• emzerus

Vi som försökt 10 månader

Leonas skrev 2015-09-22 17:21:04 följande:

Mensen här, som alla tecken påvisade. Försökt ringa gyn o boka tid för utredning, hamnade fel i växeln hela dagen, så nytt försök imorgon igen (vimsigt värre). Min karl har inte varit särskilt intresserad av att veta när ägglossning är, men nu när jag visat hur oregelbunda mina perioder är så förstår han hur svårt det är att pricka in rätt dag. Vi vill båda ha barn och är båda redo nu att både ta stöd och hjälp och ha sex oftare, helst varannan dag om inte varje.

Instämmer, ett barn är ett mirakel <3

Tråk-mens :( Har du kunnat boka tid för utredning nu? Är ju bra att ta tag i det iaf o kolla upp ifall nåt är fel o om det är något man kan få hjälp med.

Använder du dig av Ältest?

Appropå varannandag-sex så kan jag säga att det funkade för oss iaf :) Jag hade ägglossning dag 11-15 i cykeln så på ungefär dag 8 i cykeln började vi ha sex o körde varannan dag över Äl-perioden. Men den dagen vi fick positivt utslag på Äl-test körde vi den dagen o dagen efter och sen efter 2 dagar igen. De 4 ggr vi körde precis så här var de 4 ggr vi vart gravida, Men nu gick ju graviditeterna som de gick men det tror jag inte har med saken att göra. Befruktning skedde ju iaf o det tror jag berodde på att vi hade sex rätt ofta. Sen blir det ju rätt schemalagt o det kan ju kännas lite skumt minst sagt :)

• emzerus
    Nenna9 skrev 2015-09-25 10:57:51 följande:

Idag har jag tagit ledigt från jobbet. Har känt mig slut, sovit dåligt sista nätterna. Nu har jag sovit ut och är påväg in till stan. Ska skämma bort mig med att fixa håret och få massage, sen blir det lite tjejkväll med tapas och vin. Imorgon ska jag och mannen ut och äta och bara rå om varandra. Skönt att försöka tänka på något annat. Önskar er alla en trevlig helg! Kram<3

Åh va härligt med en ledig dag vännen! det var ett klokt beslut tycker jag, att ta lite tid o rå om dig själv <3 Mysigt med en tjejkväll också o lite egentid med mannen imorgon! Mys <3 Hoppas att du får en riktigt härlig helg! KRAM!!
  • emzerus

Jag har fått en tid för att kolla livmodern ordentligt 13 oktober. Sen har jag även läst på om vitamin- och mineralbrist. Men att få kolla upp om man har brist på nåt är inte det lättaste. Kvinnokliniken sa att det inte ingår i deras missfallsuterdning så jag ringde vårdcentralen o efter TJAT fick jag åtminstone tid för att kolla upp järn, kalcium o b12. Jag har läst flera som har haft upprepade missfall o som börjat äta magnesium o zink o då de sedan lyckats behålla en graviditet. Men just dessa kan jag inte få kollat om jag har brist på men jag köpte hem iaf o igår började jag o mannen ta magnesium o zinktillskott.
    Frågade på apoteket vad som kunde hända om man inte hade brist på det men tog tillskott ändå o det var ingen fara sa hon så vi kör på :)

I tex Tyskland är det standard att ge par med upprepade missfall magnesium o zinktillskott då många har brist på det men här kollar man inte ens upp det. Märkligt tycker jag!

Zink sägs även ge mannen bättre simmare :)

• emzerus
    Nenna9 skrev 2015-09-28 17:25:03 följande:

På fredag ska jag till endokrina mottagningen på Karolinska så fort gick det! Läst en hel del om hypertyreos nu och jag känner mig lugnare. Ska bli skönt att komma iväg och gå det under behandling så vårar lilla mirakel förhoppningsvis får komma snart<3

Va skönt att du fått tid vännen! Kram <3
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-10-02 16:41:30 följande:

Hej tjejer! Idag har jag vart hos läkaren och det känns väldigt bra trots allt. Jag har hypertyreos, giftstruma. Innebär i stort sett att kroppen går på högvarv. Istället för att ära medicin en längre tid, ska jag opereras då vi försöker bli gravida. Har fått medicin (8 tabletter) som jag ska äta varje dag i en månads tid för att sänka T4 innan operation. Så så ser det ut men jag är vid gott mod:). Hoppas alla mår bra och att ni får en härlig helg! Kram <3

Hej vännen! vad skönt att höra att det gick bra o att du tycker det känns bra trots allt! Skönt också att de lyssnar in er önskan om att bli gravida o tar med det i beräkningen så att ni får operation. Kommer du få äta levaxin efter op eller räcker det med operation?
    Kram <3

• emzerus
    miamarina84 skrev 2015-10-05 19:29:08 följande:

Ägglossning i dagarna. Hade en dipp kväll igår, känns så onödigt att ha sex för att vi måste. Det tar ju ändå ibte, suck.... Men men på med smilet o påt igen 13 gången gillt..

Man får bryta ihop ibland o bli ledsen, arg o frustrerad. Inte alltid man orkar med att hålla humöret uppe o kämpa o kämpa som vi alla gör i den här tråden- efter att ha brytit ihop så tycker iaf jag att man känner sig lite "lättare". Jag har haft en riktigt dipp i ca 1 månad o varit sjukskriven tom...bara grät o grät o ALLT kändes helt svart. men nu har jag typ gråtit ut allt o jag börjar se ljust på framtiden igen o vi ska på´t igen den här månaden så inväntar ägglossning.

