• Gert

Skulle DU kunna vara tillsammans med en feminist?

Jag skulle inte kunna det. För mig är allas lika värde en förutsättning för ett bra förhållande.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Skulle DU kunna vara tillsammans med en feminist?
  • todo nada
    Gert skrev 2015-07-23 23:10:24 följande:

Jag skulle inte kunna det. För mig är allas lika värde en förutsättning för ett bra förhållande.

Skriver DU om allas lika värde?!

Du som inte ens kan låta bli att säga "negerboll" när det finns tusentals människor som blir kränkta av den benämningen.
  • Anonym (Fia)

Nej. Inte för att han värdesätter kvinnans jämlikhet med mannen mer än mannens med kvinnans, det kan jag leva med. Men det är något speciellt med män som kallar sig feminister - något som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men som jag finner väldigt avtändande.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2015-07-23 23:21:59 följande:

Nej. Inte för att han värdesätter kvinnans jämlikhet med mannen mer än mannens med kvinnans, det kan jag leva med. Men det är något speciellt med män som kallar sig feminister - något som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men som jag finner väldigt avtändande.

jämställdhet*
  • Gert
    todo nada skrev 2015-07-23 23:21:47 följande:
    Skriver DU om allas lika värde?!

Du som inte ens kan låta bli att säga "negerboll" när det finns tusentals människor som blir kränkta av den benämningen.
    Jag brukar inte säga negerboll, men jag brukar skriva negerboll. Vad nu det har med allas lika värde att göra. Obestämd
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • todo nada
    Gert skrev 2015-07-23 23:24:19 följande:

Jag brukar inte säga negerboll, men jag brukar skriva negerboll. Vad nu det har med allas lika värde att göra. 

Det är lika illa hur du än väljer att framföra den benämningen.

Du tycker ju inte mörkyade som blir kränkta av den benämningen är lika mycket värda eftersom du ändå använder den.
  • Gert
    todo nada skrev 2015-07-23 23:26:59 följande:
    Det är lika illa hur du än väljer att framföra den benämningen.

Du tycker ju inte mörkyade som blir kränkta av den benämningen är lika mycket värda eftersom du ändå använder den.
    Det är klart att jag tycker att alla människor är lika mycket värda.

Svara på frågan istället.
  • todo nada
    Gert skrev 2015-07-23 23:29:15 följande:

Det är klart att jag tycker att alla människor är lika mycket värda.

Svara på frågan istället.

Det är väl långt ifrån klart när du inte ens kan undvika en kränkande benämning på ett bakverk? Något så enkelt som att bara ge fan i att kalla det så är ju svårt för dig uppenbarligen.

Och ang frågan, så beror det väl på vad du menar med feminist, eftersom det bara inte är svart eller vitt, utan en stor gråzon i det hela. Menar du någon med radikalt feministiska åsikter? Eller en person med influenser av feminism i sina resonemang?
  • Gert
    todo nada skrev 2015-07-23 23:33:45 följande:
    Det är väl långt ifrån klart när du inte ens kan undvika en kränkande benämning på ett bakverk? Något så enkelt som att bara ge fan i att kalla det så är ju svårt för dig uppenbarligen.

Och ang frågan, så beror det väl på vad du menar med feminist, eftersom det bara inte är svart eller vitt, utan en stor gråzon i det hela. Menar du någon med radikalt feministiska åsikter? Eller en person med influenser av feminism i sina resonemang?
    Jag håller bakverk utanför diskussioner om allas lika värda.

Nja, det är upp till var och en att bestämma. Själv drar jag väl linjen vid en Fi-väljare, alltså en radikal feminist.
  • todo nada
    Gert skrev 2015-07-23 23:41:00 följande:

Jag håller bakverk utanför diskussioner om allas lika värda.

Nja, det är upp till var och en att bestämma. Själv drar jag väl linjen vid en Fi-väljare, alltså en radikal feminist.

Det är inte bakverket som är relevant, utan ditt behov av att kränka mörkhyade genom att kalla det "negerboll".

Vilket ju är mycket intressant när du nu hycklar och påstår att du tycker människor är lika värda.

(Men jag förstår att du undviker att se det perspektivet, eftersom det inte gynnar din dubbelmoral)

svårt att säga, jag gillar lagom... Så en radikal feminist, nej. En person med feministiska influenser, absolut.
  • m8r9a1j2
    Gert skrev 2015-07-23 23:10:24 följande:

För mig är allas lika värde en förutsättning för ett bra förhållande.

Just därför skall man vara tillsammans med en feminist.
Svar på tråden Skulle DU kunna vara tillsammans med en feminist?