• Nenna9

Vi som försökt 10 månader

Jättebra att du startar denna tråd tycker jag! Jag är 32 min sambo är 30 och vi har en härlig lägenhet på söder I Stockholm. Börjar bli sugna på hus också men det ligger några år I framtiden då vi har ett tomt sovrum som vi hoppas på blir barnrum snart:). Tänkte uppdater lite om våra forsook. Som sagt så har vi provat mer eller mindre I 10 månader. Till en början lassade jag ner en app för att hålla koll på ägglossningen då jag har en relativt regelbunden menscykel. Det hjälpte inte och sen några månader tillbaka har vi börjat med CB ägglossningstest. Visade sig att den inte varje gång synkade med appen så det känns bra med dom! Fick glad gubbe på CB I måndagsmorse, typiskt då vi började jobba då:).
    Hade sex på kvällen samt tidigt I tisdagsmorse (satte kl lite extra tidigt haha). Efter vi hade sex tog jag ett till test och då fick jag bara upp en ring. Brukar ha glad gubbe ett par dagar men inte denna gang. Vet att man inte ska testa efter första positive resultatet men brukar ta en dag extra ändå. Tror du attt det kan vara så oturligt att ägglossningen skedde redan på dagen på måndagen och att vi hade sex för sent? Har också en fertilitetsutredning inplanerad I slutet av augusti, lite nojig... Men lika bra att veta..

• Nenna9

Tror säkert att det kan gå fortare att få tid om ni går privat, men däremot kostar det nog en hel del. Vi betalar som ett vanligt läkarbesök. Måste vara jättejobbigt för dig att få missfall.. Min sambo har "gjort" 2 tjejer gravida på typ onenight stands när han var yngre så känns I sådana fall som felet ligger hos mig. Hela livet har man I stort sett gjort allt för att INTE bli gravid och nu när det verkligen är planerat så ska det vara så svårt. Frustrerande!

• Nenna9
    emzerus skrev 2015-07-22 16:08:25 följande:
    Ja det kanske kostar mycket :( Får se hur vi gör...vi kör väl på nån månad till själva så får vi se!

Behöver absolut inte vara nå fel på dig!! men kan förstå att du tänker så när din man lyckats göra 2 tjejer gravida tidigare... Men det är så mycket som ska stämma för att det ska bli en lyckad graviditet.

Som en gynekolog sa till mig att det gäller att precis rätt spermie träffar precis rätt ägg vid precis rätt ögonblick. Och när man tänker så så tycker jag att det känns sjukt att det kan bli så många barn gjorda som det ändå blir! Är ju så otroligt mycket som ska klaffa- häftigt när man tänker så :)
    Det kommer säkert gå bra för er, förstår att du vill veta så fort som möjligt men det är kanske bra att ni kör på någon månad själva innan. Jag tror att mycket släpper om det är så att man får reda på att allt är ok. Eller annars då få reda på om det är något man kan få hjälp med. Men det är som du sager så mycket som ska klaffa:). För att ge dig lite solskenshistoria så hade min kusins fru 4 missfall innan och nu har hon 3 fantastiskt fina barn!
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-22 16:18:46 följande:
    Jag har oxå använt mig utan clearblue ägglossningstest innan jag nu kör clearblue fertilitetsmonitor sedan tre månader. Ägglossning testen visar ju låg, hög, maximal. Så kanske att du missa men har för mig att ägget släpper som senast ca 36 h efter. När du skriver glad gubbe menar du maximal gubbe då? Jag brukar vara hög i va fyra dagar, sedan två dagar maximal därefter en dag hög. Sen låg igen.
    Jag har inte digitala ägglossningstesten. På de här clearblue får man antingen en ring om det är negativt eller då glad gubbe om den registrerar LH-ökningen, positivt.  Innan provide jag apotekets med steck men dom tyckte jag var svåra att avläsa. Vad tror vi om att använda dom 2 ggr/dag? Dyrt men värt om det ger resultat. Min teori är jag använde testet på morgonen ca 08.00. 24 tim innan var det negativt. Tänk om LH-höjningen skedde ett par timmar  efter jag använde det. Sen var det positivt resultat morgonen efter men hade inte  förrän kvällen samt morgonen därpå men då kanske ägget redan hade lossnat. Så därför jag tänker att man kanske skulle kissa 2 ggr/dag? Eller så kanske jag timade ägglossningen ändå. Hur länge lever ägget efter det lossnat? Och vad tycker du om fertilitetsmonitorn? Sorry, långt svar och kanske svårt att förklara allt:)
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-22 16:26:20 följande:
    Min sambo har gjort en annan tjej på fyllan gravid. Men med mig funkar de inte, kanske måste testa han på fyllan ;)
    Haha eller hur;)
  • Nenna9
    emzerus skrev 2015-07-22 19:38:36 följande:
    Det är svårt det där med när ägglossningen sker...

