Inlägg från: lillskrutten |Visa alla inlägg
  • lillskrutten

Vi som försökt 10 månader

pandoraDiem skrev 2015-09-16 21:59:53 följande:

Vi har aldrig nämnt till våra vänner att vi försöker och helt ärligt börjar det kännas lite ensamt att jag inte kan prata med de om något som tar upp en så stor del av mitt liv. På nåt sätt känns det svårare att ta upp det nu, känns lite som en stämningsdödare. Ingen som direkt frågar heller, tror de misstänker att det kan vara en känslig fråga. Men jag vet inte.

Mensen kom på besök idag också. Känns såklart tufft men väljer att se framåt. Den 29e ska vi på vårt första läkarbesök och förhoppningsvis få svar på proverna vi lämnat.

Kämpa på tjejer!

Jag har en nära vän jag berättar allt för. Hon har vetat sen dagen vi bestämde när sista p-pillret skulle tas. Men ville inte berätta för fler innan det lyckats. Vilket jag trodde skulle ta kanske tre månader.

Jag är inte den som är bra att hålla tyst så tre månader kändes nog länge.

Nu när jag sökt hjälp så har jag berättat för min syster och en kompis till som jag fått veta haft bekymmer själv.

Det är viktigt för mig att kunna prata av mig om allt och detta är något som tar upp tankarna största delen av dagen. Så skönt att ha nån till att prata med.

Vill du så tycker jag du ska välja en vän som du vet kommer lyssna och inte döma. Det är jobbigt att gå igenom detta och prata kan göra det lite lättare.
  • lillskrutten

Det jag lärt mig är att vid allt för oregelbundna cykler och mycket mellanblödningar så brukar det tyda på att äl inte fungerar. Jag hade så och första steget nu är att få regelbunden mens och hoppas att kroppen börjar släppa äggen som ligger där i äggstockarna.

Hoppas ni får hjälp.

Leonas skrev 2015-09-22 17:21:04 följande:

Mensen här, som alla tecken påvisade. Försökt ringa gyn o boka tid för utredning, hamnade fel i växeln hela dagen, så nytt försök imorgon igen (vimsigt värre). Min karl har inte varit särskilt intresserad av att veta när ägglossning är, men nu när jag visat hur oregelbunda mina perioder är så förstår han hur svårt det är att pricka in rätt dag. Vi vill båda ha barn och är båda redo nu att både ta stöd och hjälp och ha sex oftare, helst varannan dag om inte varje.

Instämmer, ett barn är ett mirakel <3

• lillskrutten
    emzerus skrev 2015-09-25 16:49:58 följande:

Jag har fått en tid för att kolla livmodern ordentligt 13 oktober. Sen har jag även läst på om vitamin- och mineralbrist. Men att få kolla upp om man har brist på nåt är inte det lättaste. Kvinnokliniken sa att det inte ingår i deras missfallsuterdning så jag ringde vårdcentralen o efter TJAT fick jag åtminstone tid för att kolla upp järn, kalcium o b12. Jag har läst flera som har haft upprepade missfall o som börjat äta magnesium o zink o då de sedan lyckats behålla en graviditet. Men just dessa kan jag inte få kollat om jag har brist på men jag köpte hem iaf o igår började jag o mannen ta magnesium o zinktillskott.

Frågade på apoteket vad som kunde hända om man inte hade brist på det men tog tillskott ändå o det var ingen fara sa hon så vi kör på :)

I tex Tyskland är det standard att ge par med upprepade missfall magnesium o zinktillskott då många har brist på det men här kollar man inte ens upp det. Märkligt tycker jag!

Zink sägs även ge mannen bättre simmare :)

Min sambo äter zink och folsyra.

Jag äter bla folsyra och magesium.

Både för hälsan allmänt och nu att ha gjort det man kan.

Vill man kolla sånna värden kan man kosta på en egen hälsoundersökning med diverse prover.

Men inget man får hur som helst.
  • lillskrutten
    miamarina84 skrev 2015-09-25 20:35:49 följande:

Jag började med att skicka in ansökan till landstinget men ringde även en privat då landstinget hade tre månaders väntetid. Så igår var vi redan på den privata, så vi kör privat. Vet ibte riktigt skillnaden osv mer än att de hade kortare väntetid ;)

Här fick vi höra att de har lååångt mer än tre månaders väntetid. Så tråkigt att det är det första de måste slänga i ansiktet på en när man väl tar och söker hjälp.

Så får gå länge i ovisshet om hur man ligger till i kön.
  • lillskrutten
    Nenna9 skrev 2015-09-28 17:22:19 följande:

Jobbigt att det är så lång kö! Har ni kollat privat? Kanske går lite fortare!

Jag har gått till privat gyn. Där blev jag undersökt och fick veta att jag ej har äl. Hon skrev ut Provera för tre månader men mer kunde hon inte göra. Det är kvinnokliniken på sjukhuset som går vidare med utredningen. Frustrerande då vi vet problemet. Spelar som ingen roll om vi försöker månad efter månad...
  • lillskrutten
    Nenna9 skrev 2015-09-29 08:24:11 följande:

Men herregud vad jobbigt och frustrerande när ni vet att det är äl som måste igång! Och provera ska sätta igång äl eller? Tänker om den kommer igång så lyckas ni kanske på egen hand ändå? Och vad gör kvinnokliniken dom privat inte gör? Kram

Provera ska få ordning på mensen. Och då är förhoppningen att äl kommer igång men ingen garanti.

Kvinnokliniken går isåfall vidare med fler prover på oss båda. Men tycker vi är ett ovanligt fall då vi hunnit få svar på orsaken innan vi kommit dit. Så ja helt enkelt frustrerande.

Vill ha tabletten som stimulerar äl efter jag gått på Provera. Men får se vad som händer med kroppen efter bara den.
  • lillskrutten

På tisdag börjar jag andra kuren av tre med Provera. 1a verkar inte kroppen ens förstått att jag tagit då mensen blev lika utdragen och konstig som innan. Hoppas jag märker nån skillnad denna gång.

Absolut måste man få ha sämre perioder, bryta ihop och vilja ge upp. Men konstig nog reser man sig igen och kämpar vidare. Jäklar vad våra barn kommer va efterlängtade och få kärlek i överflöd när de väl behagar komma.

• lillskrutten

Snacka om att alla känslor ligger utanpå kroppen under en sån här resa. Fick nyss samtal från kvinnokliniken och vi är inbokade för provtagning och läkarbesök. Jag fick lov att fråga henne om det innebär att vi gör en utredning. Ja svarade hon med ett skratt. ;) I början av december har vi läkarbesöket. Tyvärr kan jag inte ta ägglossningsprov pga att jag äter Provera men bra att kolla det som går. Jag är helt skakis och konstigt nog lycklig efter samtalet.

• lillskrutten

Imorgon är det dags för läkarbesök då vi ska få provresultaten.

Känns som vi smyger runt en bomb som snart sprängs. Har kämpat för att hålla mig ovanför ytan men är rädd vad som händer imorrn beroende på vad de säger.

• lillskrutten

Fortfarande oklart om jag ens har äl. Ska lämna prov igen om tre veckor. Har jag äl får vi försöka själva i 6 mån innan provrörsbefruktning. Har jag inte äl blir det hormontabletter.

Svar på tråden Vi som försökt 10 månader