Jag håller tummarna för er! <3
    pandoraDiem skrev 2015-10-06 07:28:50 följande:
    Tror faktiskt att jag också är på 13e gången, börjar bli svårt att hålla räkningen.. hade ägglossning i onsdags lite senare än vanligt och ja sexet i slutet var inte för att vi hade lust. Håller tummarna att 13e är gången då det händer för båda oss :)

Håller också tummarna för 13 gången gillt :) <3 KRAM!
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-10-07 11:57:27 följande:
    Ja det känns bra! Hur mår du fina? Hade ni varit på spa? Läkaren sa att i många fall behöver man inte äta levaxin men i vissa fall blir det så. Så vi får se:). Kram <3
    Jodå jag mår ganska så bra just nu, har t.o.m börjat jobba igen så det känns bra! Var till kvinnokliniken igår o vi fick svar på alla prover o allt såg bara bra ut. Kromosomavvikelseprovet hade kommit o även det var bra. Gjorde en screening av livmodern o det såg också bara fint ut. Så finns ju egentligen inget som visar på varför vi får missfall hela tiden, utan det är typ slumpen...:( Hoppas att slumpen är med oss nästa gång!

Ihelgen var vi på spa- jättemysigt! Fick behandling o sen hängde vi på spaavdelningen o badade, bastade o drack bubbel mm o åt underbart god mat :) Bodde där fredag till söndag o det var riktigt härligt att komma hemifrån o bara rå om varandra, prata o mysa o vara ute o gå o så- inga måsten som man har hemma.

När är din operation inplanerad?

Kram <3
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-10-08 11:07:46 följande:
    Så skönt att allt såg bra ut ändå! Härligt med spa låter helt underbart! Jag har ännu inte fått någon optid men de trodde max 2 mån. Måste ju också äta medicinen minst 3 veckor till så att t4 sänks. Man kunde också få lägga in önskemål om att komma tidigare om MSN är flexibel tidsmässigt och det är jag så hoppas det hår snabbt och smidigt! Hade äl igår och riktigt konstigt att inte försöka men men.. Kram!
    Ja jag förstår att det kändes konstigt att inte försöka denna månad... men hoppas att ni snart är på banan igen! <3 KRAM!
    miamarina84 skrev 2015-10-08 16:38:45 följande:

Fick hem ett resultat på ett prov jag ska göra om. Mitt prov visade att min sköldkörtel fungerade på gränsen till normal, suck :( 80% i min släkt har fel på den..... Om man har fel på sköldkörteln har man svårare att bli gravid då?

När man har nå fel på sköldkörteln så kan man antingen ha under- eller överproduktion o det rättas till antingen med medicin och/eller operation.  Skrev läkaren nåt om provsvaret, alltså tex tsh-värde? Att sköldkörteln inet fungerar optimalt kan iaf påverka fertiliteten o även en graviditet så är ju bra att de har koll på dig o vill kolla upp igen. Sen får du säkert mer svar på vad som gäller.

• emzerus
    miamarina84 skrev 2015-10-08 20:04:17 följande:
    Ne de skrev bara på remissen att min "sköldkörtel låg på gränsen till normal", så jag antar o det låter som om jag fort är frisk men på väg att få sköldkörtel fel. Så förhoppningsvis levaxin i låg dos för att hålla den i schack. Så efter lite bearbetning så låter det ju ibte så farligt, men man blev dock lite Depp en stund.
    Så där hade jag i många år när jag var till vårdcentralen för andra grejer så kollade de oftast sköldkörteln o då sa läkaren att jag låg på gränsen till det normala men ingen medicin sattes in då. Detta var innan vi ens försökte få barn. Men detta var ju något de ville ha koll på. Men eftersom ni försöker få barn så kan ju hända att du ändå för levaxin redan nu. Får hoppas på det så att du får ordning på värdena!!
  • emzerus
    miamarina84 skrev 2015-10-11 14:01:59 följande:
    Ja jag hoppas få levaxin med en gång för då får man ju bli gravid. Har hört andra att de fått andra tabletter där man inte får göra barn under tiden, då de vill innan för att hitta rätt balans osv. Visste dock inte att sköldkörteln kunde minska fertiliteten :(
    Sköldkörteln är en väldigt viktig del av kroppen, styr immunförsvaret o ämnesomsättningen mm... en sån liten körtel som jag inte ens visste fanns förut har väldigt stor inverkan på vår kropp. I mitt fall så har jag ingen sköldkörtel kvar alls då jag var tvungen att operera bort hela pga cancer. Jag har ju inte haft problem att bli gravid utan mer problem att behålla en graviditet och varken onkolog eller läkare på kvinnokliniken tror att missfallen har nån koppling till sköldkörteln eller levaxindosen.

OM dina sköldkörtelvärden påverkar din fertilitet så tror jag att det kommer justeras rätt snabbt om du får levaxin. Tycker man läser rätt mkt om det att efter att ha ätit levaxin 4-6 veckor så stabiliseras det rätt fort så håller tummarna för dig att det är det som krävs "bara".
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader