Inlägg från: JohnSmith |Visa alla inlägg
  • JohnSmith

Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna

Moderaterna vill ta bort informationsplikten för hiv-smittade. Informationsplikten innebär att en person som är hiv-smittad måste informera sin partner om smittan. Nu vill alltså Moderaterna att detta inte ska vara obligatoriskt.

http://www.svd.se/kinberg-batra-ta-bort-informationsplikten-for-hiv-smittade

Diskutera i detta inlägg vad ni tycker om Moderaternas förslag.

• Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna
  • JohnSmith

En bra sak med sanningen är att den inte är kompromissbar.
    Saker antingen är eller är inte.

• JohnSmith

"In the sea of politics, ships that are overloaded sinks right to the bottom of the ocean"

• JohnSmith
    Stina77 skrev 2015-08-01 18:46:40 följande:
    För mig är det självklart att den som är smittad och vet om det, ska ha informationsplikt och jag anser att fler sjukdomar som är smittsamma och kan ge allvarliga konsekvenser ska ingå. Har man sex med någon så tycker man rimligen om personen, då blir det fullkomligt logiskt att vilja värna om den personens hälsa. Jag skulle bli vansinnig om någon struntar i att berätta..gäller givetvis andra sexuella överförbara sjukdomar också. 

Moderaterna har aldrig haft min röst och den kommer aldrig dit efter det här. 
    Jag förstår precis vad du menar, det är precis som att person A erbjuder person B skjuts i en bil som person A vet är fullastad med sprängfärdig dynamit och inte berätta det för person B. It makes all the sense in the World.
  • JohnSmith
    Gert skrev 2015-08-01 18:59:28 följande:
    Men klamydia måste man fortfarande berätta om. Hur tänker politiker?
    Detsamma gäller MRSA.
  • JohnSmith

Så jag antar att när anmälningsplikten för HIV har avskaffats av styrande politiker så står Ebola på tur?

Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna