• Anonym (S)

Låna till soffa - överraska sambo?

Vem skulle uppskatta en present som man vet att givaren köpt för lånade pengar? Skulle be honom/henne att genast lämna tillbaka den. Det försämrar ju bara hushållets ekonomi ännu mer. Suck ts. Väntar med spänning på att höra hur du ser på våra kommentarer.

• Anonym (S)
    findusen skrev 2015-07-22 11:29:37 följande:

Alla blev experter på min ekonomi helt plötsligt!

Jag har ett sparkonto och som inte är på 13.000 än, vi har inte gemensam ekonomi. Större inköp, tycker jag man kan finansiera med ett litet lån. Denna soffa håller länge dessutom!

findusen skrev 2015-07-22 11:25:39 följande:

Lyxfällan haha.. jag har ett litet lån, betalar och sköter alltid min ekonomi, har alltid pengar över varje månad (förutom senast då jag studerat men inte valt att ta csn förutom bidraget) så ekonomiska problem, nä..

Du bad om råd och vi är rungande ense. Man lånar inte till konsumtion. 13 000 kr är inte heller jättemycket pengar generellt sett utan du bör kunna spara till det om du arbetar och inte lever över dina tillgångar. Att tömma kontot för att köpa soffa är dock som

ngn skrev helt idiotiskt det med. Spara ihop en buffert och sen kan du konsumera. En soffa köper man väl för övrigt ihop och väljer tillsammans? Presenter köper man efter vad man har råd med, inte efter vad man önskar man hade råd med. 13 000 kan det få kosta om man tjänar väldigt bra och man fyller jämt samt har varit tillsammans länge.
Svar på tråden Låna till soffa - överraska sambo?