Inlägg från: Paro |Visa alla inlägg
  • Paro

BF april 2016

Milleman skrev 2016-02-07 08:15:07 följande:
    Märker du av extrem yrsel (hela rummet snurrar) och svimningskänslor när du ligger på rygg? Om inte så ska det inte vara någon fara.
    Jag får stunder, när jag ligger på rygg, då bebisen lägger sig på en stor kroppspulsåder (?) i ryggen och jag får på riktigt hålla i mig i sängen och snabbt flytta över på sidan.
    Pratade med bm om detta och hon sa att om bebisen lägger sig och stryper blodförsörjningen till hjärnan så reagerar kroppen så fort med att lösa problemet så man kommer automatiskt vända sig, även i sömnen. Alltså var det ingen fara hur jag låg även om hon rekommenderade sidan (hon sa dock ingen specifik sida).
    Jag skulle omöjligt kunna ligga bara på vänster. Jag är ju mycket i vilande läge och i soffan blir det rygg. Blir jag yr eller känner obehag vänder jag mig.
    Däremot tänker jag på att ligga MER på vänster sida nu än innan. Då är det bäst blodflöde och syresättning ju kroppen.
    Ok, tack för svaret. Känner mig lugnare. Jag har ofta svimningskänslor när jag ligger på rygg, så ligger oftast på sidan.
  • Paro

Hej tjejer!!!
    Härligt att höra att magarna växer som de ska! :) var hos BM i måndags, fick inga siffror men jag låg lite över medelkurvan när det gäller SF mått. Magen är precis lika stor som graviditeten innan :D

Tänker vara snäll mot mig själv som fortfarande jobbar och kommer unna mig massage väldigt ofta nu!!! Har börjat känna ordentligt i ländryggen nu...första tiden om 2 veckor :)

• Paro
    Milleman skrev 2016-02-10 09:01:11 följande:
    Jag kan verkligen också rekomendera en sån massagegrej man rullar på huden. Åh :/ hur lätt var det att förklara då. Ser ut som ett handtag med taggiga hjul. Jag kan vara hur öm och slut i ryggen som helst och så räcker det att min man kör i nån minut med den så blir jag varm och avslappnad i ryggen.
    Kostar 20:- på TGR
    Å! Ska försöka hitta en!!! :)
  • Paro
    annsofie90 skrev 2016-02-15 07:27:14 följande:

Har ni planerat/ansökt om föräldrapenning ännu?
    Jag har skickat in "Intyg om graviditet" och min arbetsgivare har anmält min årsinkomst osv så nu är det bara att börja planera (tänkte göra det via Mina sidor på FK). Jag är dock osäker på när jag ska göra det för att vara säker på att inte vara för sent ute. Jag tänkte börja ta ut föräldrapenning 11 april, (BF 21 april).

Hej!

Jag gillar att vara ute i god tid så jag har redan ansökt för april-jun. Jobbar till 8 april och tar föräldrapenning från 9 april, detta då brytpunkten går 20:e varje månad... Tänker göra en utvärdering av om jag ska ta fler/mindre dagar någon gång under maj/juni och sen lägga in för resten av föräldraledigheten.
  • Paro

Hej tjejer!

Det börjar närma sig nu!! Vi var och beställde liggkorg och köpte ståplatta till vagnen vi har idag ( Emmaljunga viking) Det var inte så roligt att se reaktionen av panik min dotter fick när hon insåg att vagnen kommer bli helt annorlunda. Hoppas den går över...just nu övar vi åka ståplatta till och från föris. Till helgen ska jag gå igenom bebiskläder och allt vi har på vinden till bebisen, tvätta och göra lite plats i garderoberna. Nästa helg kommer nog spjälsängen på plats :)

Allt med försäkringskassan är klart nu så det känns skönt! Kommer att jobba till början av april om det går som planerat så det är verkligen nedräkning nu!!! Börjar se fram emot att gå hem och bara få vara mamma ett tag :)

Juste! Var på massage och de är så duktiga där!!! Fick göra en massa rörelsetester som visade att jag inte riktigt har foglossning utan mer muskulära problem. Kände direkt att det var musklerna som tog emot.När jag fick massage på höfterna och låren som kom det lite tårar för det gjorde så ont!!! Men efteråt!!! Kändes som en ny kropp!!!

• Paro
    Nonym skrev 2016-03-06 11:46:39 följande:

Vecka 36 idag

V 34 idag, 48 dagar kvar!!!! :D
  • Paro
    Milleman skrev 2016-03-07 21:24:27 följande:

Vi har ju varit på tul och fått veta att vi väntar ett stort barn till. Jag har hela tiden sagt att kejsarsnitt är inget alternativ. Däremot igångsättning.
    Men nu har jag helvänt och det känns som en sten släppt från mina axlar. Jag känner inte alls att jag vill gå igenom en igångsättning med ett stort barn. Anledningen att jag inte sprack med sonen (5300 g) var nog för att det tog så otroligt lång tid. Kroppen hann vänja sig. Men en igångsättning (plus att det är andra förlossningen) kan ju vara både intensivare och mycket snabbare och jag är rädd för att det inte kommer gå alls lika bra. Och sist visste jag inte att det var ett stort barn. Bara vetskapen om det nu ger mig panik.

Så kejsarsnitt känns som ett fullständigt självklart val nu när jag läst och läst och läst om alla alternativ. Frågan är väl bara hur svårt det kommer vara att gå igenom?

Hej!

Vad skönt att du landat i det nu och bestämt det du tror blir bäst. Jag hade nog också valt snitt. Ganska skönt att veta när det blir och kunna planera allt. Har bara hört positiva saker om planerade snitt.
  • Paro
    Milleman skrev 2016-03-07 23:19:34 följande:
    Gäller ju att få läkare på sin sida med...
    Ok, förstod det som att du redan fått det beviljat...hoppas du får igenom det.
  • Paro

Måste bara klaga lite. Idag är det bara blääää...kroppen känns tung och jag springer på toa konstant! Har börjat samla vatten, fötter och vader är svullna. Får bara på mig mina träningsskor :(

Känner mig så ofräsch!!!!

• Paro
    Milleman skrev 2016-03-13 16:53:22 följande:

Vecka 35 imorgon. Jag är inte trött så jag vill sova men orkeslös, energilös och ambitionslös. Känner inte för att göra någonting. Kan nog rentav uppfattas som väldigt lat bara. Känner mig som sämsta frun och mamman :(

V35 idag och jag känner precis som du!!! Sämsta mamman och frun, orkar ingenting...
Svar på tråden BF april 2016