Inlägg från: Milleman |Visa alla inlägg
  • Milleman

BF april 2016

För mig är kejsarsnitt sista alternativ. Det är en operation med bestående ärr, du läker långsammare än efter vaginal (om det inte blir enorma komplikationer såklart) och man får inte vara med bebisen direkt efter kejsarsnitt.
    Jag läser om mer efterkomplikationer efter snitt än efter vaginal förlossning. Du har ju jätteotur att ha varit på en sån praktik. Tänk vad många (de allra allra flesta) som inte hamnar där du hade praktik!!

Flera veckor innan förlossning använde jag speciell olja i underlivet som skulle motverka sprickor. Och jag vet att de tryckte en varm handduk mot när huvudet skulle ut.
    Och trots att det blev panik i slutet och jag fick trycka ut min 5,3 kilos pojke utan någon krystvärk så sprack jag inget!!! Tre små stygn på olika ställen, typ revor.

Jag var uppe och kissade efter 1 timme (barnmorskorna var på riktigt mållösa :P) och jag har aldrig haft problem efter.

• Milleman
    annsofie90 skrev 2016-01-24 15:46:30 följande:

Hej alla! Nu är jag i vecka 28 (27+2). Jag har känt sparkar och rörelser i många veckor nu. Det jag tycker är lite jobbigt är att det kan variera så mycket från dag till dag. Vissa dagar är det nästan konstanta rörelser för att sedan i ett par dagar vara läskigt lugnt. Som igår, då kände jag bara lite på morgonen och sen inte förrän kvällen igen (trots att jag tog det lugnt hela dagen). Idag har det varit mer igen. Hur är det för er?

Jag brukar känna mycket så fort jag lägger mig ner. Eller sitter lite ihoptryckt. Går ju knappt att sitta ordentligt längre.
    Häromdagen när jag knappt kände någonting ringde vi mvc och de ville ha dit oss omgående. Vi blev skickade till sjukhuset för att göra ctg-kurva. Plötsliga rörelseförändringar ska kollas upp.
    Dagen efter hade bebisen zumbapass precis hela dagen.
    Idag var det för lugnt fram till 12 typ. Men då jag ändå känt lite så avvaktade jag och sen kom hon igång när jag la mig på sängen.
    Jag gillar inte när det blir för stilla.
  • Milleman
    becka1989 skrev 2016-01-24 16:37:50 följande:

Min bm sa att från vecka 28 ska man känna rörelser varje dag om man inte känt så ska man prova dricka kallt vatten eller lägga sig på vänster sida då brukar dom röra sig. Har själv haft lite panik med rörelser men hon sa att det kan vara för moderkakan sitter fram som rörelserna tar längre tid att känna varje dag oxå men känner man inget eller annorlunda ska man ju självklart ringa.

Har själv känt mycket och sen lite så olika men sen jag gick in i vecka 27 har jag känt varje dag

:)

Vi fick veta att från v 25 ska man känna varje dag.
    Jag har känt varje dag sen minst v 20. Givetvis mycket tydligare nu och om man petar på en kroppsdel nu trycker hon emot :)
  • Milleman
    Emma90 skrev 2016-01-26 21:07:37 följande:

Nu har vi äntligen beställt den nya vagnen, blev en emmaljunga double viking 735 i svart :) känns så skönt att äntligen ha något att bocka av.

Hur ligger ni till med förberedelserna för bebisen?
    Detta är första sak förutom en body jag köpte efter ultraljudet. Börjar känna mig lite stressad då den blivande storebrodern faktiskt kom i vecka 36 och imorgon är det endast 6 veckor till samma vecka. Sambon är däremot cool lugnt och tycker vi har all tid i världen på oss :)

Jag känner mig lugn. Vi bor 1 km från ett köpcenter och typ 5 km från ikea så det vi inte hinner köpa löser sig snabbt och lätt i efterhand. Det enda jag vill hinna köpa hem är ersättning och blöjor så löser sig resten :)

Vi har köpt vagn och lite kläder, bärsele och babyskydd. Jag har börjat klippa ut tyg och ska börja sy lite :)
    Om några veckor ska vi inom Ullared, blir nog något kul då med :)
  • Milleman

bine87: varför är inte din sgi skyddad under hela sjukskrivningen?
    Låter som du hamnat i en väldig förvirrad sits :/

• Milleman
    Josefine85 skrev 2016-01-27 05:59:04 följande:

Vi har beställt en emmaljunga super viking air! Vi bor på landet, så vi gick mest efter däcken :D

En hel del kläder har man köpt, svårt att låta bli när man vet att det är en liten tjej som ligger där i ;) har ju somsagt 2 pojkar på 7 och 8, så jag har verkligen haft en längtan efter att få handla tjejgrejer!

