Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Hjälp med höst/vinterkläder

Var bor ni? Det påverkar ju lite om vi pratar Skåne eller Lappland

Vi bor i Mälardalen och har skalkläder på hösten, kombinerade med fleece när det blir svalare. Galon har vi knappt använt, har ett billigt set som hänger på dagis ifall skalkläderna av nån anledning skulle bli blöta (har hänt typ 3 ggr på över 3 år). Används ned till ett par minusgrader och överlappar därmed lite med overall. Vad vi väljer beror på hur vädret beräknas bli under dagen.

Vindfleece är klockrent på torra och blåsiga dagar när det är lite småsvalt. Åtminstone PoPs står emot en del vatten så det är praktiskt att slippa släpa med skaljackan om det är lite risk för regn men inte så att det riskerar att hällregna (muddarna står inte emot regn även om resten av jackan gör det).

Overall eller tvådelat:

Vintertid är det definitivt overall som gäller, snö under jackan är inte kul för nån.
    Under hösten är det mer en smaksak. Vi har valt tvådelat men det har mer att göra med att det ska vara lätt att dra ner byxorna om barnet behöver kissa. Vid första setet har jackan och byxorna heller inte varit i samma storlek eftersom våra barn haft korta ben till 1-1,5 år.

Fodrade stövlar eller ofodrade + sockor har vi testat bägge beroende på när de behövt nya stövlar. Bägge funkar även om det självklart är smidigare med fodrade men jag köper inte fodrade stövlar i februari/mars när jag vet att de bara kommer användas 1-2 mån innan de är för varma. Mitt i vintern använder vi i stort sett bara vinterkängor (se till att skaffa vattentäta) 

BVC brukar ha kurvor på hur barnet beräknas växa. Har han följt en kurva tidigare är det rätt klockrent att kolla där. Sen händer det ju att de hoppar hela storlekar så jag tycker det är svårt att köpa kläder långt i förväg.
Svar på tråden Hjälp med höst/vinterkläder