• Nidingbane

Vilket är farligast för vårt samhälle idag.

Vilket är farligast för vårt samhälle idag. En vad vissa kallar en rasistisk normalisering? Eller det växande hat mellan SD och vänster anhängare idag?

Själv är jag emellertid minst lika oroad för det växande hat mellan de olika politiska sidorna som för det som vissa kallar för den rasistiska normaliseringen och det som där anses ingår.

Följdfrågor blir därmed ifrån min sida hur stort ansvar har egentligen berörda politiker i frågan? Hyllar de rent av det växande hatet mellan de nu uppstådda sidorna? Tänkte de verkligen på konsekvenserna i sitt tidigare handlande? Osv.

Jag tycker det är kul att läsa vad andra svarar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är farligast för vårt samhälle idag.
  • Pentra

Det i särklass största hotet mot människan och samhället är överbefolkningen. Det allra mesta utav allt elände kan härledas dit, till denna rot. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Gert
    thure skrev 2015-08-05 12:18:25 följande:

SD respekterar sina motståndares åsikter, det är inte SD som startar upplopp på gator och torg.

Så sant, så sant.
    Give ´em Hell!
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2015-08-05 12:28:56 följande:

Apartheid.

Vad kallas det när någon blir misshandlad pga sin hudfärg?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2015-08-05 12:31:34 följande:
    Vad kallas det när någon blir misshandlad pga sin hudfärg?
    Misshandel. Beror på vilken hudfärg du menar. Om jag med min vita hudfärg skulle bli misshandlad av vem som helst skulle det inte utgöra hets mot folkgrupp.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Gert skrev 2015-08-05 12:33:51 följande:
    Misshandel. Beror på vilken hudfärg du menar. Om jag med min vita hudfärg skulle bli misshandlad av vem som helst skulle det inte utgöra hets mot folkgrupp.
    .... eller hatbrott.
    Give ´em Hell!
  • thure
    Pentra skrev 2015-08-05 12:30:04 följande:

Det i särklass största hotet mot människan och samhället är överbefolkningen. Det allra mesta utav allt elände kan härledas dit, till denna rot. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Överbefolkning - minskande resurser - konflikter.
    Framtiden känns inte så lovande.
  • thure
    Påminner om den mörkhyade svensken med afrikanskt ursprung som höll på att bli ihjälslagen av svenska araber på en bro för något år sedan.

Vet inte varför detta inte var ett hatbrott......var det för att samtliga parter var svenskar?
  • Gert
    thure skrev 2015-08-05 13:04:06 följande:
    Påminner om den mörkhyade svensken med afrikanskt ursprung som höll på att bli ihjälslagen av svenska araber på en bro för något år sedan.

Vet inte varför detta inte var ett hatbrott......var det för att samtliga parter var svenskar?
    Det är väl bara svenskar med vit hudfärg som kan bli åtalade för hatbrott.
    Give ´em Hell!
  • Linux1003
    Det är alldeles för få och förenklade alternativ till en komplex frågeställning. Jag har inga sympatier för extremhöger eller vänster men vi lever idag i ett problemsamhälle där mjäkighet och den höga toleransnivån har skapat klyftor och missnöje inom olika samhällsklasser. Missnöje och att inte få gehör har resulterat i att man söker sig till ytterflanken i politiken som en konsekvens av flathet och rädsla av att röra om i grytan av de mer etablerade partierna.

Invandring och flyktingfrågor behöver krafttag för en harmonisering i vårt samhälle.  Jag har själv utländskt påbrå och jag är av den bestämda uppfattningen om att man tar seden dit man kommer. Det handlar inte om att vara osolidarisk eller inte ge utrymme för andra religioner eller kulturer. Det handlar om traditioner och grundläggande värderingar som har byggt upp vårt land i decennier och generationer och inte minst ömsesidig respekt som har blivit mer enkelriktad. Vår toleransnivå har övergått till överdrift och det skapar friktion och ett naturligt missnöje. Jag är övertygad om att majoriteten av SD-röster och den ökande andel av SD- anhängare är primärt vanliga svenskar utan rasistiska värderingar som vill se en tillbörlig acklimatisering och förändring i samhället. Det är bara synd och skam att de etablerade partierna går med skygglappar.

• sjuttiofemman

Hets mot folkgrupp är en ytterst tandlös lag så det är inte mycket som faller under den.

Den borde avskaffas och ersättas med förbud mot rasism. Sd lär dock motsätta sig det ;)
Svar på tråden Vilket är farligast för vårt samhälle idag.