pandoraDiem skrev 2016-06-17 21:14:19 följande:
Okej, tycker det är så dåligt att det skiljer sig när man får hjälp beroende på vilket landsting man tillhör. Vi började försöka sommaren 2014, var på utredning hösten 2015 (som sagt trots utomkveds julen 2014) och skulle påbörja ivf våren 2016 trots att de konstaterade att vi kunde bli gravida själva. De konstaterade visserligen också att det antagligen skulle bli svårare dels för att jag bara har en äggledare, dels för att mannens spermier var lite deformerade och dels för att det tagit tid för oss att bli gravida. Sen är det väl i och för sig oundvikligt att köerna för att påbörja ivf ser olika ut på olika ställen men som jag förstått det så ska man kunna använda sig av vårdgarantin när man väl fått sin sin remiss till ivf. Men jag är inte tillräckligt insatt för att veta hur det fungerar praktiskt.
Kom de fram till något på missfallsutredningen? Jag hoppas verkligen att ni får bra hjälp i augusti, min kontakt med fertilitetsmottagningen är enbart positiv så hoppas du också får bra bemötande och hjälp.
Har inte skrivit nåt här på länge så vet inte om jag berättat att vi är gravida. En vecka innan första mötet inför påbörjandet av ivfen. Känns fortfarande overkligt. Så trots en massa misslyckade försök (tappat räkningen) så kan det tydligen gå tillslut. Hoppas så att jag får läsa här snart att ni också är gravida.
Kram!
Då var det säkert därför, att ni hade vissa omständigheter som gjorde att ni skulel få hjälp m ivf.
Missfallsutredningen som gjordes visade inte på några fel alls. Däremot har min man inte fått lämna spermieprov trots att vi efterfrågat det flera gånger. Så det hoppas jag att han får lämna nu när vi ska till fertilitetsmottagningen. Hoppas såklart inte att det är nå fel men om det skulle vara nå "fel" som kommer upp på någon av oss då får vi ju hjälp m ivf tidigare.
Sen kan det säkert skilja på vilken hjälp man får beroende på vart man bor o vem man träffar...ska inte vara så tycker jag men tror att det kan vara så att vissa läkare är mer villiga att tänja lite på reglerna tex.
Du skrev tidigare att ni lyckats o det är så härligt att höra! :) När är bebisen beräknad att komma?
Grattis igen <3