• JohnSmith

Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna

Moderaterna vill ta bort informationsplikten för hiv-smittade. Informationsplikten innebär att en person som är hiv-smittad måste informera sin partner om smittan. Nu vill alltså Moderaterna att detta inte ska vara obligatoriskt.

http://www.svd.se/kinberg-batra-ta-bort-informationsplikten-for-hiv-smittade

Diskutera i detta inlägg vad ni tycker om Moderaternas förslag.

• Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna
  • Rataxes

AKB verkar lägga mycket energi på att tappa så många väljare som möjligt.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • SpanskaFlugan

Det finns många sjukdomar som är smittsamma men som inte omfattas av informationsplikten så frågan är varför HiV/Aids ska särskiljas? Mycket av lagstiftningen kring hiv/aids hänger ihop med fördomar och stigmatisering från 80 & 90-talet. Jag skulle varken säga ja eller nej i frågan men jag tycker nog det är värt att undersöka om det är lämpligt att fortsätta peka ut just hiv/aids smittade på det sättet.

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Zuzanne

Jag håller med SpanskaFlugan. Det är en svår fråga. Det är svårt att bli smittad vid oskyddat sex med någon som är HIV-positiv, men samtidigt är det en i nuläget obotlig sjukdom som vi inte vill föra vidare. Informationsplikten bör omstruktureras och HIV bör omfattas av den i viss mån.

• Gert

Bra förslag av moderaterna! Detta innebär mer röstar till SD. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • JohnSmith

En bra sak med sanningen är att den inte är kompromissbar.
    Saker antingen är eller är inte.

• SpanskaFlugan
    Gert skrev 2015-08-01 18:06:37 följande:

Bra förslag av moderaterna! Detta innebär mer röstar till SD. 

Kan du förklara din tankegång? Jag ser inte riktigt kopplingen.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • JohnSmith

"In the sea of politics, ships that are overloaded sinks right to the bottom of the ocean"

Svar på tråden Ta bort informationsplikten av HIV - Moderaterna