Låna till soffa - överraska sambo?
Hej!
Jag har jordens bästa sambo. Vi har förälskat oss i en soffa för ca. 13.000 och det är pengar vi inte har skräpandes för tillfället. Han har hitills betalat allt för semster, jag har stått för enstaka matutgifter men inte mycket mer. (Icke gemensam ekonomi utöver hyra etc)
Jag skulle så gärna vilja köpa denna soffa till oss, men hur ska jag finansiera det?
Jag har i dagsläget en grej på avbetalning där jag betalar ca 500/mån med 20% ränta (ja snordyrt, total skuld 7 000)
Vad rekommenderar ni? Att ta ett lån på banken och köpa soffan rakt av + betala skulden och därefter alltså bara behöva betala lånet, med ca 5% ränta istället plus att använda ca 3.000 - 5.000 som semestrpengar. (Totalt lån = 25.000)
Soffa 13.000
betala skuld 7000
(Tot 20.000)
kvar= 5.000 för nöje på semester
Eller; att dela upp soffan och då betala högre ränta både på det jag har och också soffan varje månad, men "slippa" ett lån? Måste väl vara bättre med lån? Jag vill så gärna överraska honom med soffan! Har aldrig tagit lån på detta sätt förut och det är lite läskigt...! Tilläggas bör att soffan vi har är otroligt sliten men vi har letat land och rike efter den perfekta soffan som vi nu hittat :)
Hoppas ni orkade läsa och kan komma med tips!
Det finns något som man åtminstone förr kallade "SPARANDE" -öppna upp ett sådant konto hos din bank sätt in en slant som du/ni har råd per månad och köp din Soffa ....eller någonting annat när dessa sparade pengarna räcker.
Jag kan lova dig....att det kommer att finnas fina soffor att köpa när ni nått
erat mål då också.