Jag använder clearblue digitala den du har med ring eller smile-gubbe och för mig har det funkat bra. Har fått utslag varje månad förutom en månad. Då kom mensen också väldigt tidigt så antingen kom äl tidigare än jag började testa (dag 9 i cykeln) eller så hoppade äl över en månad vilket inte är så ovanligt.

har läst flera som testat två ggr per dag, morgon och kväll så du kan ju alltid testa det men blir ju som sagt dyrt i längden... Men förstår att du vill ha utslag!

har du regelbunden mens? För då är det "lättare" att hitta när i cykeln som äl troligen infaller iaf. Och sen ha sex varannan dag tex före och under den tiden som äl borde vara så är chansen stor att det alltid finns spermier när ägget väl släpper :)

bara lite tankar :)
    Helt sant det du skriver! Har ändå regelbunden mens, slår på ett par dagar bara. Men ändå har ägglossningen skiljt sig lite från månad till månad. Ibland lite tidigare, ibland lite senare:). Skönt att ventilera lite här tycker jag:).
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-22 21:40:03 följande:
    Använder du de rosa clearblue ägglossningstest då de bara visar låg och maximal tyo, Jsg har använt de lila innan. Jodå min fertilmonitor är bra, den säger när den vill att jag ska kissa på en sticka, samt mäter min dagliga Lh, samt meddelar när jag ska få mens eller ska ta grav test. Jsg behöver ibte tänka ;) jag tror att ägget lever upp till 36 h så hoppet finns ju :)
    Kanske ska prova det då;)
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 09:53:07 följande:
    De lila ger större chans tycker jag för den visar låg, hög o maximal istället för bara låg o maximal. Så köp fe lila ;) då får man ju chans att få till sex innan den blir maximal osv för du kommer att vara hög några dagar innan ;) lycka till.
    Tack, testar de nästa gang om jag inte plussar nu :)
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 10:09:26 följande:
    Tror du plussar då detta är super tråden där alla plussar :)
    Vi håller tummarna för allihopa! Var det en vecka kvar för dig till mensen INTE ska komma:). Är det de som kallas BIM?
  • Nenna9
    miamarina84 skrev 2015-07-23 10:30:23 följande:
    Jag bim betyder "beräknad icke mens". Den 29 kommer inte mensen, får mensvärk samma dag så brukar inte känna i förväg. Om jag får mensen nu så kommer jag i augusti ringa o kolla lite med fertilitetsutredningen osv. För tänkt om det är kö på det oxå :( vill ibte vänta på augusti mensen den 27 om vi försökt ett år 1 september, vill vara lite tidigare ;)
    Precis så vi resonerade också, att vara ute i god tid. Hade hört att det kunde vara lite väntetid men den 24 augusti är det dags men som sagt håller tummarna på att vi plussar innan:). Har du kollat någon klinik där ni bor? Finns det några bra?
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader