• findusen

Låna till soffa - överraska sambo?

Hej!

Jag har jordens bästa sambo. Vi har förälskat oss i en soffa för ca. 13.000 och det är pengar vi inte har skräpandes för tillfället. Han har hitills betalat allt för semster, jag har stått för enstaka matutgifter men inte mycket mer. (Icke gemensam ekonomi utöver hyra etc)

Jag skulle så gärna vilja köpa denna soffa till oss, men hur ska jag finansiera det?

Jag har i dagsläget en grej på avbetalning där jag betalar ca 500/mån med 20% ränta (ja snordyrt, total skuld 7 000)

Vad rekommenderar ni? Att ta ett lån på banken och köpa soffan rakt av + betala skulden och därefter alltså bara behöva betala lånet, med ca 5% ränta istället plus att använda ca 3.000 - 5.000 som semestrpengar. (Totalt lån = 25.000)

Soffa 13.000

betala skuld 7000

(Tot 20.000)

kvar= 5.000 för nöje på semester

Eller; att dela upp soffan och då betala högre ränta både på det jag har och också soffan varje månad, men "slippa" ett lån? Måste väl vara bättre med lån? Jag vill så gärna överraska honom med soffan! Har aldrig tagit lån på detta sätt förut och det är lite läskigt...! Tilläggas bör att soffan vi har är otroligt sliten men vi har letat land och rike efter den perfekta soffan som vi nu hittat :)

Hoppas ni orkade läsa och kan komma med tips!

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden Låna till soffa - överraska sambo?
  • Aniiee

Sorry, TS, men soffor lånar man inte till. Lånar gör man till hus, studier och möjligtvis bil. Inte en soffa.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • annasv1980

Håller med föregående!!!!! Det enda man lånar till är boende och ev. bil, resten sparar man tills man har råd. Du har redan ett dyrt lån, betala klart på det och sen aldrig mer. Jag tappar hakan när jag läser om sånt här. Det finns hela tiden nya saker man vill ha men man måste rätta sig efter sin ekonomi. Att du dessutom tänkte låna mer än vad du behövde för att även ha 5000 kr till nöjen gör mig rädd. Hur gamla är ni och vad tjänar ni?

• Dexter dot com

Har man inte kontater till en soffa så behåller man den gamla tills man sparat ihop pengarna och det verkar som ni inte har någon buffert alls så prio 1 är en ordentlig buffet, därefter soffköp.
    Jag skulle bli helt rabiat och börja fundera på vad det är för människa jag lever medoch om jag vill fortsätta leva med den personen om sambon lånade pengar till möbler och nöjen.

• Gizmo

Det låter ju som en bra plan, ts! Tungan ute 
    Ta ett nytt lån för att lösa det gamla, det är precis så de gör som är med i Lyxfällan. 

Nej, betala ditt gamla lån först. Spara pengar till soffan & till fickpengar på semestern.

• Anonym (S)

Vem skulle uppskatta en present som man vet att givaren köpt för lånade pengar? Skulle be honom/henne att genast lämna tillbaka den. Det försämrar ju bara hushållets ekonomi ännu mer. Suck ts. Väntar med spänning på att höra hur du ser på våra kommentarer.

• Anonym (borgarsvin)

Jag hade blivit jättearg på dig om jag var ihop med dig, vem vill se sin partner skuldsatt för en fånig pryl? Förstår du inte att du får betala en massa extra för den då med räntor och avgifter??

Om din kille är normalt funtad så tycker han redan det är irriterande att du har konsumtionslån sen innan.

Jag drar in sådär en halv miljon om året och kollar ändå alltid Blocket innan jag köper saker, finns alltid nån stolle som har förköpt sig och måste sälja grejerna igen efter 3 månader till halva priset. Kan inte minnas när jag köpte en speldator, TV eller telefon till fullpris senast.

Var inte den stollen snälla TS. Spara och ta ett extrajobb istället, eller leta efter en Blocketsoffa så länge.

• Anonym (Ja)
    Anonym (S) skrev 2015-07-22 07:33:00 följande:

Vem skulle uppskatta en present som man vet att givaren köpt för lånade pengar? Skulle be honom/henne att genast lämna tillbaka den. Det försämrar ju bara hushållets ekonomi ännu mer. Suck ts. Väntar med spänning på att höra hur du ser på våra kommentarer.

Ja exakt. Särskilt om de har gemensam ekonomi, då får ju sambon en present han själv får avbetala dyrt på...
  • MrGrip
    findusen skrev 2015-07-22 01:58:16 följande:

Hej!

Jag har jordens bästa sambo. Vi har förälskat oss i en soffa för ca. 13.000 och det är pengar vi inte har skräpandes för tillfället. Han har hitills betalat allt för semster, jag har stått för enstaka matutgifter men inte mycket mer. (Icke gemensam ekonomi utöver hyra etc)

Jag skulle så gärna vilja köpa denna soffa till oss, men hur ska jag finansiera det?

Jag har i dagsläget en grej på avbetalning där jag betalar ca 500/mån med 20% ränta (ja snordyrt, total skuld 7 000)

Vad rekommenderar ni? Att ta ett lån på banken och köpa soffan rakt av + betala skulden och därefter alltså bara behöva betala lånet, med ca 5% ränta istället plus att använda ca 3.000 - 5.000 som semestrpengar. (Totalt lån = 25.000)

Soffa 13.000

betala skuld 7000

(Tot 20.000)

kvar= 5.000 för nöje på semester

Eller; att dela upp soffan och då betala högre ränta både på det jag har och också soffan varje månad, men "slippa" ett lån? Måste väl vara bättre med lån? Jag vill så gärna överraska honom med soffan! Har aldrig tagit lån på detta sätt förut och det är lite läskigt...! Tilläggas bör att soffan vi har är otroligt sliten men vi har letat land och rike efter den perfekta soffan som vi nu hittat :)

Hoppas ni orkade läsa och kan komma med tips!

Man "bevisar" inte sin kärlek genom att köpa saker som man vill ha till sin käresta...bättre då att visa sin kärlek genom att vara förnuftig och ansvarstagande...inte genom att ta mera lån.
    Det finns något som man åtminstone förr kallade "SPARANDE" -öppna upp ett sådant konto hos din bank sätt in en slant som du/ni har råd per månad och köp din Soffa ....eller någonting annat när dessa sparade pengarna räcker.
    Jag kan lova dig....att det kommer att finnas fina soffor att köpa när ni nått
    erat mål då också.
Svar på tråden Låna till soffa - överraska sambo?