Inte bara kläder och vagn behöver man ha. Vi ska kolla på ny bil i helgen då vi inser att vi aaaaldrig kommer förbi plats i vår passat-kombi!

För övrigt så har jag riktigt vidrig foglossning. :( är sjukskriven 50%, men har telefontid med läkaren idag, så jag hoppas hon sjukskriver mig på heltid! Har ju ont vad jag än gör!

Min mage är superspänd hela tiden. Den slappnar liksom aldrig av. Drygt!

3 månader kvar och jag har redan lessnat ur liksom :'(

Loke -07, Alvin -09
    Vi har också pojk sen innan som inte velat/passat i rosa så nu har jag gått loss lite på rosa haha :P har klippt ut tyg till tre bodies som jag tänkte sy denna vecka :)

Men fy för vidrig foglossning. Har du fått hjälp för den? Har du "bara" foglossning eller ischias också? Jag hade båda i förra graviditeten och jag grät mig igenom varje dag, trots att jag var 100% sjukskriven.
    Jag var hos läkaren igår, är nu sjukskriven fram till förlossning. Hoppas du får den sjukskrivning du vill ha.

Är din graviditet olik dina förra? Min har varit olik från första stund
  • Milleman
    Nonym skrev 2016-01-27 07:49:11 följande:

Ni som vet något, är det svårt att bli sjukskriven/få graviditetspenning beviljat? Jag har ansökt om graviditetspenning från 60 dagar innan bf och väntar nu på besked.

Igår efter jobbet hade jag så ont i rygg/höfter/knän så jag bokstavligen låg och grät i soffan i två timmar. Har ungefär två veckor kvar tills startdatumet på min sökta graviditetspenning, men jag har svårt att se att jag ens klarar jobba halvtid tills dess, än mindre heltid som jag gjort hittills

Jag har inte haft svårt för att få sjukskrivning. Det var läkaren som ville att jag skulle gå upp från 50% till 100%.
    Har aldrig sökt gravpenning.
  • Milleman
    Emmmmm skrev 2016-01-27 11:35:26 följande:

Hur funkar det med sjukskrivning under graviditeten. Ska träffa gynekologen nästa vecka först för bedömning sen tar det väl tid för beslut från försäkringskassan? Hur gör jag så länge? Har ett tungt jobb och få graviditetspenning v 32 (om 3 veckor). Men om jag behöver gå ner i tid redan nu och vara sjukskriven 25% i alla fall? Betalar arbetsgivaren då eller blir jag utan pengar tills dess? Hinner väl knappt få beslut innan det är dags att gå hem för grav ledighet ändå?

försäkringskassan har 30 dagar på sig att besluta. min tog hela den tiden så du kan inte räkna med beslut och ersättning inom 3 veckor tyvärr :/
    kan en gynekolog sjukskriva?
  • Milleman
    becka1989 skrev 2016-01-28 18:41:45 följande:

Vart hos bm idag sf måttet ligger på 27/28 var svårmätt idag då lillen vägra flytta sig från revbenen haha.

Har gått upp 3kg sen senast så ligger på totalt 8kg hittills skönt att inte gått upp så mycket men värre att man måste använda stödstrumpor och har börjat få förvärkar vid ansträngning och promenerader vilket inte är så skoj.

Jag går stadigt upp. Fattar eg inte varför :( men såg igår att jag börjat få vätska i fötter och händer.
    Varför gillar du inte stödstrumpor? Jag tycker nästan de är skönare än vanliga strumpor :) har både från Apoteket och Ullared och de sistnämnda är helt klart bäst. Ska dit nästa vecka och köpa fler :)
Svar på tråden BF april 2016