• JohnSmith

Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna

Moderaterna vill ta bort informationsplikten för hiv-smittade. Informationsplikten innebär att en person som är hiv-smittad måste informera sin partner om smittan. Nu vill alltså Moderaterna att detta inte ska vara obligatoriskt.

http://www.svd.se/kinberg-batra-ta-bort-informationsplikten-for-hiv-smittade

Diskutera i detta inlägg vad ni tycker om Moderaternas förslag.

• Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna
  • Mascaraklumpar

Naturligtvis är förslaget i sig helt rimligt med tanke på att hiv-smittade som sköter sin medicinering inte längre riskerar att föra smittan vidare, men det är märkligt att de går ut med ett sånt förslag när det fortfarande finns en så stor okunskap och rädsla bland befolkningen. Det känns som att moderaterna blir mindre och mindre intresserade av röstfiske, tycker jag.

• Stina77

För mig är det självklart att den som är smittad och vet om det, ska ha informationsplikt och jag anser att fler sjukdomar som är smittsamma och kan ge allvarliga konsekvenser ska ingå. Har man sex med någon så tycker man rimligen om personen, då blir det fullkomligt logiskt att vilja värna om den personens hälsa. Jag skulle bli vansinnig om någon struntar i att berätta..gäller givetvis andra sexuella överförbara sjukdomar också. 

Moderaterna har aldrig haft min röst och den kommer aldrig dit efter det här. 

• JohnSmith
    Stina77 skrev 2015-08-01 18:46:40 följande:
    För mig är det självklart att den som är smittad och vet om det, ska ha informationsplikt och jag anser att fler sjukdomar som är smittsamma och kan ge allvarliga konsekvenser ska ingå. Har man sex med någon så tycker man rimligen om personen, då blir det fullkomligt logiskt att vilja värna om den personens hälsa. Jag skulle bli vansinnig om någon struntar i att berätta..gäller givetvis andra sexuella överförbara sjukdomar också. 

Moderaterna har aldrig haft min röst och den kommer aldrig dit efter det här. 
    Jag förstår precis vad du menar, det är precis som att person A erbjuder person B skjuts i en bil som person A vet är fullastad med sprängfärdig dynamit och inte berätta det för person B. It makes all the sense in the World.
  • Gert

Men klamydia måste man fortfarande berätta om. Hur tänker politiker?

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • JohnSmith
    Gert skrev 2015-08-01 18:59:28 följande:
    Men klamydia måste man fortfarande berätta om. Hur tänker politiker?
    Detsamma gäller MRSA.
  • Blue Cross

Hur konkret skulle man hjälpa till att stävja sjukdomens framfart genom att slopa informationsplikten?

Med tanke på att utspelet kom iom att hon blev ställd mot vägen av företrädare ur HBT-lobbyn så gissar jag på att det hela handlar om att man inte ska "stigmatisera" homosexuella,fastän fakta och statistisk pekar på att just denna grupp är mycket grovt överrepresenterad i HIV/AIDS.

Ska bli intressant och se hurvida våra kära folkvalda viker sig för HBT-lobbyn propagandakampanj och kompromissar med folkhälsan i hopp om att homosexuella ska ställas i bättre dager.

• human

Mer aids åt folket, vi saknar ju kultur och allt *spyr lite*

• JohnSmith

Så jag antar att när anmälningsplikten för HIV har avskaffats av styrande politiker så står Ebola på tur?

• Gert
    JohnSmith skrev 2015-08-01 18:41:21 följande:

En dold agenda?

Antagligen.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert

Förr kunde man skämta om HIV/AIDS just med utgångspunkten i att ömsesidig information är avgörande.

tinyurl.com/pggngo9

Om Moderaterna får som de vill, kan det nog bli lätt att sätta skrattet i halsen.

• Oerjan Lax
    Rataxes skrev 2015-08-01 12:10:39 följande:

AKB verkar lägga mycket energi på att tappa så många väljare som möjligt.

Kul kommentar till det inträffade, men tror du verkligen i din vildaste fantasi att något som kommer ur hennes mun är uttänkt av henne själv?
  • Draken
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-01 18:35:55 följande:

Naturligtvis är förslaget i sig helt rimligt med tanke på att hiv-smittade som sköter sin medicinering inte längre riskerar att föra smittan vidare, men det är märkligt att de går ut med ett sånt förslag när det fortfarande finns en så stor okunskap och rädsla bland befolkningen. Det känns som att moderaterna blir mindre och mindre intresserade av röstfiske, tycker jag.

Håller med.
  • EcceHomo
    Blue Cross skrev 2015-08-01 19:40:12 följande:

Hur konkret skulle man hjälpa till att stävja sjukdomens framfart genom att slopa informationsplikten?

Många som misstänker att de har HIV/Aids väljer aktivt att inte testa sig eftersom de vid positivt svar skulle omfattas av informationsplikten. Dessa skulle då kunna testa sig och få medicin och därmed inte riskera att smitta fler samtidigt som de slapp berätta för partners.

Personligen är jag emot avskaffande av informationsplikten. Om en sexpartner smittar mig och vet om sin sjukdom men inte har berättat för mig om den vill jag att personen ska åtalas. Det är ingen rolig sjukdom.

Den enda formen jag skulle kunna tänka mig avskaffandet av informationsplikten är om den smittade medicineras, virusnivåer kontrolleras regelbundet SAMT använder skydd.
Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna