• findusen

Låna till soffa - överraska sambo?

Hej!

Jag har jordens bästa sambo. Vi har förälskat oss i en soffa för ca. 13.000 och det är pengar vi inte har skräpandes för tillfället. Han har hitills betalat allt för semster, jag har stått för enstaka matutgifter men inte mycket mer. (Icke gemensam ekonomi utöver hyra etc)

Jag skulle så gärna vilja köpa denna soffa till oss, men hur ska jag finansiera det?

Jag har i dagsläget en grej på avbetalning där jag betalar ca 500/mån med 20% ränta (ja snordyrt, total skuld 7 000)

Vad rekommenderar ni? Att ta ett lån på banken och köpa soffan rakt av + betala skulden och därefter alltså bara behöva betala lånet, med ca 5% ränta istället plus att använda ca 3.000 - 5.000 som semestrpengar. (Totalt lån = 25.000)

Soffa 13.000

betala skuld 7000

(Tot 20.000)

kvar= 5.000 för nöje på semester

Eller; att dela upp soffan och då betala högre ränta både på det jag har och också soffan varje månad, men "slippa" ett lån? Måste väl vara bättre med lån? Jag vill så gärna överraska honom med soffan! Har aldrig tagit lån på detta sätt förut och det är lite läskigt...! Tilläggas bör att soffan vi har är otroligt sliten men vi har letat land och rike efter den perfekta soffan som vi nu hittat :)

Hoppas ni orkade läsa och kan komma med tips!

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • Svar på tråden Låna till soffa - överraska sambo?
  • findusen
    Gizmo skrev 2015-07-22 07:05:58 följande:

Det låter ju som en bra plan, ts!  

Ta ett nytt lån för att lösa det gamla, det är precis så de gör som är med i Lyxfällan. 

Nej, betala ditt gamla lån först. Spara pengar till soffan & till fickpengar på semestern.

Lyxfällan haha.. jag har ett litet lån, betalar och sköter alltid min ekonomi, har alltid pengar över varje månad (förutom senast då jag studerat men inte valt att ta csn förutom bidraget) så ekonomiska problem, nä..
  • findusen
    MrGrip skrev 2015-07-22 08:33:22 följande:

Man "bevisar" inte sin kärlek genom att köpa saker som man vill ha till sin käresta...bättre då att visa sin kärlek genom att vara förnuftig och ansvarstagande...inte genom att ta mera lån.

Det finns något som man åtminstone förr kallade "SPARANDE" -öppna upp ett sådant konto hos din bank sätt in en slant som du/ni har råd per månad och köp din Soffa ....eller någonting annat när dessa sparade pengarna räcker.

Jag kan lova dig....att det kommer att finnas fina soffor att köpa när ni nått

erat mål då också.

Alla blev experter på min ekonomi helt plötsligt!

Jag har ett sparkonto och som inte är på 13.000 än, vi har inte gemensam ekonomi. Större inköp, tycker jag man kan finansiera med ett litet lån. Denna soffa håller länge dessutom!
  • Hejhoppsan

Du pratar bara om inköp av soffan, men i din låneplan har du ju smugit in 5 000 till semesternöjen. Tycker du det är vettigt ts, att låna till nöjen när du påstår dig ha bra ekonomi?

• Maria 434
    findusen skrev 2015-07-22 11:25:39 följande:

Lyxfällan haha.. jag har ett litet lån, betalar och sköter alltid min ekonomi, har alltid pengar över varje månad (förutom senast då jag studerat men inte valt att ta csn förutom bidraget) så ekonomiska problem, nä..

Din sambo verkar ju ha betalat för dig så då vore det ju konstigt om du inte hade pengar över.

Om du nu alltid har pengar över, varför har du inte sparat, då hade du kunnat köpa soffan kontant.

Att du sen vill ta lån för nöjen dessutom gör att jag håller med de andra här samt det att du redan tagit ett lån med skyhög ränta.
  • Anonym (Lyxfällan?)

Detta är din direktbiljett till nästa säsong av "Lyxfällan". Grattis!

• MrGrip
    findusen skrev 2015-07-22 11:29:37 följande:
    Alla blev experter på min ekonomi helt plötsligt!

Jag har ett sparkonto och som inte är på 13.000 än, vi har inte gemensam ekonomi. Större inköp, tycker jag man kan finansiera med ett litet lån. Denna soffa håller länge dessutom!
    Så bra - vad skall du då med andras "råd" till - du har ju din plan klar ?
    - var och en gör som den själv vill...som tur är.....så även du naturligtvis..
  • Kapitalismen

I regel ska man absolut inte låna till förbrukningsvaror. Speciellt ska man inte låna till en pryl som kostar 13000 om man inte ens har 13000 sparat alls. Ni har inte råd med en soffa för det priset. Köp en billigare soffa.

• Sockervaddspinnen

Man lånar inte pengar till en soffa.
    Som flera redan skrivit, så är det sådana klassiska saker som deltagarna i programmet Lyxfällan gör, och har gjort.
    Många bäckar små...
    Nej, jag tycker du ska strunta i soffan.

• Seven Costanza

Har man inte större sparande än 13000 har man inte bra ekonomi. Förstår inte hur du kan tycka det. Dessutom även om du hade haft dessa 13000 är det inte vettigt att tömma sparkontot för att köpa en soffa. Tycker absolut inte att du ska låna till detta - en ny finare soffa är inget nödvändigt utan det sparar man ihop till. Soffan finns säkert kvar i sortimentet när ni sparat ihop pengarna. Hade aldrig skuldsatt mig för att ge en så dyr överraskning.

• Vlad

Skippa soffan! Jag förstår att det är frestande, men jag hade som sambo absolut inte blivit glad om min sambo hade tagit ett lån för att köpa en soffa till mig!

Om du vill ge din sambo något nu, säg till honom att du vill köpa soffan till honom och att du från och med idag lägger undan det du skulle ha lagt i avbetalning på den som sparande.

Svar på tråden Låna till soffa - överraska sambo?