart. Jag får ju avvakta o se men vad tror ni. Det kanske är dags för vinteroverallen då iaf o så köpa 86/92 som han kan ha till våren istället ????

Om det är polarn och pyret så kan du klara dig nästa säsong oxå. Polarn har bra passform så de kan användas tidigare och längre. Min flicka har sin fleece som jag köpte när hon hade 110/116.. Den är 122 och hon har 128 i det mesta nu, så du kan nog avvakta lite.
  • Boo8

Tack igen. FL är ju toppen Mitt barn ska nog klara vintern oxå trots kontrollfreak, vill vara tidig ute och ultrafrusen mamma :-P

Svar på tråden Hjälp med höst/vinterkläder