Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)

Kokosglass skrev 2015-08-28 16:24:04 följande:
    Hoppas BM-besöket gick bra idag! Skönt att de håller koll på dina värden.

Du låter väldigt aktiv jämfört med mig ;) Mysigt att virka och sy! Jag har plockat fram stickor och lite garn, men det var så länge sen att jag måste fräscha upp mina kunskaper inom området först... Har inte riktigt vågat förbereda så mycket mer än att läsa, men ska nog börja kolla på vagn snart. Har mest funderat på att köpa via blocket eller liknande. Vår hiss är tyvärr liten, så ett krav är att den går att klämma in där. Har du hittat nån som verkar bra?
    Det gick bra, fick höra hjärtslagen från mitt lilla mirakel. Alla värden såg bra ut, får de sista svaren på tisdag, men det verkar som det blir fortsatt sjukskrivning, jag kommer bli galen!!!

Jag kan rekommendera att kolla grunderna för stickning/virkning på youtube, de lär dig allt du behöver kunna :) Jag har inte heller virkat sen högstadiet, men det var väldigt lätt att ta upp det igen.

Joolz har jag hört är super för trånga utrymmen, en kompis till mig har en sån och är väldigt nöjd, dock har jag provkört den när hennes barn var en baby och jag tyckte den kände väldigt ostabil (verkade ha lätt att välta), men det kan vart så att den var fellastad med.
  • mirakelspektakel
    lisen32 skrev 2015-08-28 18:41:27 följande:
    Vad skönt att du fått en bra sjukgymnast! Är de landstingsanslutna?

Har RUL precis efter v 18 är slut, är i v 15 nu så långt kvar.. De sa att vecka 18 måste vara förbi men vet ni om man kan göra det tidigare än så?
    Tror att det har att göra med BM inte får berätta kön innan man är i v18, Detta pga att innan v 18 behöver man inga särskilda skäl för att göra abort och då finns det folk som gör abort för att de har fel kön på bebisen.

Jag kan rekommendera Fysioterapitemamet som ligger vid hötorget, vet inte om de har någon speciell kompetens när det kommer till gravida, men de är grymma för övrigt och de är landstingsanslutna.
  • mirakelspektakel
    vinterglädje skrev 2015-09-02 20:38:27 följande:

Eftersom vi är i ungefär samma fas i graviditeten så tänkte jag höra med er hur ni gör och tänker kring träning och att röra på sig.

Jag var på vanlig yoga häromdagen på mitt vanliga gym. Kändes skönt när jag var klar, dock kände jag ju ganska tydligt att vissa övningar inte är tänkta för en gravidmage och jag har tydligen hunnit bli rätt stel sen innan semestern... Jag har ambitionen att träna och röra på mig så mycket som möjligt men har liksom inte riktigt kommit igång. Köpte en gravidträningsbok tidigt men den är i princip orörd...Det finns ju tex gravidyoga men känns inte det lite väl tidigt när jag bara är i vecka 15 och magen knappt är mer än en bullmage :)

Om ni gör det alls, hur tränar ni och vad har ni för planer framåt?

Jag hade en massa planer på att träna, sprang en del innan vecka 9, sen fick jag en massa yrsel och ingenting fungerade längre. Jag får i dagsläget kämpa med att få till promenader. Jag tror och det jag hört från min BM är att det är bara att träna på som vanligt, men när kroppen säger stopp så ska man lyssna på den och inte köra på (även om det är det man brukar göra) Träna yoga så länge det känns bra, gör inte de övningar som känns fel eller dåliga, prata med instruktören så kan du säkert få andra övningar som funkar. När det kommer till yoga så är det ju det allra viktigaste att inse sin kropps begränsningar just i nuet.
  • mirakelspektakel

Eftersom vi är i ungefär samma fas i graviditeten så tänkte jag höra med er hur ni gör och tänker kring träning och att röra på sig.

Jag var på vanlig yoga häromdagen på mitt vanliga gym. Kändes skönt när jag var klar, dock kände jag ju ganska tydligt att vissa övningar inte är tänkta för en gravidmage och jag har tydligen hunnit bli rätt stel sen innan semestern... Jag har ambitionen att träna och röra på mig så mycket som möjligt men har liksom inte riktigt kommit igång. Köpte en gravidträningsbok tidigt men den är i princip orörd...Det finns ju tex gravidyoga men känns inte det lite väl tidigt när jag bara är i vecka 15 och magen knappt är mer än en bullmage :)

Jag hade en massa planer på att träna, sprang en del innan vecka 9, sen fick jag en massa yrsel och ingenting fungerade längre. Jag får i dagsläget kämpa med att få till promenader. Jag tror och det jag hört från min BM är att det är bara att träna på som vanligt, men när kroppen säger stopp så ska man lyssna på den och inte köra på (även om det är det man brukar göra) Träna yoga så länge det känns bra, gör inte de övningar som känns fel eller dåliga, prata med instruktören så kan du säkert få andra övningar som funkar. När det kommer till yoga så är det ju det allra viktigaste att inse sin kropps begränsningar just i nuet.
  • mirakelspektakel

• mirakelspektakel
    Linda8110 skrev 2015-09-03 19:00:23 följande:

Hej!
    Vilken perfekt grupp för mig :) Jag fyller 34 i höst och är gravid med vårt första barn. Går in i v.18 imorgon, BF 10 februari om allt går som det ska.

Kul med fler i samma stad samt samma tid!

Stort välkommen och grattis!!
  • mirakelspektakel
    Blåblomman skrev 2015-09-04 11:16:48 följande:

Hej

Hoppar också in här. Är 37 och väntar första barnet. Fått hjälp via ivf då jag har endometrios och en cysta på ena äggstocken. Är i v19 och har bf 2/2. Bodde på söder fram till sommaren, nu har vi flyttat till Bromma.

Välkommen! du och jag ligger rätt nära i BF (först fick jag den 1/2, sen efter Kub så blev det ändrat till 29/1 och nu väntar jag med spänning på att få gå på rul i nästa vecka. Har du vart på den ännu?
  • mirakelspektakel
    Blåblomman skrev 2015-09-04 21:15:07 följande:
    Vi har rul på onsdag. Får se om det blir ändrat eller inte. Ska ni kolla vad der blir? Det ska vi om det går, är alldeles för nyfikna för att vänta ;)
    vi har oxå rul på onsdag. Vi kommer kolla om det går, vi är precis som ni för nyfikna. Vart går ni någonstans?
  • mirakelspektakel
    vinterglädje skrev 2015-09-05 08:37:09 följande:

Vad kul att vi blir fler! :)

Ang yoga så hittade jag en del bra yogafilmer för gravida på youtube, tror det kan bli ett bra komplement till annat. Är ju skönt att kunna röra lite på sig utan att behöva sticka iväg på nåt :)

tack för tipset!
Svar på tråden Sthlmstjejer runt 30-40 1:a barnet, Bf feb/mars 2016:)