Gert skrev 2015-08-05 20:04:06 följande:
Är alla som kör buss också en folkgrupp? Tiggeri är ett jobb - vilket media har sagt i många tiggarreportage - därför kan man inte kalla tiggare för en folkgrupp.
Rumänien och Bulgarien får hur många miljoner euro som helst för att ta hand om sina romer, så självklart ska deras egna länder ta hand om dem.
Jag ser många tiggare i Stockholm och jag måste ärligt säga att många av dem ser väldigt välnärda ut och en del kan man till och med kalla tjocka, så att de svälter ihjäl tror jag inte ett dugg på. Du kanske har en källa som backar ditt påstående att de svälter till döds i sina hemländer?
Tycker det är osmakligt att säga att romer svälter till döds när det finns andra människor, speciellt barn i Afrika och Asien som faktiskt svälter ihjäl.
Du har rätt i en sak, deras länder borde ta hand om dem. Men nu är inte så fallet och dessa fattiga människor tar till sista utvägen genom tiggeri.
Vilken media har påstått att tiggeriet är organiserat? Antar att du har samma iver att motarbeta tex Unicef, Rädda Barnen och avpixlat som också bedriver tiggeriverksamhet. Eller politiska partier som också tigger pengar.
Vad är problemet med tiggeri egentligen? Det är frivilligt att skänka pengar. Är det inte så att du bara inte vill bli påmind om att det finns människor i världen som lever i fattigdom? Då är det dags att öppna ögonen, det är fler människor som lever i fattigdom än som inte gör det. För du är väl realist?